تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۱۶۰۲۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: اجرای دامنه نامتقارن برای مقطع فعلی تصمیم مناسبی است، اما نمی‌تواند به عنوان یک راهکار بلندمدت از آن بهره برد بلکه باید به سرعت برای آن چاره‌ای اندیشید که فرمولیزه شود.
دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد

دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد

به گزارش می متالز، ولید هلالات اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان نباید هر بار با جلسه صورت بگیرد بلکه باید پویایی لازم را داشته و فرمولیزه شده و در آینده بر اساس فرمول پیش برود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که دامنه نوسان کاهش یابد، نقدشوندگی بازار پایین خواهد آمد و زمانی که دامنه افزایش یابد، بازار نقدشونده‌تر خواهد شد و صف خرید و فروش تشکیل نمی‌شود.

وی گفت: زمانی که دامنه نوسان افزایش می‌یابد، هیجان به سرعت اثر می‌گذارد و نوسانات بزرگ اتفاق می‌افتد اما در زمان کاهش دامنه نوسان، واکنش بازار فرسایشی می‌شود و واکنش زمانبر خواهد شد.

هلالات با بیان اینکه باید بررسی کرد مشکل فعلی بازار چیست، بیان کرد: اگر مشکل بازار نقدشوندگی بود باید دامنه نوسان افزایش می‌یافت، اما مشکل نقدشوندگی بازار نیست بلکه در یک فضای هیجانی قرار دارد و برای عبور از آن نیازمند زمان است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هنگامی که بازار نیازمند زمان است باید روند حرکتی بازار را مدیریت و دامنه آن را کوچک و کوچک‌تر کرد، بنابراین کاهش دامنه نوسان فرصتی به سهامداران می‌دهد تا تصمیم بهتری بگیرد.

وی گفت: اجرای دامنه نامتقارن برای مقطع فعلی تصمیم مناسبی است، اما نمی‌تواند به عنوان یک راهکار بلندمدت از آن بهره برد بلکه باید به سرعت برای آن چاره‌ای اندیشید که فرمولیزه شود.

هلالات درباره وضعیت بازار طی روز‌های گذشته گفت: در حال حاضر به جز یک روز، وضعیت خوبی نداشت به همین دلیل نمی‌توان گفت دامنه نوسان توانسته اثر مثبت بگذارد، بازار در شرایط فعلی نیازمند حمایت است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر این سازوکار برای بلندمدت بخواهد ادامه داشته باشد قطعا باگ خواهد داشت و به نفع برخی افراد همچون نوسانگیران می‌شود مگر اینکه دامنه نوسان حذف شود.

وی افزود: این موضوع نباید باقی بماند و به یک رویه تبدیل شود بلکه پس از مدت کوتاهی باید لغو شود.

هلالات درباره حذف دامنه نوسان بیان کرد: دامنه نوسان در همه جای دنیا وجود دارد، اما بر اساس میانگین معاملات عادی یک سهام است، بنابراین دامنه نوسان در بازار سرمایه ما باید ضریبی از نوسانات متوسط سهم باشد.

عناوین برگزیده