تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۳۹۹۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد اقتصادی مثبت و شاخص منفی سهام در آمریکا ثبت شد

خبر خوب و بد برای کمپین ترامپ

می متالز - ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا با دو خبر مثبت و منفی روبه‌رو شده است: سورپرایز ماه اکتبر و انتخاباتی ترامپ، حصول رشد فصلی (معادل سالانه) ۱/ ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا است. در کنار این خبر مثبت، روز گذشته بازارهای سهام آمریکا به‌دلیل نگرانی از شیوع کرونا روند کاهشی را ثبت کردند که می‌تواند یک دست‌انداز انتخاباتی برای او باشد.
خبر خوب و بد برای کمپین ترامپ

به گزارش می متالز، سورپرایز ماه اکتبر دونالد ترامپ در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز سوم نوامبر، بزرگ‌ترین رشد اقتصادی فصلی آمریکا در طول تاریخ بود. در حقیقت رشد فصلی سالانه ۱/ ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا در فصل سوم سال ۲۰۲۰، برگشت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از رکود بی‌سابقه اقتصاد این کشور در سه‌ماه دوم امسال و در اوج بحبوحه پاندمی کرونا بود. اقتصاد ایالات‌متحده در سه‌ماهه دوم امسال نیز با انقباض ۴/ ۳۱ درصدی رکورد بزرگ‌ترین انقباض خود در تاریخ را شکسته بود. تزریق بیش از ۳ هزار میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که از نظر کارشناسان سبب احیای اقتصاد آمریکا در فصل اخیر شد. با اینکه دونالد ترامپ از انتشار این گزارش در توییتر خود استقبال کرده است اما برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که شاید آن‌طور که تصور می‌شود این رویداد تاثیر بسیار بزرگی بر انتخاب دونالد ترامپ نداشته باشد. موضوعی که تا هفته آینده تاثیر آن مشخص خواهد شد.

به‌رغم خبرهای خوب اقتصادی در آمریکا اما بازارهای سهام آمریکا روز جمعه، با افت شدیدی روبه‌رو شدند. شاخص S&P ۵۰۰ روز گذشته بیش از  یک درصد از ارزش خود را از دست داد تا در آستانه بازدهی هفتگی منفی ۶ درصد قرار بگیرد. تحلیلگران رکوردشکنی تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در آمریکا را یکی از مهم‌ترین عوامل این افت عنوان کرده‌اند. روز گذشته بیش از ۹۱ هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شدند.

 

ریکاوری تمام نشده است

اقتصاد آمریکا در سه‌ماه سوم سال‌جاری با سرعتی تاریخی توانست، رکود فصل گذشته خود را جبران کند. بسیاری از تحلیلگران دلیل اصلی احیای مجدد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل سوم سال ۲۰۲۰ را تزریق بیش از ۳‌هزار میلیارد دلار توسط دولت این کشور برای مقابله با صدمات اقتصادی کرونا می‌دانند. با این حال تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بهبود زخم‌های عمیق ناشی از پاندمی کرونا بر پیکره اقتصاد ایالات‌متحده ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.  رشد سالانه ۱/ ۳۳ درصدی فصل سوم اقتصاد آمریکا که توسط وزارت بازرگانی این کشور اعلام شده است از نگاه تحلیلگران آخرین کارت اقتصادی مهم ترامپ قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این رشد اقتصادی پایان کار ریکاوری اقتصاد آمریکا نیست. هنوز تعداد مبتلایان بسیار بالای آمریکا با بیش از ۲۲۲ هزار کشته در این کشور در کنار میلیون‌ها آمریکایی که طی بحران کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، چالش‌هایی است که اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند.  با وجود رشد قابل‌توجه اقتصاد آمریکا در سه ماه سوم، اما حجم کیک اقتصادی این کشور هنوز ۵/ ۳ درصد پایین‌تر از حجم اقتصاد این کشور در پایان سال ۲۰۱۹ قرار دارد.

 

واکنش نامزدهای انتخابات

این خبر در کمتر از یک هفته باقی مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خبر خوبی برای کمپین دونالد ترامپ محسوب می‌شد. رئیس‌جمهور کنونی ایالات‌متحده نیز با نوشتن توییتی به استقبال این خبر رفت. ترامپ پس از انتشار این خبر در توییتر رشد سه‌ماه سوم را بزرگ‌ترین و بهترین در تاریخ آمریکا دانست که هیچ عملکردی حتی نزدیک به آن نبوده است. ترامپ در ادامه از انتشار این خبر در آستانه انتخابات سوم نوامبر نیز ابراز خوشحالی کرد. جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ اما سعی کرد در واکنش به این خبر فقدان ریکاوری کامل اقتصاد آمریکا را برجسته کند. بایدن در این مورد گفت: اقتصاد آمریکا اکنون در یک حفره عمیق گرفتار شده است و عدم اقدام کافی رئیس‌جمهور به این معناست که رشد اقتصادی سه‌ماه سوم نیز برای بیرون بردن اقتصاد آمریکا از وضعیت کنونی کافی نیست. همچنین بایدن در ادامه افزود که ریکاوری اقتصادی رخ داده بیشتر به سود طبقات بالایی درآمدی جامعه تمام می‌شود، اما ده‌ها میلیون خانوار کارگر و کسب‌وکارهای کوچک را نادیده می‌گیرد.

 

بازارهای قرمزپوش آمریکا

برخلاف خبر خوش اقتصادی مبنی بر رشد بی‌سابقه اقتصادی برای کمپین دونالد ترامپ در آستانه انتخابات، اما روز جمعه بازارهای سهام آمریکا به‌طور یکدست روز نزولی را تجربه کردند. شاخص S&P ۵۰۰ روز گذشته بیش از یک درصد کاهش یافت تا در آستانه بازدهی هفتگی منفی بیش از ۵ درصدی قرار بگیرد. شاخص‌های دیگر سهام آمریکا نیز روز گذشته وضعیتی مشابه داشتند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز روز جمعه در حدود یک درصد کاهش یافت تا این شاخص نیز در هفته گذشته بیش از ۶ درصد ریزش را تجربه کند. شاخص نزدک نیز در آخرین روز هفته بیش از ۲ درصد ریزش کرد، تا این شاخص نیز بیش از ۵ درصد ریزش طی یک هفته را به ثبت برساند. مهم‌ترین دلیلی که تحلیلگران درباره ریزش سراسری بازارهای سهام آمریکا اعلام کرده‌اند افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کرونا و افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی بود. روز گذشته با ثبت بیش از ۹۱ هزار مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا رکورد تعداد مبتلایان جدید در این کشور شکسته شد.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: داده‌های مربوط به رشد اقتصادی به تازگی اعلام شد. بزرگ‌ترین و بهترین در تاریخ کشور ما؛ رقمی که حتی نزدیک به آن نیز سابقه نداشته است. سال آینده خارق‌العاده خواهد بود! با این حال جو بایدن و برنامه او مبنی بر افزایش نرخ مالیات، همه این موفقیت‌ها را از بین خواهد برد. بسیار خرسندم که داده‌های شگفت‌انگیز GDP قبل از انتخابات سوم نوامبر منتشر شد.

عناوین برگزیده