تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۸۵۶۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل گر مسائل اقتصادی مطرح کرد:

رشد ۳۵۰ درصدی قیمت دلار/ بازار ارز در ثبات به سر می‌برد

می متالز - دلار رشدی نامحسوس داشته که این امر قابل قبول است اما؛ باید به این نکته نیز دقت داشت که اوایل سال ۹۸ دلار از حوالی ۱۶ هزار تومان شروع و به مرز ۱۱ هزار تومان نیز رسید و در حال حاضر مدتی است که در بازه ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان به سر می‌برد.
رشد ۳۵۰ درصدی قیمت دلار/ بازار ارز در ثبات به سر می‌برد

به گزارش می متالز، میثم رادپور، تحلیل گر مسائل اقتصادی در بررسی بازار ارز با اشاره به تاریخچه چهار ماه گذشته گفت: شاهد مرز‌های جدیدی نسبت به چهار ماه گذشته هستیم، ثبات نسبی بازار دلار در سال جاری نسب به سال گذشته به چشم می‌خورد، اما اتفاقات چند ماه اخیر نشان از کاهش اطمینان در بازار‌های کشور از جمله بازار ارز دارد.


حرکت بازار ارز در دوره ثبات نسبی

رادپور خاطر نشان کرد: بعد از داستان جهش ارزی در سال ۹۷، در یک دوره ثبات نسبی قرار داریم. تاریخچه بازار ارزی کشور حاکی از این است که بعد از همه جهش‌ها یک دوره ثبات تجربه شده و بعد شاهد دوره جهش بوده ایم.
این تحلیل گر مسائل اقتصادی در خصوص دوره ثبات افزود: به نظر می‌رسد در دوره ثبات به سر می‌بریم و بعد از وارد شدن یک شُک تا مدتی خبری از جنب و جوش و جهش‌های بزرگ در بازار نیست چرا که فشار‌های اقتصادی با ایجاد شُک تخلیه شده است.


رشد ۳۵۰ درصدی قیمت دلار 

رادپور به افزایش ۳۵۰ درصدی قیمت دلار اشاره کرد و گفت: به دنبال این جهش قیمت کالا و خدمات نیز دچار افزایش شده و قدرت نقدینگی کاهش می‌یابد. 


وی میزان نقدینگی را ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این میزان نقدینگی کمتر از ۶۰ درصد قدرت نقدینگی در اواخر سال ۹۷ است و با کل پول موجود در نظام پولی کشور کمتر از مقدار پول سال ۹۶ می‌توان خرید کرد. در اواخر سال ۹۶ جنبش‌های اصلی بازار ارز شروع و میزان نقدینگی حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود یعنی چیزی کمتر از ۸۰۰ هزار میلیارد تومن درمقایسه با سال ۹۶ قدرت خرید وجود دارد.


عواملی برای تشدید فضای ناامن کشور

این تحلیل گر مسائل اقتصادی به رکود بازار بعد از شُک‌های بزرگ اشاره و اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که دوره حاضر با دوره‌های گذشته متفاوت‌تر است چرا که کسری بودجه بی سابقه دولت و تحریک تقاضا در بازارهایی، چون ارز، کاهش صادرات نفت و تضعیف طرف عرضه ارز محیط اقتصادی کشور را به فضایی نا امن تبدیل کرده است.


وی ادامه داد: این فضا حتی در جهت سرمایه گذاری و زندگی نیز نگران کننده بوده و می‌تواند در اموری، چون خروج سرمایه در قالب ارز و عدم بازگشت در قالب واردات یا خدمت تاثیر گذار باشد.


اصرار دولت بر دلار ۴۲۰۰ تومانی

رادپور اضافه کرد: سیاستی، چون دلار ۴۲۰۰ تومانی که دولت بر آن اصرار دارد باعث تخلیه سریعتر منابع ارزی کشور شده و به ازای هر واحد دلار نقدینگی کمتری جذب خواهد شد، این امر در نهایت باعث تضعیف طرف عرضه شده و به دلیل جذب نقدینگی کمتر طرف تقاضا به اندازه کافی تضعیف نمی‌شود.


تصوری غیر قابل قبول

تحلیل گر مسائل اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: با تمامی مطالب ذکر شده به نظر می‌رسد دوره ثبات دلار نسبت به دیگر دوره‌ها کوتاه‌تر شده و با شدت بیشتری نسبت به دوره‌های قابل مقایسه که باعث تحریک بیشتر تقاضا و تضعیف عرضه بوده حرکت کند، اما این تصور قابل قبول نیست.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده