تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۸۱۵۳۲

ادعای انجمن کشتیرانی درباره مشکل کشتی‌های ایرانی در بندر "سالیانکا"

‌می‌متالز - در حالی نیمه ماه گذشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۵۰ درصدی عملیات کانتینری با سرمایه‌گذاری ایران در بندر "سالیانکا" خبر داده بود که دبیر انجمن کشتیرانی مدعی شد کشتی‌های ایرانی در این بندر مشکل دارند.

به گزارش می‌متالز، ۱۳ آبان‌ماه امسال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری ایران در بندر سالیانکا روسیه اعلام کرد: بخشی از این رقم صرف خرید شناوری با قابلیت حمل ۲۷۰ دستگاه کانتینر شده است که قسمت اعظم هزینه خرید آن، از طریق اعتبارات بانکی روسیه تامین خواهد شد. برخی از تجهیزات نو مورد نیاز در بندر نیز با سرمایه گذاری صورت گرفته، تهیه شده است. اسکله‌ها و جاده‌های داخلی بندر کاملاً بازسازی شده و با نصب صفحات بتنی ۱۰ هزار متر مربع از محوطه گمرکی، بهسازی شده و محوطه مناسبی برای عملیات کانتینری فراهم شده است.

میزان عملیات تخلیه و بارگیری این بندر تا پیش سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی ایران ۵۰ هزار تُن در ماه بوده که انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری صورت گرفته این رقم تا ۷۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۸۵ هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری افزایش یابد.

طی ۹ ماه سال جاری میلادی ۴۷۰ هزار تن عملیات بندری در بندر انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. عمده این کالا‌ها مبادلات تجاری ایران و روسیه بوده است. کالای وارداتی از ایران به بندر سالیانکا طی مدت یاد شده ۳۵ هزار تن بوده که این رقم نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است. همچنین حمل کانتینری بار نیز در ۹ ماه میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان راهبر بندر سالیانکا، این بندر را پایگاه راهبردی ایران در جهت توسعه روابط تجاری با روسیه ارزیابی می‌کند و در این راستا دفتر نمایندگی خود را در روسیه در قالب یک شرکت توسعه داده و نمایندگی تمام شرکت‌های تابعه خود را در این دفتر متمرکز ساخته است. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی و بندر سالیانکا در کریدور شمال-جنوب است. کشتیرانی در کانون‌های تجاری روسیه مانند مسکو و سن پترزبورگ دفاتری را تأسیس کرده تا مراودات تجاری این کشور در متن کریدور شمال-جنوب به مقاصدی مانند هند، چین، امارات، کشور‌های حوزه CIS و... تسهیل کند.

این در حالی است به فاصله بیش از ۲ هفته پس از که دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی در اظهاراتی مدعی وجود مشکل برای کشتی‌های ایرانی در بندر سالیانکا شده است.

مسعود پل‌مه در این‌باره گفته است: «در بندر سالیانکا علاوه بر مشکل مدیریتی با مشکل فنی مواجه هستیم و هر چه به سمت سرد شدن هوا پیش برویم شرایط تردد هم سخت‌تر می‌شود و در مسیر بندر سالیانکا هم با مشکل کاهش عمق مواجه هستیم.»

وی افزود: سالیانکا بندری است که تحت مدیریت و سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به طور قطع از آنجایی که "کشتیرانی" در این بندر سرمایه‌گذاری کرده، طبیعی است که کشتیرانی خزر عملیات تخلیه و بارگیری را در بندر سالیانکا انجام دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده