تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۴۰۵۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری:

آزادسازی پهنه‌های معدنی خراسان جنوبی در دستور کار است

‌می‌متالز - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: به دنبال آزادسازی پهنه‌های معدنی هستیم و اقدامات ویژه‌ای در دستور کار اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، مهدی جعفری روز دوشنبه در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی استان به ۸۴۰ معدن با ظرفیت هفت میلیارد تن در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: ۱۳ هزار نفر در بخش معدن مشغول فعالیت هستند.

وی معدن را اولویت اصلی توسعه اقتصادی خراسان جنوبی دانست و اظهار کرد: خام‌فروشی مواد معدنی داریم و تنها چهار درصد ارزش افزوده استان از محل ظرفیت‌های معدنی است که باید با توسعه واحد‌های فرآوری، ارزش افزوده این بخش را ارتقا دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده در راستای توسعه اقتصادی و جهش تولید در استان گفت: اولویت اول ما در استان حمایت از واحد‌های فعال است که حفظ و ارتقا داده شوند، دومین هدف احیای واحد‌های تولیدی راکد در راستای رونق تولید و سومین هدف نیز سرمایه‌گذاری جدید با اولویت تکمیل زنجیره‌های ارزش است.

وی عنوان کرد: هدف‌گذاری کردیم که با حضور میدانی در شهرستان‌ها مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی و موضوعات اقتصادی را به صورت موردی و تخصصی مورد بررسی قرار دهیم همچنین میز خدمت در شهرستان‌ها برای طرح بی‌واسطه مشکلات مردم و فعالان اقتصادی برگزار می‌شود.

جعفری با تاکید بر دریافت مجوز کوله بری برای خراسان جنوبی بیان کرد: مسائل و مشکلات مرزنشینان و مرز‌های استان از مرکز به طور ویژه و مستمر پیگیری خواهد شد.

وی از برگزاری جشن ۲۰ سالگی استان شدن خراسان جنوبی با همکاری اتاق‌های تعاون و بازرگانی خبر داد و گفت: معرفی چهره‌های ماندگار اقتصادی استان در دستور کار قرار دارد که در این جشن از افراد شاخص تجلیل خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را لازم الاجرا دانست و گفت: هر مصوبه‌ای که اجرا نشود باید توسط دستگاه‌های قضایی پیگیری شود.

وی با اشاره به احصای ۶۲ مشکل و درخواست در این نشست اظهار کرد: این درخواست‌ها را به عنوان امانت پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم گفت: مرز ماهیرود از جمله ظرفیت‌های غنی استان است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

حسین زارعی افزود: ۳۰ درصد کالا‌های صادراتی ایران به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود که باید بیش از گذشته از این ظرفیت بهره ببریم.

وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بین مناطق آزاد رتبه ششم و در بین مناطق ویژه اقتصادی رتبه پنجم کشور را کسب کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: این منطقه به دلیل اینکه ۹ سال فعالیت دارد و نوپاست در سال‌های گذشته رتبه‌ای نداشت و در سال جاری این رتبه را بین ۷۱ منطقه ویژه کشور کسب کرده است.

وی بیان کرد: ارتقای زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی مستقر در منطقه مورد درخواست است.

تدوین سند چشم‌انداز معدنی خراسان جنوبی، نبود نماد معدنی، رفع تعهدات ارزی صادرات به افغانستان، به‌روز رسانی سند آمایش سرزمین، اولویت بندی ظرفیت‌های استان، افزایش حمایت بانکی، قیمت گذاری دستوری، دریافت مجوز کوله بری، پرداخت حقوق دولتی معادن، تامین انرژی پایدار برای صنایع و تقویت زیرساخت‌ها از مهمترین درخواست‌ها و مشکلات فعالان اقتصادی استان بود که در این نشست مطرح شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!