تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۳۱۸۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد هرمزگان خبر داد:

رشد صعودی درآمد «هرمز» تا پایان سال

‌می‌متالز - با توجه به نقشه استراتژی شرکت تا سال ۱۴۰۴، چشم‌انداز فروش در بازار‌های داخلی و صادرات برای یک دوره سه ساله تعیین شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد هرمزگان به دلیل قرار گرفتن در شمال تنگه هرمز و مجاورت با خلیج فارس و دریای عمان، از ویژگی‌های منحصر به فرد دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی برخوردار است. شرکت فولاد هرمزگان با برخورداری از پیشرفته‌ترین دستاورد‌های صنعت فولاد و بهره‌مندی از نیرو‌های انسانی متخصص و مجرب، بنا دارد محصولات تولیدی خود را بر اساس روش مشتری محوری و درخواست مشتری به بازار‌های داخل و خارج از کشور عرضه کند. فولاد هرمزگان دارای ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تن تختال (اسلب) به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی متر، عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی متر است. همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی از جمله سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۹۰ هزار تن آهک، ۷۵۰۰ نرمال متر مکعب اکسیژن بر ساعت، ۱۸۰۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت نیتروژن و ۱۲۰ نرمال متر مکعب بر ساعت آرگون است. این شرکت که در سال ۹۹ با افزایش فروش داخلی و صادراتی مواجه شده بود، در نیمه نخست امسال همچون بسیاری از شرکت‌های تولیدی به دلیل قطع برق و همه‌گیری بیماری کرونا با افت فروش روبه‌رو شد، اما به سرعت توانست این افت را جبران کند. برای آگاهی از روند فعالیت‌های «هرمز» با عطااله معروف‌خانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.


صادرات شرکت را تا پایان سال چگونه ارزیابی می‌کنید.


شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ فولادساز کشور، با دسترسی به آب‌های آزاد جنوب کشور و همجواری با تجهیزات اسکله شهید رجایی بندرعباس از موقعیت بسیار مناسبی در امر صادرات برخوردار است. همچنین شرکت با اتکا به دانش و تجربه نیروی انسانی متعهد خود در صنعت فولاد کشور به عنوان شرکتی صادرات محور در بین شرکت‌های فولادساز داخل مطرح است. در خصوص ارزیابی میزان صادرات محصول اسلب شرکت تا پایان سال جاری باید اذعان داشت، شرکت همواره موضوع صادرات را به عنوان بقای ادامه فعالیت خود می‌نگرد و در ادامه این مسیر سعی دارد بهترین نتیجه را در بازار‌های جهانی کسب کند. از این رو با استفاده از تحقیقات و مطالعات بازار و با به‌کارگیری رویکرد‌های بهبود مستمر در زمینه‌های بازاریابی و توسعه بازار‌های جدید صادراتی، اهداف و برنامه‌های صادراتی خود را با حساسیت و دقت بسیار بالایی دنبال می‌کند.
در سال جاری هم به دلیل شناسایی صحیح بازار‌های صادراتی هدف و نیز تقویت کانال‌های ارتباطی با مشتریان خارجی خود توانسته است در پنج ماهه ابتدای سال جاری به موفقیت‌های بزرگی نائل شود. با توجه به عملکرد مطلوب درآمد فروش صادراتی طی ماه‌های گذشته و نیز تحلیل‌های صورت گرفته از تقاضای بازار‌های جهانی و میزان درخواست مشتریان از محصول اسلب شرکت، ارزیابی مطلوبی از ادامه‌دار شدن وضعیت فعلی در زمینه فروش صادراتی محصول اسلب در ماه‌های آتی سال متصور است.
برخلاف برخی شایعات که شرکت در پنج ماهه ابتدای سال صادرات نداشته است، باید تاکید کنم به عکس، میزان فروش صادراتی شرکت به بازار‌های جهانی در پنج ماهه منتهی به مرداد ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین به لحاظ درآمد فروش نیز در پنج ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشدی معادل ۲۲۰ درصد مواجه بوده‌ایم که دستاورد بزرگی برای شرکت محسوب می‌شود. از این رو نتیجه حاصل شده بهترین گواه عملکرد شرکت در زمینه رشد صادرات بوده است و به حول و قوه الهی پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی سال جاری نیز همین روند ادامه داشته باشد. از طرفی شرکت به منظور کسب بهترین نتیجه در سال جاری علاوه بر تمهیداتی که خود به عمل آورده است، ضروری می‌داند از حمایت‌های لازم دولت در زمینه مشوق‌های صادراتی برخوردار شود تا در میدان رقابت در بازار‌های جهانی با گام‌های موثرتری حرکت رو به جلو داشته باشد.

