تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۵۹۴
کد خبر: ۲۲۱۹۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نقش لیتیوم در صنعت باتری خودرو‌های برقی

‌می‌متالز - شرکت‌های معدنی می‌گویند که از برنامه بزرگترین تولید کننده باتری خودرو چین برای ساخت باتری خودرو‌های برقی بدون لیتیوم یا سایر فلزات کلیدی نگرانی ندارند، زیرا این طراحی جدید دارای دامنه مصرف محدودی است و فناوری‌های قوی‌تر باتری، عرضه منابع معدنی را در آینده کاهش می‌دهند. چنین اطمینان خاطری از افزایش سریع استفاده از باتری‌ها نه تنها در حمل و نقل، بلکه در تعداد بیشمار دیگری از بخش‌های مختلف اقتصاد جهانی نشأت می‌گیرد، تحولی که بسیاری از تحلیلگران صنعت انتظار دارند نیاز به توسعه گسترده استخراج معادن داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، برای مثال تعداد خودرو‌های برقی جهان تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۴ برابر افزایش می‌یابد و به ۱۴۵ میلیون دستگاه می‌رسد. در عین حال، شرکت‌های برق و نیروگاه‌ها نیز در حال ساختن ناوگان عظیمی از باتری‌ها برای ذخیره برق هستند.

انتظار می‌رود که در بازار خودرو‌های برقی، باتری‌های لیتیوم یونی همچنان در صنعت باتری حرف اول را بزنند، به ویژه در صنعت حمل و نقل، اما اخیرا بزرگترین تولید کننده باتری‌های خودرو چین اعلام کرده که باتری‌های سدیم یونی تولید خواهد کرد که حاوی نیکل، لیتیوم یا کبالت نباشند.

این طراحی جدید قدرت کمتری دارد و سنگین‌تر است، بنابراین برای خودرو‌ها ایده آل نیست. کارشناسان معتقدند باتری‌های سدیم یونی تقاضای لیتیوم را کاهش نخواهند داد. در واقع تقاضای لیتیون تحت تاثیر محدودیت عرضه قرار خواهد گرفت.

برخی از خودروسازان غربی در تلاشند تا وابستگی خود را به مگنت‌های ساخته شده از فلزات کمیاب نیز کاهش دهند، هرچند این امر به این دلیل است که چین بزرگترین تولید کننده آن‌ها است. در حالی که جایگزینی برای برخی از فلزات کمیاب وجود دارد، لیتیوم به عنوان بهترین فلز برای تراکم انرژی در یک باتری شناخته می‌شود و تولید کننده‌های لیتیوم معتقدند با تهدید مهمی روبرو نیستند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده