تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۵۸۲۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دلیل سکوت وزارت صمت چیست:

نوردکاران عرضه‌های ذوب آهن را به نام خود نزنند

می متالز - بررسی روند عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا نشان می‌دهد این شرکت تا دهه اول بهمن ماه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات نوردی در بورس کالا عرضه کرده که ۱۲ درصد بیشتر از آن چیزی است که مدنظر سیاست گذاران و وزارت صمت بوده و این شرکت برخلاف سایر نوردکاران، از برنامه عرضه‌ها جلو است.
نوردکاران عرضه‌های ذوب آهن را به نام خود نزنند

نوردکاران+بورس نیوز

به گزارش می متالز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه ابلاغی به ذوب آهن برای سال جاری، عرضه ۱۱۰ هزار تن محصولات نوردی به صورت ماهانه بود و این میزان عرضه اگرچه حجم قابل توجهی بود، اما این شرکت در راستای هماهنگی با سیاست‌های دولت و وزارت صمت، خود را مکلف به اجرای برنامه فوق دانسته و همانطور که گفته شد، ۱۲درصد بیشتر از چیزی که برایش در نظر گرفته شده، عرضه داشته است.

در حالی ذوب آهن به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده مقاطع طویل کشور عمل به تعهدات را به عنوان امری الزام آور برای خود دانسته و در راستای آن گام برداشته که برخی نوردکاران از این امر سر باز زده و شانه خالی کرده اند.

متولی رسیدگی به عرضه‌های نوردکاران نیز که وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار هستند علیرغم اینکه مکلف به رصد و کنترل عرضه نوردی‌ها با هدف انجام عرضه‌های مکفی از سوی آن‌ها بوده، اما علی الظاهر این اتفاق رخ نداده است و برخی شرکت‌های نوردی، شمش را از بورس با قیمت‌های پایین خریداری کرده و محصول را با حجم بسیار پایین‌تر از میزان در نظر گرفته شده برای آنها، در بورس عرضه کرده اند و مابقی را در بازار آزاد با نرخ‌های بالاتر یا بازار‌های صادراتی فروخته اند.

گفتنی است، انجمن تازه تاسیس نوردکاران با اضافه کردن رقم بالای عرضه ذوب آهن اصفهان و چند شرکت بزرگ تولیدکننده مقاطع فولاد، این عرضه‌ها را به نام خود اعلام می‌کنند تا عرضه‌های بسیار پایین آن‌ها که معادل ۳۰ درصد تولیداتشان بوده، مشخص نشود.

فعالان بازار امیدوارند که با نظارت دقیق و با روی کار آمدن اردشیر سعدمحمدی، به عنوان معاون معدنی وزارت صمت، اتفاقات مثبتی رخ دهد و علاوه بر متعادل شدن قیمت ها، عرضه‌های نوردکاران در بورس هم سروسامان بهتری بگیرد.

انتظار مصرف کنندگان واقعی این است در انتهای سال که پیش بینی می‌شود تقاضای بیشتری نسبت به فصل زمستان که رکود فصلی ساخت و ساز عامل کاهش خرید‌ها شده، رقم بخورد و در این شرایط کمک و مساعدت سیاست گذاران نیاز است تا همچون ذوب آهن که خود را مکلف به رعایت عرضه‌ها در بورس می‌داند، سایر نوردکاران هم خود را مکلف دانسته و از عرضه‌های صوری دست برداشته و این عرضه‌ها را مستمر و ادامه داشته باشند.

عناوین برگزیده