تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۱۳۹۷۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی سعیدی:

بازار به مسیر تحلیلی و عقلایی بازگشت

می متالز - عضو هیات مدیره بانک آینده، مجموعه اقداماتی را که هفته های اخیر در حاکمیت بازار سرمایه رخ داد، در بازگشت اعتماد به بازار اثرگذار دانست و گفت: معاملات امروز روان بود و ما شاهد برقراری تعادل روی سهام مختلف هستیم.
بازار به مسیر تحلیلی و عقلایی بازگشت

به گزارش می متالز، علی سعیدی اظهار داشت: با نیم نگاهی به بازار به نظر می آید که معاملات امروز به نسبت گذشته مسیر تحلیلی و عقلایی بیشتری را در پیش گرفته است.

معاون پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در هفته های گذشته کلیت بازار سرمایه فارغ از اینکه در این بازار چه اتفاقی در حال رخداد است، وضعیت کاهش قیمت ها را تجربه می کرد ولی امروز سهم های زیادی - به ویژه سهام بنیادی - مثبت شده اند.

وی در تبیین شرایط فعلی ادامه داد: سرمایه گذاران همیشه برای بازار و سهام مختلف آن یک  کف را در نظر دارند ؛ از طرفی شرکت ها محصولاتی را تولید می کنند و در بازار می فروشند که اخیرا قیمت فروش محصول آنها حدود  ۵۰ درصد بالا رفته است.

سعیدی با بیان اینکه بعضی از این شرکت ها محصول خود را در بورس عرض می کنند و  در بورس کالا افزایش قیمت اینها مشهود است، گفت: طبیعی است که اینها قبلا باید افزایش قیمت پیدا می کردند ولی به خاطر جو بازار و شرایط هیجانی  این اتفاق نمی افتاد.

عضو هیات مدیره بانک آینده ابراز امیدواری کرد: شرایط  امروز به عنوان آغازین روز هفته ادامه پیدا کند و آن استحکامی که مورد نظر هست، در بازار تثبیت شود.

وی  با اشاره به اهمیت نقدشوندگی  و تلاش های اخیر سازمان بورس در این راستا اظهار داشت: یکی از مسایلی که برای جمیع سرمایه گذاران بسیار مهم است، موضوع نقدشوندگی  است. از طرفی سازمان بورس به عنوان متولی بازار و  شورای عالی بورس به عنوان سیاستگذار در زمان های مختلف، استراتژی های متفاوتی را با توجه به وضعیت بازار اتخاذ می کنند که این، هم لازم است و هم مورد انتظار سرمایه گذاران در بازار است .

سعیدی افزود: اینکه قیمت های سهام افزایش یا کاهش پیدا کند، جزو طبیعت بازار است . بنابراین، ریسک قیمت ممکن است چندان سرمایه گذار را ناراحت نکند؛ مساله مهم تر، نقدشوندگی است و  نقدشوندگی هم نهایتا به این معناست که سرمایه گذار هرگاه اراده کرد وارد شود، سهام به اندازه کافی برای خرید وجود داشته باشد ؛ از طرفی در زمان فروش هم خریدار وجود داشته باشد و این کاری است که معمولا بازارگردان ها انجام می دهند .

عضو هیات مدیره بانک آینده ، همچنین به اقدام سازمان بورس در الزام شرکت ها به بازارگردانی اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه سازمان بورس بار دیگر این الزام را  متذکر شد قطعا به نقدشوندگی بیشتر بازار  کمک کرد.

وی افزود: صندوق های اختصاصی بازارگردانی هم از گذشته در بازار بودند که اینها نیز معافیت مالیاتی دارند ؛ همین طور روی کارمزدی که به ارکان باید داده شود، معافیت وجود دارد و فقط مختصری کارمزد برای کارگزار درنظر گرفته می شود .

به گفته سعیدی، اگر روی فعالیت های خرید و فروش صندوق های اختصاصی بازارگردانی هم با توجه به اینکه  از چنین معافیت هایی برخوردارند،  نظارت بیشتری باشد تا تعهدات خود را انجام دهند، قطعا می تواند  از جنبه نقدشوندگی کمک کننده باشد و  اعتماد تازه ای را به بازار و فضای ذهنی سرمایه گذاران تزریق کند.

معاون پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان برخی دیگر از راهکارها برای افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه گفت: در کنار این اقدامات، گام های دیگری هم می توان برداشت که بورس های دنیا هم آن را تجربه کرده اند . مثلا معاملات اعتباری یکی از مواردی است که طبیعتا می تواند به نقدشوندگی سهام کمک کند.

سعیدی افزود: در این معاملات،  ناظران در مواردی که بورس ها روند افزایشی خارج از حد معقول را تجربه می کنند،  درصد اعتبار را  کاهش می دهند تا اینکه شتاب قیمت ها کنترل شود. در مقابل ، زمانی که بازارها حالت رکودی به خود می گیرند، درصد معاملات اعتباری بالا می رود  و طبیعتا اگر در بورس ما هم این اتفاق رخ دهد، کمک کننده خواهد بود .

وی توضیح داد: به هر حال همان طور که راننده برای خودروی خود ترمز  و دنده دارد،  ریزساختارهای بازار سرمایه هم در اختیار سیاستگذار است و  می تواند به واسطه آن سرعت را کم و زیاد کند . این البته به معنای تغییر مداوم مقررات نیست و  طبیعتا مقررات باید یک ثبات نسبی داشته باشند ، ولی روی بعضی از ریزساختارها می شود این کار را انجام داد .

سعیدی گفت: بین سرمایه گذاران باید این مفاهمه برقرار باشد تا آنها هم بدانند تنظیم ریزساختارها در اختیار سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر است و این را به حساب تغییر مقررات نگذارند. هرچند  این هم حرف درستی است که مقررات نباید زیاد دستخوش تغییر شود .بنابراین اگر این درک متقابل ایجاد شود که چه تفاوتی بین مقررات و ریزساختارها وجود دارد ، آن زمان می شود انتظارات را هم مدیریت کرد.

سعیدی همچنین با تاکید بر لزوم حفظ استقلال سازمان بورس اظهار داشت: با توجه به تصریحی که در قانون بازار اوراق بهادار وجود دارد مبنی بر اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر یک نهاد عمومی غیردولتی است و اینکه اعضای هیات مدیره انحصارا باید از بخش خصوصی باشند و همین طور این الزام که عمده اعضای شورایعالی بورس از بخش غیر دولتی باشند، این استقلال باید  محترم شمرده شود .

معاون پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: همانظور که نهاد ناظر بازار پول (بانک مرکزی)  نیاز دارد که این استقلال را داشته باشد و در زمان استقلال می تواند سیاست های خود را به نحو بهتری به اجرا دربیاورد، در مورد نهاد ناظر بورس هم حفظ این استقلال کاملا حیاتی است.

وی با بیان اینکه قانونگذار نیز در زمان تصویب قانون بازار اوراق بهادار به این مساله مهم توجه داشته که استقلال سازمان بورس رعایت شود، افزود: اینکه این استقلال به رسمیت شناخته و بر غیر دولتی بودن این نهاد تاکید شود، می تواند یکی از مسیرهایی باشد که سازمان بورس را در ایفای وظایف به نحو عالی کمک کند و باعث شود مداخلات کمتری در فرآیند تصمیم گیری های این نهاد  شکل بگیرد.

عناوین برگزیده