تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۷۵۳۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد:

سایپا علاقه‌ای به تولید پراید ندارد

می متالز - قیمت تمام شده محصولات سایپا، بخاطر عواملی همچون تامین مالی برای خرید مواد اولیه، تحریم، تورم و ... با روند افزایشی همراه بوده که این عوامل در قیمت‌گذاری اغلب محصولات تولیدی در کشور نهادینه شده و مختص به خودروسازان نیست.
سایپا علاقه‌ای به تولید پراید ندارد

به گزارش می متالز، بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو درخصوص سوددهی خودروسازان و چگونگی به‌سود رسیدن «خساپا» اظهار کرد: از مهم‌ترین مشکلات اصلی «خساپا» و «خودرو» کاهش کیفیت تولید محصولات بوده اما؛ این کاهش بدان معنا نیست که خودروسازان کشور خواهان افت کیفی محصولات تولیدی باشند بلکه پارامتر‌ها و عوامل فراوانی مانند دست‌انداز‌ها بر سر راه خودروسازان باعث شده تا خودرویی‌ها با کاهش سرعت تولید مواجه شوند.

وی ادامه داد: صنایع وارداتی مانند خودرو، از مشکلات تورمی و تحریمی رنج می‌برند و حتی پس از برجام خودروسازان گام در مسیر کیفی‌سازی گذاشتند، اما تمام شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که برنامه‌ریزی خودروسازان برای رشد کمی و کیفی به نتیجه نرسد، وگرنه سایپا علاقه‌ای به تولید پراید نداشته و درصدد تولید برند‌های جدیدی متناسب با شان جامعه بود.

صدرایی درخصوص خودکفایی و تولید ملی در خودروسازی اشاره داشت و گفت: خودروسازان اگر در تولید پراید و تیبا یا محصولات ابتدایی پژو به خودکفایی رسیده‌اند اما؛ صنعت مونتاژ فعلا در کشور حکمفرما بوده و خودرویی‌ها تکنولوژی بروزی را نداشته که گام در آن بگذارند؛ اگر در برخی خودرو‌ها مسیر تولید و بومی‌سازی پیش‌رفته بخاطر وجود پلتفرم‌هایی بوده که امروز بدست آمدن آن با وضع تحریم‌ها بسیار دشوار بوده و قرارداد‌های خودرویی‌ها با طرف‌های خارجی بخاطر خروج از برجام، واقعا به هیچ رسیده است.

وی درخصوص نرخ‌گذاری‌های خودرو نیز افزود: قیمت‌تمام‌شده خودرو‌ها برمبنای تولید واقعی بوده و سایپا گران‌فروشی نمی‌کند چراکه هزینه‌های تولید به مراتب هر روز به نسبت روز گذشته در حال افزایش است و بالارفتن نرخ ارز، تحریم‌ها، تامین قطعات، خواب خطوط تولیدی جزو مشکلات اساسی خودروساز بوده و هست و تمامی این عوامل برای آن‌ها متضرر بوده و باعث کاهش نقدینگی خودروساز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه مدیران سایپا یا ایران خودرو نیز علاقمند به تولید خودروی با کیفیت هستند که برند آن‌ها به نیکی شناخته شود تصریح کرد: کیفیت یک پروسه یک شبه یا یک ساله نیست و در اثر تلاش مستمر و صرف هزینه‌های مالی و حمایت‌های اقتصادی حاصل می‌شود و تا زمانی که در رقابت قرار نگیریم کیفیت ایجاد نمی‌شود؛ با وجود بازار رقابت می‌توان به سطح کمیت‌ها و کیفیت صنعت خودرو پی‌برد و در نهایت صنعت خودروسازی ایران اگر مدیرت قوی و منسجمی داشته باشد می‌تواند از این تحریم‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کند

صدرایی در پایان خاطرنشان کرد: مساله‌ای که صنعت خودروسازی در گیرو دار آن قرار دارد وابستگی هست، برای ساخت یک خودرو، تعداد زیادی از قطعات آن خودرو وارد می‌شود، به طور مثال یک قطعه ساز بزرگ آلمانی قطعه سازی می‌کند و همه از آن قطعه می‌گیرند و صادر می‌کنند و در کشور ما نیز به همین منوال است، نمی‌توانیم بگوییم تمام قطعات را در داخل می‌سازیم و این‌ها بستگی به توانمندی، مهارت و وضعیت اقتصادی دارد و در نهایت وارد بازار می‌شود. صنعت خودرو حتی قادر به تولید قطعات معمولی نیست به خاطر همان ماهیت وابستگی که وجود دارد.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت