تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۶۱۶۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به همت دولتمردان محقق شد؛

تحول صنایع معدنی در جنوب و توسعه پایانه صادراتی در حاشیه دریای خزر

می متالز - پیرو افتتاح طرح های ملی پنجشنبه های هر هفته، امروز (۳۰ بهمن ماه) چهار طرح صنعتی، معدنی و کشاورزی با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری آغاز بکار کرد که هر یک تحولی در حوزه صنایع معدنی و صادرات در استان های هرمزگان، کرمان و مازندران ایجاد خواهند کرد.
تحول صنایع معدنی در جنوب و توسعه پایانه صادراتی در حاشیه دریای خزر

به گزارش می متالز، این طرح ها شامل اسکله شماره ۵ بندر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب، فاز نخست مجتمع گندله سازی مادکوش بندرعباس در استان هرمزگان،  واحد گندله‌سازی شماره یک گهرزمین سیرجان (پروژه پنج میلیون تنی گندله‌سازی) در استان کرمان و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی «روماک گستر پارس» جویبار در استان مازندران است.

جمع سرمایه‌گذاری انجام شده در این چهار طرح هشت هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان (ارزی و ریالی) است که ضمن ایجاد زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۳۶۰ نفر توسعه صنعتی و اشتغال پایدار را در این مناطق ایجاد خواهد کرد.

 

گندله سازی مادکوش

احداث مجتمع گندله سازی مادکوش در ابتدای سال ۹۲ و با هدف تولید پنح میلیون تن گندله در سال در ۲  مرحله در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس راه‌اندازی شد.
مرحله نخست شرکت گندله سازی مادکوش در بندرعباس امروز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید. این شرکت از زیرمجموعه‌های گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش است که راه‌اندازی این مجتمع، اقدام مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در هرمزگان خواهد بود.

نزدیکی به خطوط راه‌­آهن برای جابه­‌جایی مواد و محصول و قرار گرفتن کارخانه گندله­‌سازی مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بندرعباس، در کنار آب­‌های آزاد و دسترسی به بندر دریایی و در نتیجه امکان واردات مواد اولیه و صادرات محصول، از جمله مزیت­‌های عمده این واحد صنعتی است.

بر اساس طرح جامع فولاد، تولید گندله در کشور در سال ۱۴۰۴ به ۷۶ میلیون تن در سال خواهد رسید که با توجه به دست­یابی به ظرفیت تولید پنج میلیون تن در سال طی دو فاز، شرکت گندله­‌سازی مادکوش ۶.۶ درصد از سهم تولید سالیانه گندله کشور در افق یاد شده را به خود اختصاص خواهد داد.

مدیرعامل سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح‌ مهم صنعتی و معدنی گفت: در این روز مرحله نخست شرکت گندله سازی مادکوش در بندرعباس با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن گندله آهن در سال به بهره‌برداری رسید.
خلیل قاسمی افزود: مرحله نخست این طرح با سرمایه گذاری ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال صورت گرفته که زمینه اشتغال ۳۶۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.
وی بیان داشت: همچنین عملیات اجرایی مرحله دوم این طرح با ظرفیت دو و نیم میلیون تن گندله آهن خام آغاز شده است.

 

گندله‌سازی شماره یک گهرزمین سیرجان

کارخانه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین سیرجان از دیگر طرح های امروز بود که از طریق ویدئوکنفرانس با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

کارخانه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین سیرجان با ظرفیت پنج میلیون تن و با سرمایه گذاری سه هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان زمینه اشتغال ۵۰۰ نیروی کار را در این شهرستان فراهم کرده است.

شرکت سنگ ‌آهن گهرزمین به دستور وزارت صنایع و معادن؛ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال ۸۳ به منظور بهره ‌برداری از معدن شماره سه گهرزمین با ذخیره ۶۴۳ میلیون تاسیس شد.

