تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۴۱۲۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور اعلام کرد:

عدم اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها، زمینه‌ساز بحران در نظام سرمایه‌گذاری و تولید

‌می‌متالز - ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور با بیان این که به دلیل تورم موجود، بعضا پالایشگاه‌ها در سال جاری زیان‌ده خواهند بود و در مقایسه با سنوات گذشته سود قابل توجهی عاید این صنعت نمی‌شود، گفت: اگر در آینده دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها اصلاح نشود، تولید دچار بحران می‌شود و دولت هم در این زمینه با مشکلاتی از جمله تشدید ناترازی انرژی مواجه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «ناصر عاشوری» به عدم موفقیت پیگیری‌ها برای اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در دولت گوش شنوایی برای اصلاح نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی وجود ندارد، به دنبال اقدامات قانونی این موضوع و مکاتبات انجام شده با معاون اول رئیس‌جمهور، دستور لازم جهت بررسی حتمی این مساله ابلاغ شده بود.

وی ادامه داد: همچنین نامه‌ای را به وزیر اقتصاد به عنوان متولی بازار سرمایه ارایه کردیم که وی نیز به منظور جلوگیری از ضرر و زیان پالایشی‌ها، کاهش ارزش سهام این صنعت در بورس و نیز آسیب به بازار سرمایه پیگیری‌هایی را انجام داده و طی نامه‌ای به وزیر نفت درخواست کردند که بررسی‌های لازم در خصوص اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها انجام شود.

ضرر ۳۶ درصدی پالایشگاه بندرعباس

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اعلام کرد: با توجه به هشدار‌های ابلاغ شده، اما بررسی و اصلاح قیمت‌ها مورد توجه قرار نگرفت و عدم اصلاح نرخ خوراک باعث شد تا ۳۶ درصد از سود پالایشگاه بندرعباس کاهش یابد که این اتفاق باعث عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه در این صنعت خواهد شد.

به گفته وی، همچنین سود پالایشگاه لاوان و شیراز نسبت به سال گذشته با کاهش حدود ۳۵ درصدی همراه بوده است.

عاشوری ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ داده که خدمات پالایشگاه‌ها به عنوان بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در کشور باید نصیب مردم و سود آن نیز شامل بازنشستگان و نیز مشمولان سهام عدالت شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت معتقد است که فعالیت این پالایشگاه‌ها عام‌المنفعه بوده و دولت موظف به حفظ ارزش سهام این صنعت است.

وی متذکر شد: با توجه به تورم موجود و دستورالعمل ابلاغی جدید نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی، به طور قطع پالایشگاه‌ها در سال جاری با مشکلات عدیده و جدی هم در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و هم در حفظ تولید فعلی روبرو خواهند شد.

مشکل عدم پرداخت دستمزد در پالایشگاه‌ها

عاشوری با بیان این که اکنون برخی از پالایشگاه‌ها با مشکل پرداخت دستمزد مواجه هستند، گفت: با توجه به وضعیت نامساعدی که گریبان صنعت پالایشگاهی را گرفته، دیگر نمی‌دانیم باید به چه ارگانی نامه بزنیم تا مشکل موجود برطرف شود.

وی با اعلام این که در این زمینه مکاتباتی با رییس مجلس انجام دادیم تا اقدامات لازم در راستای رفع مشکل موجود و نیز جلوگیری از زیان پالایشگاه‌ها انجام شود، گفت: دولت نخستین ارگانی است که از این اتفاق متحمل ضرر و زیان می‌شود، زیرا صورت‌های مالی نشان‌دهنده آن است که دولت ۲۵ درصد از سود را به عنوان مالیات دریافت می‌کند و در سال ۱۴۰۱ نیز رقمی بالغ بر ۵۰ همت به عنوان سود، عاید دولت شد.

عاشوری تاکید کرد: اکنون مشکلی که گریبان صنعت پالایشی را گرفته، باعث شده تا طرح‌های توسعه‌ای بر زمین بمانند و بودجه‌ای برای ادامه فعالیت اکثر پالایشگاه‌ها وجود نداشته باشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور گفت: اگر در آینده این دستورالعمل اصلاح نشود، تولید کشور در بخش فرآورده‌های نفتی دچار بحران جدی می‌شود و به مراتب دولت هم در این زمینه با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده