تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۹۵۷۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

مقررات جدید مربوط به صندوق‌ها، تهدیدی برای بازار سهام

می متالز - خروج این حجم نقدینگی از بازار سهام، تهدیدی بزرگ برای بازار سرمایه محسوب می شود. البته این بند از مقررات، بازار بدهی را تقویت کرده و منجر به فشار تقاضا در بازار اوراق خواهد شد.
مقررات جدید مربوط به صندوق‌ها، تهدیدی برای بازار سهام

به گزارش می متالز، شب گذشته شرکت فرابورس با ابلاغ یک بخشنامه دیگر، اهالی بازار را غافلگیر کرد. بخشنامه ای که محدودیت های جدید به همراه دارد و موجب نگرانی سهامداران شده است.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر مقررات جدید بر روند بازار سرمایه بیان کرد: مقررات جدید در بخشی که مربوط به شفاف‌سازی شرکت‌ها و توقف نمادهای معاملاتی و ... ، در راستای کاهش هیجانات بازار است که اقدامات بسیار به‌جایی است و با تصمیمات مربوط به این بخش موافق هستم.

وی افزود: اما بخشی از این مقررات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به موجب مقررات جدید، سقف تخصیص منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، به ۱۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد و به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مهلتی ۳ ماهه داده خواهد شد تا این مورد را اجرایی کنند.

فلاح تاکید کرد: این بخش از مقررات، ابهامات زیادی به همراه دارد. اطلاع دقیقی در مورد اینکه چه میزان از منابع صندوق ها وارد بازار سرمایه شده و با اجرای این بخش از مقررات، چه میزان از این منابع از بازار سهام خارج خواهد شد. این بخش از مقررات برای بازار سرمایه خطرناک بوده و ممکن است آثار منفی بااهمیتی بر روند بازار سرمایه داشته باشد. در خوشبینانه ترین حالت با توجه به وجود حداقل ۱۰۰ صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، احتمالا مبلغ مربوط به کاهش سقف تخصیص منابع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ، ۲۰ تا ۵۰ هزار میلیارد  تومان خواهد بود.

وی اضافه کرد: خروج این حجم نقدینگی از بازار سهام، تهدیدی بزرگ برای بازار سرمایه محسوب می شود. البته این بند از مقررات، بازار بدهی را تقویت کرده و منجر به فشار تقاضا در بازار اوراق خواهد شد.

فلاح تصریح کرد: امیدواریم این بخش از مقررات جدید مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شود. اجرای بند مربوط به صندوق ها، فشار فروش در بخش سهام ایجاد کرده و ضمنا بعید است که صندوق ها در یک دوره ۳ ماهه، بتوانند این حجم نقدینگی را به صندوق بازگردانده و اقدام به خرید اوراق کنند.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!