تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۳۹۸۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازگشت ۲۰ معدن راکد استان همدان به چرخه تولید

می متالز - استاندار همدان: ۲۰ معدن راکد استان همدان به چرخه تولید بازگشت. از آغاز امسال ۹ معدن مشغول استخراج و اکتشاف شده است.
بازگشت ۲۰ معدن راکد استان همدان به چرخه تولید

به گزارش می متالز، سعید شاهرخی با بیان اینکه  از ۲۸۰ معدن استان همدان،  ۱۵۸ معدن فعال و ۱۲۲ معدن، غیرفعال است که پالایش و ارزیابی آن‌ها برای فعال‌سازی در اولویت قرار گرفته است، افزود: بازگشت معادن راکد در افزایش اشتغال و تولید این منطقه نقش موثری دارد.

رئیس خانه معدن استان همدان می گوید: بسیاری از بهره‌برداران معادن از نظر مالی دچار مشکل هستند و برای ادامه فعالیت خود به دریافت تسهیلات بانکی نیاز دارند، اما بالا بودن نرخ سود بانکی و تامین وثیقه، معضل بزرگی برای فعالان این بخش شده است.

 

مرتضایی افزود: مالیات هم به بخش معدن فشار زیادی وارد کرده است.  سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات را براساس برداشت اسمی در پروانه‌های بهره‌برداری اخذ می‌کند، در حالی‌که بهره‌بردار با توجه به شرایط موجود نمی‌تواند براساس ظرفیت اسمی ماده معدنی استخراج کند یا به فروش برساند.

 

۳ درصد ذخایر معدنی کشور در اختیار استان همدان است و بخش معدن همدان، همواره ظرفیت بالایی برای رونق تولید و اشتغالزایی است. ارزش مواد معدنی استان همدان  نیز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به صورت خام است.  ۲۶۴۰ نفر در بخش معادن استان به طور مستقیم اشتغال دارند.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم می گوید: ۷۰ درصد معادن استان به واحد فرآوری مجهز شده‌ است تا مواد معدنی این منطقه، خام عرضه نشود و ارزش افزوده بیشتری را نصیب فعالان این بخش کند.

محمد خاکی افزود: در برخی معادن مانند شن و ماسه، سنگ آهک، سنگ آهن، فلدسپات و فروسیلیس چرخه فرآوری در این استان  کامل است و با احداث ۲ واحد صنعتی دولومیت در این زمینه نیز چرخه فرآوری کامل می‌شود.

 ظرفیت معادن استان در مدت چهار سال گذشته، از چهار میلیون، به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته و شمار معادن دارای مجوز استان نیز به ۲۸۳ رسیده که بیشتر آن‌ها فعال است. همچنین در این مدت ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط بخش خصوصی در معادن استان سرمایه گذاری شده است.

آهن، سرب آندالوزیت، سیلیمانیت، فلدسپات، سیلیس، گارنت، دولومیت، انواع سنگ آهک، مرمریت، تراورتن، گابرو، گرانیت خاکستری، هورنفلس، کروندم، رزکوارتز، بنتونیت، پامیس، گچ، مارن، شیل، خاک صنعتی، چینی، کیانیت، پگماتیک، میکا، آرن گرانیتی، خاک رس، مس، گرانیت سبز، تالک شیست، کردیریت انواع مواد معدنی استان همدان به شمار می‌روند.  استان همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.

عناوین برگزیده