تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۱۶۰۱۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

آدرس آینده "بورس" کجاست

می متالز - مقامات مسوول بازار از شرکت بورس گرفته تا سازمان و وزارت اقتصاد در پی طرح مسائلی هستند که در حیطه اختیارات ایشان نیست.
آدرس آینده "بورس" کجاست

به گزارش می متالز، بازار سرمایه دیروز نیز یکی دیگر از ریزش‌های سنگین را تجربه کرد تا شاخص کل به کمترین حد خود طی هشت ماه اخیر برسد.

شاخص کل با افت بیش از ۳۷ هزار واحدی در جریان معاملات روز گذشته به یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید تا از کف قبلی خود که یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بود نیز رقم کمتری را ثبت کند.

در جریان معاملات روزگذشته تقریباً تمامی گروه‌ها روند نزولی و در اکثر نماد‌های مهم و اصلی بازار صف‌های فروش را شاهد بودیم. شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش سنگین ۱.۷ درصدی را تجربه کرد و به رقم ۴۱۵ هزار و ۹۸۴ واحد رسید.

افت ارزش معاملات نیز دیگر نکته منفی بازار روز گذشته بود. جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس در بازار به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال رسید.

 

سیاست و اقتصاد کلان

پایگاه «بلومبرگ» به نقل از چهار منبع آگاه نوشته دولت بایدن به‌عنوان بخشی از تلاش برای بازگشت به برجام، به دنبال راه‌هایی برای کاهش فشار اقتصادی علیه ایران بدون لغو تحریم‌های کلیدی است.

آن‌ها می‌گویند مقام‌های آمریکایی درباره موضوعاتی، چون حمایت از صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام به تهران برای مقابله با کرونا و همچنین تسهیل تحریم‌هایی که در مسیر کمک‌های بین‌المللی جامعه جهانی به ایران برای مقابله با کرونا مانع ایجاد کرده، بحث‌هایی را صورت داده‌اند. این منابع آگاه گفته‌اند بایدن احتمالاً با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را لغو کند.

بااین‌حال، صدور معافیت‌های تحریمی که اجازه فروش نفت ایران در بازار‌های بین‌المللی را بدهد، در حال حاضر تحت بررسی‌های جدی قرار ندارد. همچنین در خبری دیگر گروهی از مقامات سابق ارتش، امنیت ملی و دیپلماسی آمریکا نامه‌ای سرگشاده به دولت بایدن تهیه‌کرده و از او خواسته‌اند تا تمام تلاش خود را برای پیوستن سریع به توافق هسته‌ای با ایران به کار گیرد.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، بر اساس آمار‌های بانک مرکزی رشد اقتصادی فصل تابستان با احتساب بخش نفت معادل ۵.۱ درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت معادل ۳.۲ درصد بوده است.

در زیر بخش‌ها بخش نفت ۲۲.۲ درصد، بخش کشاورزی ۴.۱ درصد، صنعت و معدن ۱۱.۳ درصد، بخش ساختمان ۴.۳ درصد و بخش خدمات ۱.۴ درصد رشد داشته‌اند. رشد همه بخش‌ها به‌غیراز بخش کشاورزی نسبت به بهار ۹۹ افزایش داشته و بیشترین افزایش رشد مربوط به بخش نفت می‌شود. رشد این بخش در فصل بهار منفی ۱۶.۸ درصد بوده که در تابستان به مثبت ۲۲.۲ درصد رسیده که اقتصاد ایران در بخش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم به رشد مثبت ۲۷.۹ درصد دست‌یافته است.

در خبری از حوزه صنعت، طبق آمار اعلام‌شده توسط تولیدکنندگان تایر، از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، ۲۲۵ هزار و ۲۶۹ تن تایر تولیدشده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش‌یافته است.

بر این اساس طی ۱۰ماهه سال جاری ۲۰ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۱۴۷ حلقه تایر معادل ۲۲۵ هزار و ۲۶۹ تن، در کشور تولیدشده که هم به لحاظ تعداد حلقه و هم به لحاظ وزنی رشد ۲۱درصدی را در مقایسه با ۱۰ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد.

در خبری دیگر در این حوزه رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی گفت: در سال ۹۸ پتروشیمی ایران ۱۵میلیارد دلار محصول تولید کرد و ۱۰میلیارد دلار آن را صادر کرد. رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم‌های سنگین و سخت، ما به توسعه ساخت داخل کالا و تجهیزات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بیشتر پرداختیم، اظهار داشت: امروز بیش از ۶۵ درصد کالا و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود.


بازار امروز

به نظر می‌رسد که بازار سرمایه مجدداً در فاز فروش هیجانی قرارگرفته است. روز گذشته درحالی‌که یک‌بار صف‌های فروش سنگین اکثر نماد‌های اصلی بازار جمع شد، اما در پایان بازار مجدداً شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین بودیم و این موضوع نشان از ترس و تا حدی وحشت سرمایه‌گذاران از آینده بازار سرمایه است.

در این‌بین مقامات مسئول بازار از شرکت بورس گرفته تا سازمان و وزارت اقتصاد در پی طرح مسائلی هستند که در حیطه اختیارات ایشان نیست.

ازجمله می‌توان به درخواست آزادسازی قیمت خودرو، کاهش نرخ سود بانکی و ... اشاره کرد و این مواضع و جلسات بی‌فایده در حالی صورت می‌گیرد که این نهاد‌ها در انجام وظایف ذاتی خود که نظارت بر عملکرد صحیح بازارگردان‌ها، معاملات دوطرفه مشکوک، نقدشوندگی بازار، ارائه اطلاعات شفاف و به‌موقع از شرکت‌ها و ... کوتاهی‌های بسیاری داشته‌اند و در آخرین نمونه نیز خبر محدودشدن دامنه نوسان قیمتی نماد‌ها به گوش رسید که احیانا شاهد افت سنگین نقدشوندگی بازار و تشدید فضای هیجانی و ترس در سمت فروش خواهیم بود.

برای امروز نیز ادامه روند کاهشی قیمت‌ها و بعضاً جمع شدن مقطعی صف‌های فروش را انتظار خواهیم داشت.

عناوین برگزیده