تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۰۵۸۵
سرویس خبر : انرژی

سیگنال کاهش قیمت نفت از آمریکا آمد

می متالز - قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا تحت تاثیر نشانه‌های تقاضای ضعیف برای سوخت و دورنمای بالا ماندن نرخ‌های بهره آمریکا برای مدت طولانی‌تر، به روند کاهشی خود ادامه داد.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۸ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید.

تینا تِنگ، تحلیلگر مستقل بازار نفت در اوکلند آمریکا گفت: بازار‌های نفت، تاثیر درگیری در خاورمیانه را نادیده گرفته و توجه خود را به دورنمای اقتصاد جهانی، معطوف کرده اند. شاخص قیمت تولیدکننده چین در آوریل، رشد منفی پیدا کرد که نشان می‌دهد تقاضای تجاری در این کشور، راکد مانده است و داده‌های مذکور، به آمار اقتصادی اخیر آمریکا اضافه می‌شود که کندی رشد را نشان می‌دهد.

نفت برنت و شاخص نفت آمریکا روز جمعه که مقامات فدرال رزرو بحث کردند که آیا نرخ‌های بهره آمریکا به حد کافی بالا است تا تورم را به سقف ۲ درصد برگرداند، حدود یک دلار ریزش کردند.

تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا، برای مدت طولانی‌تری، نرخ بهره را در سطح فعلی حفظ کند که این امر، از قیمت دلار پشتیبانی خواهد کرد. دلار قوی‌تر، نفت را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود، برای دارندگان ارز‌های دیگر گران‌تر می‌کند.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: قیمت نفت در بحبوحه سیگنال‌هایی از تقاضای ضعیف، کاهش یافته است. ذخایر بنزین و سوخت‌های تقطیری آمریکا در هفته گذشته، در آستانه آغاز فصل رانندگی تابستانی در این کشور، افزایش یافت.

پالایشگاه‌ها در سراسر جهان با افت شدید سود خود برای دیزل مواجه هستند، زیرا پالایشگاه‌های جدید، عرضه را افزایش داده‌اند و هوای ملایم در نیمکره شمالی و کندی فعالیت اقتصادی، از تقاضا برای سوخت کاسته است. با این حال، بازار با این انتظار که اوپک و متحدانش ممکن است محدودیت عرضه نفت خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهند، حمایت شده است.

وزیر نفت عراق، روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی این کشور گفت: عراق به کاهش تولید داوطلبانه که مورد موافقت اوپک قرار گرفته، پایبند است و مشتاق است با کشور‌های عضو این گروه برای دستیابی به ثبات بیشتر در بازار‌های جهانی نفت، همکاری کند.

اظهارات وزیر نفت عراق پس از آن مطرح شد که وی روز شنبه گفته بود عراق به حد کافی، کاهش تولید داوطلبانه انجام داده و با کاهش بیشتر تولید که از سوی اوپک پلاس در نشست اول ژوئن پیشنهاد شود، موافقت نخواهد کرد.

اوپک پلاس اوایل ماه جاری، از عراق به دلیل تولید بالاتر از سهمیه توافق شده، انتقاد کرده بود. این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، بیش از ۶۰۲ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود، نفت تولید کرده است. اوپک پلاس اعلام کرد بغداد موافقت کرده است تولید مازاد را با کاهش بیشتر در ادامه سال، جبران کند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت بیکرهیوز نشان داد تعداد دکل‌های حفاری نفت در آمریکا، طی هفته گذشته، سه حلقه کاهش یافت و به ۴۹۶ حلقه رسید که پایین‌ترین رکورد از نوامبر گذشته بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!