تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۱۶۰۲۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد

سرمایه‌گذاران بلندمدت، تنها بَرندگان واقعی بازار

می متالز - بسیاری از تصمیماتی که در این مدت اتخاذ شده، نتیجه مثبتی در بر نداشته و مشخص نیست که این تصمیمات هم نتیجه دلخواه متولیان بازار سرمایه را در بر داشته باشد یا نه.
سرمایه‌گذاران بلندمدت، تنها بَرندگان واقعی بازار

به گزارش می متلز، بازار امروز اندکی سبز است و شاخص کل تا این لحظه از معاملات با رشد ۲۱ هزار و ۸۳۹ واحدی به کانال ۱ میلیون و ۱۹۲ هزار واحدی رسیده است.

فرزاد میدانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به هر حال اثرگذاری تصمیمات جدید شورای عالی بورس هم مثل سایر تصمیمات زمان بر خواهد بود؛ ولی بسیاری از تصمیماتی که در این مدت اتخاذ شده، نتیجه مثبتی در بر نداشته و مشخص نیست که این تصمیمات هم نتیجه دلخواه متولیان بازار سرمایه را در بر داشته باشد یا نه، اما معتقدم بازار سرمایه ما نیازی به محرک برای صعود ندارد و فقط کافی است سرمایه گذاران به این بازار اعتماد کرده و اقدام به خرید کنند و برای بهبود وضعیت بازار سرمایه فقط باید اعتماد از دست رفته را به این بازار بازگرداند، تنها نکته مثبت دامنه نوسان نامتقارن احتمالا کاهش بی اعتمادی هاست؛ ولی منطقی نیست که انتظار رشد شارپ بازار و لمس مجدد سقف های قبلی را داشته باشیم.

وی افزود: اوج گیری بازار سرمایه به سبب انتظار رشد نرخ ارز و دلار ۳۵ الی ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال بود. حتی در تحلیل ها هم نرخ ارز، بالاتر از نرخ های فعلی در نظر گرفته می شد. طبیعی است که به سبب شرایط تورمی در کشور ما، سهم هر در بلندمدت حتما از سقف های قبلی هم فراتر خواهند رفت؛ اما انتظار رشد غیر عادی در کوتاه مدت نمی رود. البته باز هم تاکید میکنم که مشکل این بازار، قیمت سهم ها نیست و باید اعتماد از دست رفته را دوباره جلب کرد تا سرمایه گذاران اقدام به خرید و نگهداری سهم های ارزنده بازار کنند.

میدانی در توصیه به سهامدارانی که امسال وارد این بازار شدند و در حال حاضر در فاز زیان هستند، گفت: بهتر است این گروه از سهامداران اگر سهام ارزنده ای در سبد خود دارند، اقدام به نگهداری این سهام کنند و اطمینان داشته باشند در بلندمدت بازدهی معقولی از سرمایه گذاری خود کسب خواهند کرد. سهامداران بلندمدتی که روی سهام ارزنده و مناسب سرمایه گذاری کرده‌اند، همواره برنده بوده اند.

وی اضافه کرد: سهام ارزنده، سهامی هستند که با دید تحلیلی، پتانسیل رشد داشته باشند و یا سود خوبی در مجامع تقسیم کنند و... سرمایه گذاری روی این سهم ها باید حتما با نگاه بلندمدت انجام شود، بدون آنکه هر روز به تابلوی معاملاتی نگاه شود. کما اینکه در سال های قبل سهم های ارزنده و بنیادی بازار، روند صعودی خوبی داشته اند؛ ولو اینکه برخی هفته ها هم منفی معامله شوند. اینکه بازار ما یا صف خرید باشد یا صف فروش، منطقی نیست و بازار سرمایه باید به ثبات برسد. مادامی که رفتارهای هیجانی از بین نرفته و بازار بین گروه های مختلف بازار، تفاوت قائل نشود و سهم های بازار دسته جمعی رشد یا افت کنند، انتظار بهبود اوضاع نمی رود.

عناوین برگزیده