تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۵۸۲۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه تاکید کرد:

گپ بزرگ پیش‌بینی نرخ ارز، چالش اصلی بورس

می متالز - برخی انتظار دلار ۱۵ هزار تومانی را دارند و برخی دیگر، منتظر صعود مجدد بازار ارز و دلار ۳۵ هزار تومانی هستند و در شرایط فعلی هم اصلا قابل پیش بینی نیست که کدام نظر به واقعیت نزدیک‌تر است.
گپ بزرگ پیش‌بینی نرخ ارز، چالش اصلی بورس

به گزارش می متالز، امروز بورس تهران سبز بود و شاخص کل رشد تقریبا ۳۹ هزار پله ای داشت. این در حالی است که انتظار می رود اخبار مثبت از احتمال توافق سیاسی و کاهش تحریم ها، تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز گزارش های منتشر شده شرکت ها بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و بازار از این نوسان منفی و مثبت پیاپی و در جا زدن ها رهایی یابد.

مهرزاد منتظری مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آگاه در این خصوص بیان کرد: تغییرات مدیریتی در سازمان بورس را آنقدر با اهمیت ارزیابی نمی‌کنم که بتواند تاثیری بر روند بازارسرمایه داشته باشد؛  سبزی ابتدای هفته نیز ناشی از افزایش نرخ دلار بوده و با توجه به انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر احتمال سهل‌الوصول نبودن توافق سیاسی ایران و آمریکا، بازار ارز رشد کرد و بازارسرمایه هم به تبع افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، رشد کرد اما؛ هنوز ابهامات بر سر نرخ ارز برطرف نشده و سرمایه‌گذاران انتظارات متفاوتی از نرخ آتی بازار ارز دارند و مادامی که این ابهام برطرف نشده، انتظار بهبود وضعیت بازار سرمایه نمی‌رود، چه بسا نرخ ارز کاهش یابد و بورس تهران هم رنگ سرخ به خود بگیرد.

وی افزود: برخی انتظار دلار ۱۵هزارتومانی را دارند و برخی دیگر، منتظر صعود مجدد بازار ارز و دلار ۳۵ هزار تومانی هستند و در شرایط فعلی هم اصلا قابل پیش‌بینی نیست که کدام نظر به واقعیت نزدیک‌تر است؛ اختلاف پیش‌بینی‌ها هم آنقدر زیاد است که تحقق هر کدام از این انتظارات بازار‌سرمایه را به سمتی می‌کشاند و همانقدر که احتمال صعود شاخص بورس می‌رود، احتمال ریزش بیشتر نیز وجود دارد.

منتظری تصریح کرد: علاوه بر ابهام نرخ ارز، ابهام بر سر لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تصمیمات مجلس در این مورد هم بر سر بازارسرمایه سایه افکنده و باید دید با توجه به کسری بودجه دولت، چه تصمیمی برای میزان معافیت مالیاتی صادرات و هزینه انرژی صنایع و تخصیص ارز دولتی و ... اتخاذ می‌شود؛ البته ابهامات ناشی از کسری بودجه دولت، تا حدی تاثیر منفی خود را بر بازارسرمایه ما گذاشته اما؛ کماکان ریسکی از جانب بودجه ۱۴۰۰ متوجه بورس ماست و اگر تصمیم منفی در مورد معافیت‌های مالیاتی صادرات و افزایش نرخ برق و گاز صنایع اتخاذ نشود، احتمالا بازارسرمایه نوسان مثبتی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با نگاه بدبینانه، در شرایطی که خبری از ورود جریان نقدینگی به سمت بازارسرمایه نیست؛ کاهش احتمالی نرخ ارز در کنار تصمیماتی که به نفع صنایع نخواهد بود، اثر منفی بر بورس خواهد داشت؛ با این وضعیت، توصیه‌ای برای خرید و فروش ندارم و بهتر است اگر سهامداران خرد و کم تجربه‌تر، قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، فقط از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند؛ بازار سرمایه احتمالا در چند ماه آینده تحت تاثیر این ابهامات قرار داشته باشد و تا قبل از تعیین نتیجه انتخابات داخلی، روند پایداری در این بازار شاهد نباشیم.

 

"نه" به تغییر مقررات بازار

منتظری در رابطه با پیشنهادات برخی فعالان بازار برای بهبود وضعیت بازار‌سرمایه (از جمله پیشنهاد دو طرفه شدن بازار و فروش تعهدی سهام، حذف دامنه نوسان و حجم مبنا و...) گفت: معتقدم هر تغییر و تصمیمی در بورس از جمله ارائه ابزارهای جدید در این بازار، باید در شرایطی صورت بگیرد که بازار روند آرام و با ثباتی داشته باشد. از این رو، در شرایط فعلی که بورس به سبب ابهامات موجود با ریسک نوسانات منفی و مثبت مواجه است، تغییراتی مثل حذف دامنه‌نوسان یا امکان فروش تعهدی سهام و ... به مصلحت بازار نیست؛ البته بعید است که در شرایط فعلی چنین تغییراتی صورت بگیرد و صرف تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، به معنای احتمال تغییرات و تصمیمات بزرگ در بازار‌سرمایه نیست.

وی افزود: البته اینکه وقتی بازار سرمایه ما تحت تاثیر اظهار نظر سیاسیون قرار گرفته و از دلار ۱۵هزارتومانی و... صحبت میشود، تغییر مقررات بازار یا ارائه ابزار جدید، نقش چندانی در بهبود وضعیت بازار نخواهد داشت.

عناوین برگزیده