تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۱۶۱۴۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

جایگاه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی در جهان کجاست؟

می متالز - شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت فولادی کشور موفق به کسب جایگاه برتر تولید آهن اسغنجی در جهان شده است. این محصول به دلیل خلوص آهن بالا از اهمیت ویژه‌ای در صنعت فولاد برخوردار است.
جایگاه فولاد مبارکه از تولید آهن اسفنجی در جهان کجاست؟

به گزارش می متالز، آهن اسفنجی نوعی آهن با ظاهری کروی شکل و متخلخل است که به دلیل شکل اسفنج مانند خود به این نام شناخته می‌شود. این آهن در صنایع فولادسازی پس از ذوب و طی فرآیند احیا، طی فرآیند ریخته‌گری به شکل محصولات مورد نیاز درآمده و به سه شکل تختال، شمش و میلگرد استفاده می‌شود.

آهن اسفنجی به دلیل عیار بالای آهن خود (بین ۸۴ الی ۹۵ درصد) یکی از منابع اصلی برای تولید آهن و فولاد خام در کوره‌های القایی است. از همین رو این نوع آهن جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن محسوب می‌شود و تولید آن در کشور اهمیت دارد.

اگرچه ایران طبق گزارش انجمن جهانی فولاد ایران، در ماه می سال میلادی گذشته با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی از هند با تولید ۱۱ میلیون تن پیشی گرفت و بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان لقب گرفت اما بر اساس داده‌های موجود، اکنون پس از هند دومین تولید کننده آهن اسفنجی جهان محسوب می‌شود.

میزان تولید آهن اسفنجی کشور در سال گذشته (۹۸) ۲۷ میلیون و ۹۰۷ هزار تن به ثبت رسیده که در مقایسه با ۲۶ میلیون و ۳۵۹ هزار تن عملکرد سال ۹۷ رشد ۶ درصدی را تجربه کرد. تولید آهن اسفنجی در ژوئن سال گذشته میلادی در جهان به ۳۲.۱ میلیون تن رسید که در این میان پس از ایران، کشورهای هند، مصر(۲.۲ میلیون تن)، مکزیک (۲.۰۵ میلیون تن) و عربستان (۱.۷ میلیون تن) قرار داشتند.

ایمیدرو، یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید آهن اسفنجی ایران را راه اندازی کارخانه‌های جدید آهن اسفنجی اعلام و اظهار کرده که طی سال‌های اخیر با استراتژی جدید خود و با مشارکت گرفتن از بخش خصوصی، توانسته طرح‌های متعددی را برای تولید آهن اسفنجی، وارد مدار تولید کند. یکی از دلایل این مساله رشد تولید در چارچوب طرح های هفتگانه فولاد استانی است که ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی تولید این نوع آهن را در دستور کار خود دارد.

در این میان شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت همچنین سهم ۲۰ درصدی در تولید ورق‌های فولادی تخت منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) را در اختیار دارد.

بر پایه داده‌های شرکت‌های فولاد مبارکه، سفید دشت، سبا، هرمزگان، کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، خوزستان، میانه، سبزوار، شادگان، صبا فولاد، نی ریز، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد گل گهر، چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد بافت در دوره ۱۰ ماهه بالاترین میزان تولید مربوط به فولاد مبارکه با رقم شش میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۴۲ تن است.

تولید آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بزرگ بخش معدن وصنایع معدنی و تابعه سازمان ایمیدرو در دوره ۱۰ ماهه امسال به رقم ۲۵ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۳۹۹ تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هشت درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین رشد عملکرد تولید آهن اسفنجی در دوره فروردین لغایت دی ماه امسال نیز توسط صبا فولاد (بریکت گرم) با ۹۲ درصد رشد نسبت به دیماه سال گذشته به ثبت رسیده است.

سهم یک‌درصدی فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی و سهم پنج‌ درصدی آن در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت به خوبی نشان از اهمیت این شرکت در اقتصاد ایران دارد.

عناوین برگزیده