تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۶۱۳۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو شورای عالی بورس:

قیمت‌گذاری دستوری فقط باعث رانت بورسی شد

می متالز - عضو شورای عالی بورس گفت: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان در بازار به اهداف تعیین شده مانند کنترل قیمت‌ها و کنترل تورم دست پیدا کرد و براساس تجریبات به دست آمده در دستور کار قرار گرفتن قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد رانت در بازار می‌شود.
قیمت‌گذاری دستوری فقط باعث رانت بورسی شد

قیمت گذاری دستوری+بورس نیوز

به گزارش می متالز، سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس با اشاره به ریسک بالای بازار سرمایه، اظهار کرد: سهامداران نباید منابع مالی ضروری خود را وارد بازار سرمایه کنند، در زمان روند صعودی بازار شاهد بودیم که برخی از سهامداران اقدام به فروش مسکن و خودرو کرده و پول آن را وارد بورس می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در ذات خود دارای هیجان بوده، افزود: اکنون باتوجه به بزرگ شدن بازار و نزدیک شدن به زمان انتخابات، کم و بیش شاهد مطرح شدن اظهارنظر‌هایی هستیم که هدف آن در راستای تامین منافع سهامداران نیست.

عضو شورای عالی بوس با اشاره به سهامداران و نحوه سرمایه گذاری آن‌ها در بازار ادامه داد: توصیه ما به سهامداران این است که به جای بررسی اخبار سیاسی به موضوعات اقتصاد کلان و اخبار صنایع و شرکت‌ها توجه کنند و برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به خصوص در زمانی که بازار وارد فاز هیجانی می‌شود و در مدار نزولی قرار می‌گیرد نگاه سهامداران به بازار باید بلندمدت باشد.

اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: روند بازار در وضعیت فعلی از طریق دو نکته قابل بررسی بوده، در صورتی که شاهد بهم ریختگی کلان در سطح اقتصاد کشور نباشیم، بازار سرمایه بازاری است که می‌تواند در همه دوران و در بلندمدت در مقایسه با سایر بازار‌ها سود قابل توجهی را نصیب سهامداران کند.

وی بیان کرد: اگر ریسک‌ها کنار گذاشته شوند، تردیدی نیست که بازار سرمایه سودآوری بیشتری دارد به شرط آنکه دیدگاه سهامداران برای سرمایه گذاری در این بازار بلندمدت باشد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه توضیح داد: زمانی که صحبت از بازار می‌شود منظور محل برخورد عرضه و تقاضا بوده و نباید اقدام به کنترل بازار به صورت دستوری کرد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: اعمال مقررات برای تعیین دستوری قیمت کالا‌ها به طور حتم علاوه بر ایجاد لطمه به فعالیت شرکت ها، ماهیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه ایجاد مشکلاتی را برای بازار فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان در بازار به اهداف تعیین شده مانند کنترل قیمت‌ها و کنترل تورم دست پیدا کرد و براساس تجریبات به دست آمده در دستور کار قرار گرفتن قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد رانت در بازار می‌شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: قیمت گذاری دستوری فقط باعث ایجاد لطمه در فعالیت بورس کالا نمی‌شود بلکه بسیاری از کالا‌هایی که اعلام شده قیمت آنها به صورت دستوری تعیین شود جزو شرکت‌هایی هستند که سهام آن‌ها در بورس حضور دارد و با توجه به اینکه این شرکت ها، جزو شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز هستند به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و منافع میلیون‌ها سهامدار تحت خطر قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده