تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۳۸۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شورن به‌دنبال سرمایه‌گذاری در گاز خاورمیانه است

می متالز - شرکت شورون پس از سال ها تمرکز فعالیت در صنعت نفت شیل آمریکا، روی آینده گاز طبیعی در خاورمیانه سرمایه گذاری خواهد کرد.
شورن به‌دنبال سرمایه‌گذاری در گاز خاورمیانه است

به گزارش می متالز، فاصله گرفتن مایکل ویرث، مدیرعامل شورون از فعالیت در آمریکا نشان می دهد که خاورمیانه وارد دوره جدیدی شده که بهره برداری از ذخایر گاز طبیعی این منطقه را همزمان با افزایش تقاضا برای سوخت ارزانتر و پاکتر، ایده آل می کند.

در استراتژی جدید، انتظار می رود شورون قراردادهای گازی جدیدی در مصر، رژیم صهیونیستی و قطر منعقد کند و همزمان، هزینه روی اکتشاف شیل آمریکا را کاهش دهد. این طرح در اقدام شورون در خرید ۱۱.۸ میلیارد دلاری شرکت آمریکایی نوبل انرژی در ماه جاری به خوبی منعکس شده است. شرکت نوبل انرژی حدود ۴۰ درصد سهم در میدان گازی لِویاتان در دریای مدیترانه دارد. قرارداد  مذکور به همکاری شورون با رژیم صهیونیستی منجر می شود که اخیرا در حال بهبود روابطش با برخی کشورهای عربی منطقه و عادی سازی روابط با آنهاست.

با این حال ریسک های سیاسی و امنیتی منطقه ای که در سال های اخیر مانع حضور برخی از شرکت های انرژی غربی در خاورمیانه شده بود، همچنان وجود دارد. جنگ در سوریه و یمن همچنان ادامه دارد و تبعات رقابت های منطقه ای نامعلوم مانده است. با وجود چنین ریسکهایی، شورون به تلاش های سرمایه گذاری در سراسر این منطقه ادامه می دهد.

میدان لِویاتان و میادین دیگر نزدیک آن پتانسیل تبدیل شدن به نقاط مهم تامین سوخت منطقه ای را دارند. به گفته مدیرعامل شورون، این شرکت ممکن است گاز را به یک کارخانه LNG مصری ارسال کند و از آنجا گاز طبیعی مایع به اروپا یا آسیا صادر شود.

کشورهای اروپایی و آسیایی به سمت گاز، انرژی خورشیدی و بادی پیش رفته و از زغال سنگ و نیروی هسته ای فاصله می گیرند. انتظار می رود تقاضای جهانی برای گاز تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۱.۵ درصد رشد کند و این رشد عمدتا با تقاضا از سوی چین و هند هدایت می شود. در مقابل مصرف نفت که سال گذشته ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود، ممکن است به پیک خود رسیده باشد و امسال به ۹۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند که پایینترین میزان مصرف در هفت سال اخیر است.

بر اساس گزارش رویترز، خاورمیانه یک سوم از نفت و یک ششم از گاز طبیعی جهان را تولید می کند و همواره علاقه شرکت های نفتی خارجی را به خود جلب کرده است. طبق آمار شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، شورون نفت و گاز کمتری در این منطقه در مقایسه با سایر شرکت های بزرگ خارجی تولید می کند اما تنها غول نفتی است که مدت ۷۰ سال حضور برجسته ای در عربستان سعودی داشته و روابط خوبی با دولت های منطقه حفظ کرده است.

شورون هزینه در بزرگترین میدان شیل آمریکا را امسال نیمی کاهش داده و به حدود دو میلیارد دلار رسانده است. این شرکت تا سپتامبر تنها چهار دکل حفاری فعال در منطقه پرمیان باسین داشته است که کمتر از ۱۶ دکل در مارس است.

عناوین برگزیده