تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۱۶۰۲۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

می متالز - شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری به عنوان ارکان بازار سرمایه، با تحلیل و پیش بینی این سود‌ها و اعلام آن به عموم میتوانند به بهبود و درستی آن گزارش‌ها برای شفافیت بهتر کمک کنند.
فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

به گزارش می متالز، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه گزارش پیش بینی سود هر سهم (EPS) چند روزی است که مجددا از سر گرفته شده است .

مجید عبدالحمیدی، معاون توسعه بازار‌‌ و پشتیبانی شرکت آیکو تحلیل داده در خصوص تأثیر بازگشت پیش‌بینی قیمت‌ها بر وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: دوباره شاهد بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود (EPS) هستیم. گزارشی که حذف آن در سال ۹۶، حرف‌وحدیث‌های فراوان به همراه داشت.

وی افزود: سود هر سهم (Earnings Per Share) که معادل با نسبت سود یک شرکت به تعداد سهام عادی در دست سهامداران است، می‌تواند به‌عنوان شاخص سودآوری یک شرکت مورداستفاده بعضی از معامله گران در بازار سرمایه از باب افزایش اطلاعات در بازار و آگاهی‌رسانی قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بهتر است به‌جای اینکه از شرکت‌ها بخواهیم پیش‌بینی سود هر سهم خود را ارائه کنند، فرصتی فراهم کنیم تا نهاد‌هایی که نگاهی بی‌طرف داشته و مجوز و دانش کافی جهت تحلیل شرکت‌ها و ارائه پیش‌بینی سود سهم‌ها را نیز دارند، مسئول ارائه گزارش پیش‌بینی سود شوند. شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری به‌عنوان ارکان بازار سرمایه، با تحلیل و پیش‌بینی این سود‌ها و اعلام آن به عموم می‌توانند به بهبود و درستی آن گزارش‌ها برای شفافیت بهتر کمک کنند. در غیر این صورت نه‌تنها گزارش پیش‌بینی سود ابزاری کاربردی جهت تحلیل شرکت‌ها نخواهد بود، بلکه ممکن است به‌عنوان ابزاری جهت دست‌کاری بازار تلقی شود و مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در همین راستا پیشنهاد داریم که توجه ویژه‌ای به بخش نظارت بر انتشار پیش‌بینی‌ها داشت، چراکه تجربه پیشین بیانگر قابلیت سوءاستفاده از این گزارش‌ها است و بعضی از شرکت‌های بزرگ و لیدرمحور در قالب گزارش‌های EPS  محافظه‌کارانه باعث واکنش منفی بازار خواهند شد.

عبدالحمیدی در پاسخ به این سؤال که "چرا انتشار EPS در بیشتر کشور‌ها الزامی نیست" گفت: همان‌طور که از اسم پیش‌بینی پیداست، پیش‌بینی قطعیت ندارد و نمی‌توان به آن اتکا و اطمینان کامل کرد. به‌عنوان‌مثال در سال‌های قبل از ۹۶، سود محقق شده شرکت‌ها با اولین پیش‌بینی آن‌ها، به‌طور متوسط بیش از ۴۰۰ درصد انحراف دارد. در برخی موارد، سود محقق شده ده‌ها برابر بیشتر یا کمتر از سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها بوده است؛ بنابراین سود پیش‌بینی‌شده توسط شرکت‌ها می‌تواند به گمراهی، دست‌کاری و حباب قیمت‌ها منجر شود و درنتیجه بازار به سمت غیرواقعی حرکت کند و افرادی که دانش کمی در بازار دارند و به‌طور مستقیم خریدوفروش می‌کنند دچار ضرر‌های زیادی شوند.

وی تأکید کرد؛ بازگشت پیش‌بینی سود می‌تواند یک ابزار مخرب و مهم برای افرادی که تازه‌وارد بورس شدند و دانش کافی ندارند باشد که تا امروز هیچ توجهی به این موضوع نداشتند.

عبدالحمیدی در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: اگر‌ مردم با بورس و مفاهیم مالی آشنایی کافی ندارند، بهتر است سرمایه‌های خود را از طریق صندوق‌ها و سبدهای اختصاصی سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه کنند و اگر علاقه‌مند به حضور مستقیم در این بازار پر نوسان هستند، حتماً اطلاعات و دانش مالی خود را کامل کنند. در غیر این صورت معامله کردن در بازار کاری بسیار پرریسک و تصادفی است.

عناوین برگزیده