تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۱۶۱۲۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

تاثیر دامنه نامتقارن بر معاملات

می متالز - منفی شدن روند بازار با توجه به محدودیت در کاهش قیمت‌ها نخواهیم داشت.
تاثیر دامنه نامتقارن بر معاملات

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، روز گذشته و در نخستین روز از فعالیت بازار سرمایه در شرایط اعمال دامنه نامتقارن شاهد بازار یک‌طرفه‌ای بودیم و شاخص کل بیش از ۴۷هزار واحدی و معادل ۴درصد را ثبت کرد.

به نظر می‌رسد که دخالت دوستان سازمان بورس در مکانیزم‌های بازار حداقل در کوتاه‌مدت منجر به بهبود روند بازار شده و این در حالی است که کمتر کسی تبعات میان‌مدت و بلندمدت ناشی از اجرای طرح‌های این‌چنینی را مدنظر قرار دارد و افرادی که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته از دخالت در مکانیزم بازار و مواردی همچون شفافیت و ... دفاع می‌کردند، با توجه به وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌شان نظر‌های کارشناسی خود را فراموش کرده‌اند و یا نسبت به شرایط فعلی سکوت کرده‌اند و یا نسبت به دخالت‌های این‌چنینی حمایت خود را اعلام کرده‌اند.


سیاست و اقتصاد کلان

در حالی دولت طی هفته جاری لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد که رئیس‌کل بانک مرکزی از عدم‌تغییر ارز ۴۲۰۰تومانی دارو و کالا‌های اساسی در این اصلاحیه خبر داد. از مهم‌ترین اختلافات دولت و مجلس در خصوص بودجه ۱۴۰۰، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و کالا‌های اساسی بود، مجلسی‌ها ادامه پرداخت این نوع ارز را باعث افزایش رانت و فساد می‌دانند و دولت معتقد است الآن زمان حذف یک‌باره ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست چراکه اثر مستقیم در قیمت سایر کالا‌ها خواهد داشت.

در خبری از حوزه صنعت، باوجود تداوم تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی و محدودیت‌های شرایط کرونایی تولید ۱۲ محصول صنعتی در ۱۰ ماه سال جاری با رشد همراه بوده است.

برپایه آمار‌های منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، تولید پودر شوینده با رشد ۰.۳ درصدی در هم سنجی با سال گذشته به ۵۲۶ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

در لاستیک خودرو، کارخانجات داخلی رشد ۲۲.۲ درصدی رقم زدند و به رکورد ۲۲۹ هزار و ۱۰۰ تنی رسیدند. همچنین در داروی انسانی رشد ۰.۵درصدی محقق شد و ۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون عدد دارو توسط شرکت‌ها تولید شد.

همچنین در این مدت ۵۰میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی تولید شد که در هم سنجی با سال گذشته رشد ۷.۹ درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در ۱۰ماهه سال جاری ۴۴۹هزار تن کارتن (رشد ۲درصدی)، ۶۵۸ هزار و ۳۰۰ مترمکعب نئوپان (رشد ۸.۹ درصدی)، یک‌میلیون و ۳۲۰هزار و ۷۰۰ تن فیبر (رشد ۳.۹ درصدی)، ۵۵۴ هزار و ۹۰۰ تن روغن صنعتی و موتور تصفیه اول (رشد ۷.۵ درصدی)، ۱۱۵هزار و ۷۰۰ تن دوده (رشد ۱۷.۴ درصدی) و ۱۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار زوج انواع پایپوش و کفش (رشد ۱.۵ درصدی) تولید شد.


در بازار ارز افزایش نرخ‌ها ادامه داشت و نرخ دلار در صرافی ملی به ۲۴.۹۰۰ تومان افزایش یافت. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روزگذشته، شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ به ۱۲میلیون تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه به ۶میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه به ۴میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید..


بازار امروز

بازار امروز را باعرضه تدریجی صف‌های خرید پیش‌بینی می‌کنیم، به نظر می‌رسد که با توجه به شروع روند افزایشی قیمت‌ها از یک‌شنبه هفته گذشته و رشد تا ۳۰ درصدی قیمت برخی شرکت‌ها امروز شاهد عرضه صف‌های خرید باشیم. با این‌حال انتظار منفی شدن کلی روند بازار را نیز با توجه به محدودیت در کاهش قیمت‌ها نخواهیم داشت.

عناوین برگزیده