چشم‌انداز فروش را برای سال جاری و آتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


در این زمینه با توجه به نقشه استراتژی شرکت تا سال ۱۴۰۴، چشم‌انداز فروش در بازار‌های داخلی و صادرات برای یک دوره سه ساله تعیین شده است و در این زمینه مهمترین اهداف قابل دستیابی فروش و بازاریابی شرکت شامل توسعه بازار‌های جدید صادراتی، نقش فعال در بازار‌های صادراتی هدف و حضور پایدار در بازار‌های داخلی، مشارکت و تأمین حداکثری نیاز نوردکاران داخلی، گرایش به فروش محصولات ویژه و خاص، توسعه فروش محصولات جدید و تکمیل زنجیره ارزش محصولات شرکت با رویکرد اجرای طرح‌های توسعه به سمت محصولات نهایی تولید ورق ضخیم است که نقشه راه فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان جهت تحقق چشم‌انداز سه ساله آینده شرکت خواهد بود و این روند در بازه‌های زمانی سالانه به طور مستمر توسط قسمت مدیریت فروش و بازاریابی شرکت در بازار‌های بالقوه و بالفعل مرتبا مورد بازنگری و ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت به منظور اجرا و پیاده‌سازی صحیح دستیابی به چشم‌انداز اهداف فروش و بازاریابی ضروری است کسب درآمد فروش متناسب با تمرکز بر هر کدام از بازار‌های صادراتی و داخلی مورد ارزیابی جداگانه قرار بگیرد و در این ارتباط شرکت همواره به دنبال نقش فعال در بازار‌های صادراتی و حضور پایدار در بازار‌های داخلی است. از یک طرف شرکت جهت ارزآوری برای طرح‌های توسعه خود، حفظ برند و ایجاد نام‌آوری و نیز رویکرد آینده‌نگر با توجه به حضور تازه وارد‌ها در بازار‌های داخلی، حضور فعال در بازار‌های صادراتی هدف را به عنوان اولویت اصلی استراتژی فروش و بازاریابی خود قرار می‌دهد. با این حال شرکت فولاد هرمزگان از تأمین نیاز بازار داخل غفلت نکرده و تأمین نیاز بازار داخل را همواره مد نظر قرار داده است و فروش محصول اسلب در بازار داخل را هر ساله نسبت به دوره قبل ارتقا داده و طی چند ماه گذشته نیز از رشد قابل توجهی در بازار داخل برخوردار بوده و اتخاذ چنین رویکردی بستر مناسبی را جهت مشارکت و افزایش ظرفیت تولید نوردکاران داخلی به وجود آورده است. همچنین ایجاد هم افزایی و افزایش مشارکت با نوردکاران داخلی جهت استفاده حداکثری از ظرفیت خالی آنها، تأمین نیاز شرکت‌های نوردی به محصول اسلب‌های خاص و ویژه جهت صنایع پایین‌دستی کشور، صرفه‌جویی ارزی برای صنایع نوردی از محل تامین اسلب شرکت، کاهش واردات و لزوم رونق تولید در صنایع پایین‌دستی کشور، مهمترین اهداف مورد نظر شرکت فولاد هرمزگان در بازار داخل به شمار می‌روند.

در مرداد ماه مقدار فروش شرکت نسبت به تیر ماه چه تغییری کرده است؟


یکی از مهمترین چالش‌های صنایع فولاد کشور به ویژه در شرکت‌هایی که از فرآیند کوره‌های قوس الکتریکی در تولید خود استفاده می‌کنند، مصرف برق است. متأسفانه در مرداد ماه سال جاری عدم تأمین پایدار برق توسط وزارت نیرو به شرکت‌های فولادساز منجر به کاهش تولید و نهایتا منتهی به کاهش فروش نسبی شرکت فولاد هرمزگان شد. در صورتی که از پاییز مشکل کمبود برق برطرف شود و همچنین صنایع فولادساز بتوانند میزان درصد برق مورد نیاز خود را تأمین کنند، می‌توان انتظار جبران کاهش تولید در فصل بعد را داشت و در مجموع به نظر می‌رسد برنامه تولید و فروش سالانه شرکت با افت چندانی تا پایان سال مواجه نشود.

