به گزارش می متالز، شرکت «ماشین سازی نیرو محرکه» در اولین روزهای سال ۹۹ خبر از فروش برخی داراییهای مازاد به ارزش ۱۹ میلیارد ریال را دارد که حدود ۱۶ میلیارد ریال آن سود خالص است.
این شرکت که سال مالی منتهی به اسفند ماه دارد، بر اساس گزارش عملکرد ماهانه، طی سال ۹۸ بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است. نکته جالب توجه این است که ۱۱ میلیارد ریال از این رقم، مربوط به قرارداد با پارس خودرو است که در آخرین روزهای دی ماه منعقد شد.
در لیست قراردادهای این شرکت، فقط دو قرارداد دیگر مشاهده میشود که یکی از آنها مربوط به سال ۹۷ است که تا سال ۱۴۰۱ تداوم دارد. در واقع، از بین قراردادهای منقعده در سال ۹۸، فقط با دو قرارداد همچنان ادامه دارد و در این میان، قراردادهایی منعقد و به سرعت به پایان رسیده است. البته همین چند قرارداد درآمدی برای شرکت به دنبال داشت که ۴۳ درصد بیشتر از درآمد سال ۹۷ بود.
درآمدهای شرکت از سال ۹۲ روند نزولی در پیش گرفت و و هر چند که در سال ۹۸ اندکی بالا رفته اما؛ همچنان با سطح مطلوب فاصله دارد. علت اصلی کاهش فروش، افزایش نرخ ارز است که توان سرمایه گذاری شرکتهای تولیدی به طور چشمگیری افت کرد.
لازم به ذکر است که بر اساس صورتهای مالی دوره ۹ ماهه منتهی به آذر سال ۹۸، «تمحرکه» بالغ بر ۹۶ میلیارد ریال زیان انباشته دارد. علت زیاندهی شرکت نیز کاهش درآمدها و هزینه تمام شده خدمات ارائه شده است.
از آن جا که ساختار درآمدی «تمحرکه» بر پایه انقعاد قرارداد با سایر شرکتها است و مباحث تولیدی در این شرکت جایگاهی ندارد، رکود اقتصادی بشدت بر میزان درآمدهای شرکت اثر میگذارد. وضعیت مبهم اقتصصادی، مبلغ سرمایه گذاری در کالاهای سرمایهای را کاهش داده است.
با توجه به این که فعالیت شرکت در زمینه ایجاد کارخانجات و تأسیسات تولیدی آنها است، محصول تولیدی ثابت برای عرضه وجود ندارد و به شدت به فعالیتهای سرمایه گذاری سایر شرکتهای تولیدی وابسته است. بنابراین، با شرکت در مناقصات، ایجاد درآمد میکند که به دلیل کاهش فعالیتهای سرمایه گذاری شرکتهای تولیدی، فعالیت «تمحرکه» نیز شدیدا کاهش یافته است.
از همین رو، «تمحرکه» در برخی موارد مجبور شده اقدام به اخذ قرارداد به قیمت تمام شده کند و با حاشیه سود حداقلی ادامه حیات دهد.
به این ترتیب، میتوان گفت زمانی «تمحرکه» به روند صعودی باز میگردد که توان سرمایه گذاری سایر شرکتها بالا رود و این شرکت بتواند با حاشیه سود بهتر نسبت به شرکت در مناقصات حضور یابد.