تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۸۷۵۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

مداخله قیم‌مآبانه در تصمیمات مردم، ممنوع!

می متالز - مگر خریداران مسکن، آزمون می دهند، مردم اختیار سرمایه‌گذاری‌های خود را دارند و هیچ نهادی، قیم مردم نیست که برای آنها تصمیم‌گیری کند یا بخواهد صلاحیت آنها را برای سرمایه‌گذاری‌هایشان تایید کند.
مداخله قیم‌مآبانه در تصمیمات مردم، ممنوع!

به گزارش می متالز، آخر هفته ای که گذشت آخر هفته پر خبری بود. اما فقط کرونا نبود که ترس در دل مردم انداخت؛ مسوولان سازمان بورس هم بیکار ننشستند و در روزهای پایانی هفته با دو بخشنامه، اهالی بازار سرمایه را غافلگیر کردند.
تعیین حجم مبنا برای سهم های بازار فرابورس از یک سو و محدودیت در معاملات نوسهامداران از سوی دیگر، سرمایه گذاران بورسی را با این سوال مواجه کرد که چه اتفاقی افتاده؟ آیا تصمیمات جدید، سیگنال خروج از بازار سرمایه است؟
به هر حال، تبعات کرونا هراسی و تصمیمات خلق الساعه، ریزش تقریبا ۱۹ هزار واحدی شاخص کل بود.

پشوتن مشهوری نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل ریزش امروز بازار سرمایه و تاثیر دو ابلاغیه جدید بیان کرد: تعیین حجم مبنا برای بازار فرابورس، اتفاق بدی نبوده است. به هر حال یا باید محدودیت دامنه نوسان در بازار بورس و فرابورس وجود نداشته باشد و به بازار آزاد بدون صف خرید و فروش معتقد باشیم، یا اگر محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه ما وجود دارد، حجم مبنا تعیین شود که صف های فروش چند روزه نمادها، موجب ضرر و زیان سنگین سهامداران نشود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما ابلاغیه مربوط به محدودیت برای سهامداران جدیدالورود را اصلا منطقی نمی دانم. چرا باید سهامداران تازه وارد جهت سرمایه گذاری در بورس کشور، آزمون دهند؟ مگر خریداران مسکن، آزمون می دهند؟ مردم اختیار سرمایه گذاری های خود را دارند و هیچ نهادی، قیم مردم نیست که برای آنها تصمیم گیری کند یا بخواهد صلاحیت آنها را برای سرمایه گذاری هایشان تایید کند. اصلا موافق ابلاغیه مربوط به اعمال محدودیت برای سهامداران تازه وارد نیستم. اعمال محدودیت برای سهامداران و صدور بخشنامه ها و ابلاغیه های پیاپی و تغییرات خلق الساعه، فقط ریسک های بازار سرمایه را افزایش می دهد و نتیجه ای جز فرار سرمایه گذاران از بازار سرمایه ندارد.

مشهوری نژاد در خاتمه تصریح کرد: افت امروز بازار سرمایه، نگران کننده نیست. به هر حال نزدیکی به ایام پایانی سال و نیاز به تامین نقدینگی از سوی برخی سهامداران حقوقی و حقیقی، همیشه فشار فروش ایجاد می کند؛ ولی این منفی شدن بازار، اصلاح کوتاه مدت بوده و بازار سرمایه در روزهای آینده مسیر عادی خود را طی خواهد کرد.

عناوین برگزیده