در سال ۹۹ فروش داخلی ۱۶۲ درصد و فروش صادراتی ۸۱ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. برای سال جاری چه برآوردی دارید؟

بدون تردید درآمد فروش سازمان یکی از مهمترین شاخص‌های عملکردی شرکت محسوب می‌شود و بدیهی است که ماحصل تلاش‌های کل سازمان بر اساس درآمدزایی حاصل شده سنجیده شود. در این ارتباط خوشبختانه عملکرد مطلوب چند ماهه گذشته شرکت در زمینه رشد درآمد فروش صادرات و فروش محصول به بازار‌های داخلی بیانگر کارنامه موفق شرکت در بازار‌های داخلی و صادراتی بوده است. به گواه آمار‌های اعلام شده مدیریت فروش و بازاریابی شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد دستاورد‌های بزرگی در زمینه مدیریت عرضه محصول اسلب به بازار‌های داخلی و صادراتی و همچنین شاهد رشد درآمد فروش نسبت به برنامه‌های تعیین شده ماهانه و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم. از این رو با توجه به عوامل کلیدی موفقیت‌های به دست آمده، با اطمینان می‌توان پیش‌بینی کرد که با اتخاذ نگرش صحیح و راهبردی جهت حضور در بازار‌های جهانی و برقراری ارتباط موثر با مشتریان داخلی از طریق ایجاد تفاهمنامه‌ها و مشارکت دو سویه با شرکت‌های نوردی، ادامه رشد درآمد فروش را برای ماه‌های آتی سال به صورت صعودی در تحقق برنامه‌های خود داشته باشیم.

اثرات قطعی برق بر تولید چقدر بوده است؟


با توجه به اینکه شرکت فولاد هرمزگان جنوب جهت تولید با ظرفیت اسمی در واحد‌های تولیدی خود نیاز به میزان ۲۹۵ مگاوات ساعت برق دارد، اجرای طرح مدیریت بار به دلیل افزایش دمای هوا در سطح کشور از ابتدای خرداد ماه سال جاری شروع شده و تولیدات این شرکت را تحت تاثیر خود قرار داده است. اعمال محدودیت برق از ابتدای خرداد تا ۱۴ شهریور ماه سال جاری باعث کاهش تولید به میزان ۹۸ هزار تن آهن اسفنجی، ۲۲۰ هزار تن تختال و ۱۷ هزار تن آهک شده است.

پاندمی ویروس کووید ۱۹ چه تاثیری بر فعالیت‌های شرکت داشته است؟


هم‌زمان با شیوع ویروس کووید ۱۹، نخست با مشکلات و چالش‌هایی مانند درگیر شدن تعداد زیادی از پرسنل و خانواده آن‌ها به بیماری و به دنبال آن مشکلات روحی و روانی مربوط به خانواده‌ها و پرسنل و در نتیجه کمبود نیروی انسانی (به ویژه جهت انجام فعالیت‌های تخصصی)، دوم با تاخیر در تامین مواد اولیه و قطعات یدکی به دلیل محدودیت‌های تردد کامیون از استان‌های دیگر و تعطیلی بعضی از کارگاه‌های تامین قطعات یدکی و سوم با سرو غذا‌های فست فودی و کنسروی و ابتلاء برخی پرسنل به بیمار‌های گوارشی و... مواجه بودیم که با برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند مانند ۱- سخت‌گیری و الزام در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ۲- تغییر ساعات کاری، ۳- تهیه به موقع اقلام بهداشتی مرغوب متناسب با بیماری، ۴- استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی یکپارچه و ۵- ارتباط مستمر با تامین‌کنندگان و... خوشبختانه توانستیم روند تولید در شرکت را مطابق با اهداف تعیین شده حفظ کنیم.

روند تولید فولاد در جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ سال گذشته اندکی کاهش داشت.


روند تولید فولاد جهان در سال‌های گذشته صعودی بوده است، اما میزان کل تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیارد و ۸۶۴ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۱۹ افت ۰.۹ درصدی داشته و این در حالی است که میزان تولید ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. مهمترین تاثیری که ویروس کرونا بر بازار‌های جهانی فولاد گذاشت کاهش شدید تقاضا و افت شدید معاملات داخلی و بین‌المللی بود. کرونا با ورود خود موجب بسته شدن مرز‌ها و اعمال محدودیت‌هایی شد که تاثیر زیادی روی کاهش معاملات گذاشت.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده