تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۵۷۸۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
محمود تولایی در دیدار با سفیر کنیا در تهران مطرح کرد

راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در مومباسا، مبادلات با کنیا را تسهیل می‌کند

‌می‌متالز - رئیس اتاق کاشان در دیدار با سفیر کنیا در تهران، با اشاره به اینکه ایران در گذشته به دنبال راه‌اندازی مرکزی تجاری در پایتخت این کشور بوده، از او خواست برای تسهیل و تسریع در مبادلات دوطرفه، این موضوع را پیگیری کند.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق کاشان با اشاره به اینکه ایران در گذشته تلاش کرد تا یک مرکز تجاری در مومباسا پایتخت کنیا دایر کند، گفت: اگر سفارت کنیا در تهران دوباره این موضوع را پیگیری کند، اتاق کاشان هم این کار را پیگیری خواهد کرد تا موضوع محقق شده و این پایگاه بتواند مبادلات را تسهیل و تسریع کند.

محمود تولایی در جلسه مشترک سفیر کنیا در تهران با هیات رئیسه اتاق کاشان، افزود: کنیا در شرق آفریقا یکی از کشور‌های بسیار مهم و تأثیرگذار است و به لحاظ سرمایه‌گذاری و اقتصادی وضعیت مطلوب‌تری به نسبت همسایگان خود دارد و شرایط برای توسعه روابط تجاری با این کشور مهیاست.

وی با اشاره به جایگاه کنیا در فناوری جدید اظهار کرد: کنیا هوشمندانه توانسته است برترین رتبه مبادلات الکترونیکی در قاره آفریقا را به خود اختصاص داده است و نشان از تطبیق کنیا با فناوری‌های روز دنیا دارد.

رئیس اتاق کاشان افزود: نکته حائز توجه در مبادلات تجاری ایران و کنیا بر اساس اطلاعاتی که امروز به دست من رسیده است حجم صادرات کاشان به کنیا صرفاً در دو قلم کالای صادراتی طی ۵ سال گذشته از ۱۳۶ هزار دلار به ۱۴ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار افزایش داشته است.

تولایی با اشاره به وسعت و تنوع محصولات صادراتی منطقه گفت: کاشان بالغ‌بر ۲۰۰۰ کارخانه صنعتی در رشته‌ها و محصولات متفاوت داشته و سیزدهمین منطقه اقتصادی در بین ۳۲ استان کشور را به خود اختصاص داده است باوجوداینکه مرکز استان نیست.

وی ادامه داد: کاشان در سرمایه‌گذاری رتبه ۱۵ و در گمرک رتبه ۱۲ از ۳۲ مبادی گمرکی را به خود اختصاص داده که نشان از فعال بودن این منطقه در تجارت داخلی و خارجی دارد. ۴۶ نوع محصول از کاشان به حدود ۶۵ تا ۷۰ کشور خارجی صادر می‌شود. از فولاد تا خودرو، نساجی، صنایع تبدیلی کشاورزی، ماهیان زنده، لوله‌های چدنی، گرانول، لوازم خانه، خودرو، مواد شوینده بخشی از این محصولات است که به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.

تولایی افزود: توسعه منطقه نساجی با رویکرد فرش ماشینی و نخ است که بیشترین واحد‌های تولیدی در این حوزه فعالیت می‌کنند و مقاصد صادراتی به کشور‌های مختلف دنیاست. کاشان در کشور سهم بسیار عمده‌ای در محصولات صنعتی و غیرنفتی دارد.

تلاش می‌کنیم آگاهی مردم کنیا از ایران را بالا ببریم

سفیر کنیا در تهران نیز در این نشست با اشاره به زمینه‌های بسیار زیاد همکاری دو کشور، گفت: تلاش می‌کنیم آگاهی مردم کنیا از ایران را بالا ببریم. خیلی از کنیایی‌ها برداشت درستی از ایران ندارند و تصور می‌کنند در ایران جنگ و کشتار است و وقتی از کنیا با من تماس می‌گیرند می‌پرسند آیا اتفاقی برای من نیفتاده است؟!

جاشوا ایگوتا گاتیمو افزود: در حقیقت خیلی از مردم کنیا از رابطه تاریخی بین ایران و کنیا بی‌اطلاع هستند و از مشترکات عمیق فرهنگی بین دو کشور بی‌خبر هستند!

وی با اشاره به اینکه کنیا سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه زیرساخت‌ها برای اینترنت انجام داده است گفت: اینترنت در کنیا از سرعت بالایی برخوردار است و تسهیلاتی خوبی برای تجارت آنلاین فراهم کرده و زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری انجام شده، ولی در مقابل ایران به لحاظ سرمایه انسانی در بالاترین رتبه‌ها قرار دارد و کنیا هم سعی کرده است در این خصوص حرفی برای گفتن داشته باشد.

سفیر با تأکید بر زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کشور اظهار کرد: به لحاظ بازار، بازار کنیا صرفاً برای کنیا نیست. برای هفت کشور دیگر مهیاست که تعرفه بین این کشور‌ها صفر است. کشور‌های شرق آفریقا، که می‌توان گفت کل آفریقا را در برگرفته است.

گاتیمو ادامه داد: فرصت‌های بسیاری زیادی برای مردم ایران و کنیا برای سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد. سطح تکنولوژی در ایران بالاست و ما هم دنبال این هستید که از آن استفاده کرده تا سود آن به دو کشور برسد.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده