تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۱۳۹۹۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران گفت:

بلاتکلیفی در بازار چهارچرخه حکفرما شده/ انتظار کاهشی قیمت‌ها خرید و فروش را صفر کرد

می متالز - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران با اشاره به رکود کامل در بازار خودرو اعلام کرد: خریدار و فروشنده از ابتدای هفته گذشته بلاتکلیف مانده‌اند و به دلیل شکل‌گیری انتظار کاهش قیمت‌ها تقریبا معامله‌ای در بازار صورت نگرفته است.
بلاتکلیفی در بازار چهارچرخه حکفرما شده/ انتظار کاهشی قیمت‌ها خرید و فروش را صفر کرد

به گزارش می متالز، سعید مؤتمنی گفت: با توجه به افزایش سرسام آور و غیرقابل باور قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو طی چند ماه اخیر با کاهشی شدن نرخ ارز و همچنین انتشار اخبار مربوط به مدیریت بازار از سوی مسئولان دولتی اکنون خریداران و حتی مصرف‌کنندگان واقعی خودرو از بازار خارج شده‌اند تا در فرصتی مناسب اقدام به خرید خودرو کنند.

مؤتمنی در ادامه افزود: نکته جالب اینجاست که این اتفاق دقیقا مصادف شده با ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو از سوی نهادهای مسئول بوده و علی‌رغم اینکه قیمت‌ برخی از محصولات صفر کیلومتر از سوی کارخانه حداقل 25 درصد افزایش داشته بازهم بازار آزاد به این موضوع واکنشی منفی نشان داده و به قول معروف عقب‌نشینی کرده است.

به گفته این مقام صنفی نرخ ارز در بازار خودرو چه محصولات داخلی و چه خارجی تعیین کننده است به همین دلیل انتشار اخبار سیاسی بین‌المللی و همچنین ادامه روند نزولی اسکناس دلار در بازار ایران این تفکر را میان خریداران خودرو ایجاد کرده که در آینده می‌توانند محصول مورد نیاز خود را با قیمتی متعادل‌تر و منطقی‌تر خرید کنند.

وی ضمن تاکید بررکود کامل در بازار خودرو به خبرنگار ما گفت:از ابتدای آبان ماه و آغاز سیر نزولی قیمت دلار تقریبا معامله‌ای در بازار نداشتیم و بسیاری از فعالان صنفی بدون ثبت حتی یک فروش در روز بوده‌اند و فقط اعلام قیمت داشتند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران درباره آینده بازار خودرو تاکید کرد: همه چیز به تعادل عرضه و تقاضا بستگی دارد به این دلیل که حتی با دلار گران اگر عرضه و تقاضا در تعادل باشد سیر صعودی قیمت‌ها منطقی و قابل قبول است اما در شرایط فعلی به دلیل عدم تعادل در این معاده شاهد قیمت‌های غیرعادی و حتی نا مناسب برای اغلب خودروها بخصوص داخلی‌ها بوده‌ایم.

مؤتمنی معتقد است درصورتی که برنامه دولت و مجلس درباره مدیریت بازار خودرو و رونق تولید در این صنعت محقق شود بدون تردید شاهد متعادل شدن قیمت‌ها در بازار آزاد خواهیم بود و در نهایت تب تند صعودی قیمت‌ها فروکش می‌کند اما بادرنظر گرفتن مشکلات فعلی بعید است در کوتاه مدت صنعت خودرویی ایران و همچنین بازار خودرو به حالت تعادل و مناسب برسد.

به گفته این مقام صنفی درصورتی که کارخانه‌ها اقدام به پیش‌فروش کوتاه مدت و فروش فوری در محصولات پرتقاضا کنند بدون تردید سیر نزولی قیمت‌ها سرعت بیشتری به خود گرفته و در بازار خودرو در تعادل قیمتی مناسبی قرار خواهد گرفت، به همین دلیل شاید بتوان گفت بخش عمده‌ای از شرایط بازار به عملکرد مناسب تولیدکنندگان خودرو در ایران مرتبط است.

عناوین برگزیده