تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۶۰۱۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

رشد شاخص ناشی از جو روانی است

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مشخص نیست سبز بودن بازار تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد، گفت: رشد شاخص امروز بازار به دلیل جو روانی ناشی از تغییر دامنه نوسان است.
رشد شاخص ناشی از جو روانی است

رشد شاخص ناشی از جو روانی است

به گزارش می متالز، روزبه شریعتی اظهار کرد: رشد شاخص امروز بازار به دلیل جو روانی از تغییر دامنه نوسان است و دیگر بازار را نمی‌توان به‌صورت بنیادی و تکنیکی نگاه کرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ابهاماتی درباره بازار اعم از نرخ دلار، بودجه، نرخ حامل‌های انرژی وجود دارد بنابراین بنیادی سراسر ابهام است، تکنیکی هم نمی‌توان زیاد حساب کرد در شرایط فعلی رفتار‌های توده‌ای بازار را به جلو می‌برد و سقف رشد و کف ریزش بازار مشخص نیست.

وی گفت: بازار را نمی‌توان زیاد با ابزار‌های مالی و علمی دید بیشتر باید از جهت رفتاری بررسی کرد و بازار از این مسیر در حال جلو رفتن هستند همان‌طور که بعد از انتصاب رئیس جدید بازار دو روز مثبت شد، اما مجدداً به روند منفی برگشت.

شریعتی خاطرنشان کرد: بازار امروز نیز ناشی از همین رفتار در قبال دامنه نوسان است و مسیر جدیدی است که بسیاری از سهامداران طی ۱۰ سال اخیر دامنه منفی ۲ و مثبت ۶ را تجربه نکردند هرچند سال گذشته در زمان شهادت سردار سلیمانی دامنه نوسان دو درصد مثبت و منفی را شاهد بودیم.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اینکه سبز بودن بازار تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد به‌هیچ‌عنوان قابل پیش‌بینی نیست، اما اصلی مهمی که فعالان بازار به دنبال آن هستند، تعادل بازار است، دامنه نوسان نامتقارن یک مسکن موقت بیشتر نیست.

وی درباره اینکه گفته می‌شود اجرای دامنه نوسان نامتقارن به نفع نوسان گیران است، تصریح کرد: نوسان گیری به نقد شوندگی بازار کمک می‌کند، مدتی این موضوع ممنوع شد که منجر به قفل شدن بازار شد که پس از مدتی متوجه شدند این کار اشتباه بود که نسبت به اصلاح آن اقدام کردند.

شریعتی تأکید کرد: در همه دنیا نوسان گیران عامل نقد شوندگی بازار هستند هرچند ممکن است این موضوع به نفع نوسان گیران باشد، اما راه‌حل آن دامنه نوسان مثبت و منفی پنج نیست بلکه راه‌حل حذف دامنه نوسان است که هیچ‌وقت انجام نمی‌شود.

عناوین برگزیده