برنامه‌ریزی تولید سالانه ۱۵ میلیون تن «سنگ‌آهن» به همراه برداشت ۶۰ میلیون تن «باطله»، در مجموع ۷۵ میلیون تن «عملیات معدنکاری» به ‌منظور تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن «کنسانتره »و ۱۰ میلیون تن «گندله» به منظور تأمین خوراک مورد نیاز کارخانجات فولاد و تحقق اهداف چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله صنایع فولاد کشور هدف گذاری شد.

وجیه الله جعفری معاون وزیر صمت در این آیین گفت: افتتاح کارخانه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین سیرجان موجب اشتغال مستقیم ۵۰۰ نیروی کار و اشتغال غیر مستقیم یکهزار و ۲۰۰نفر  در این شهرستان شده است.

وی افزود: بیش از پنج هزار میلیارد تومان  این کارخانه درآمد خواهد داشت  که با این حجم از درآمد می توان توسعه بیشتری انجام و برای جوانان بیشتری فرصت کاری فراهم خواهد شد.
جعفری اضافه کرد: با بهره‌برداری از این کارخانه  ظرفیت تولید فولاد کشور به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تُن افزایش یافت .

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان  و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام به مسوولیت های اجتماعی شرکت های صنعتی تاکید کرد و خواستار همسان سازی حقوق کارگران در شرکت های وابسته گل گهر شد.

 

اسکله شماره ۵ بندر منطقه ویژه پارسیان جنوب

اسکله شماره پنج بندر منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان جنوب به منظور تسهیل واردات و صادرات کالا و محصولات در منطقه بندر پارسیان با ظرفیت نهایی تخلیه و بارگیری ۴۰.۸  میلیون تن در سال طراحی شده است.  

فاز نخست این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه ۱۱.۶  میلیون تن امروز به بهره برداری رسید. برای این طرح یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح مهم ابراز داشت: اسکله شماره پنج بندر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در شهرستان پارسیان واقع در غرب هرمزگان بوده که به دست رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.
خلیل قاسمی یادآورشد: این اسکله با سرمایه گذاری ارزی ۶۰ میلیون یورو و ریالی ۱۶هزار و ۵۰۰ میلیون ریال احداث شده است.
وی بیان داشت: این اسکله ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱.۲ میلیون تن در سال را دارد و زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را مهیا کرده است.

 

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گستر

طرح دیگری که امروز با دستور رییس جمهوری بهره برداری از آن آغاز شد، فاز نخست بزرگترین مرکز لجستیک و پایانه صادرات محصولات کشاورزی کشور با نام تجاری روماک‌گستر پارس است که در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار و با زیربنای ۳۱ هزار متر مربع در شهرستان جویبار ساخته شده است.

رییس پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گستر پارس مازندران بازار یابی ، صادرات، ایجاد و معرفی برند ایرانی در بازارهای جهانی، اصلاح نظام توزیع و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را از اهداف اولیه راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این خطه شمال کشور بیان کرد.

خلیل قلیزاده در آیین افتتاح این پروژه گفت: فاز اول این پایانه صادراتی با ظرفیت بیش از ۳۶۴ هزار تن و با قابلیت های سورتینگ و بسته بندی میوه، تولید کارتن و انجماد مواد پروتینی با سرمایه گذاری حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی تکمیل و راه اندازی شد و  برای ۳۰۰ نفر نیز به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

وی برخورداری از ۵۷ سالن سردخانه آمونیاکی ، انجماد روزانه ۸۰ تن محصولات کشاورزی ، تولید ۶ هزار تن جعبه کارتنی ، بسته بندی سالانه ۲۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و قابلیت نگهداری ۹۰ هزار تن  محصول کشاورزی  سبزی، صیفی و  پروتینی در دمای بالا سفر و زیر صفر را از ظرفیت های مهم این پایانه صادراتی اعلام کرد.

رییس پایانه صادراتی روماک گستر تنظیم بازار محصولات کشاورزی به خصوص باغی را یکی از مهمترین مزیت های این پایانه دانست و خواهان حمایت بانک های دولتی و خصوصی در تامین سرمایه در گردش این واحدها بیان کرد.

قلی زاده تامین زنجیره های مورد نیاز شامل صنایع بسته بندی را یکی از نیازهای اصلی پایانه صادرات محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: حمایت از زنجیره تولیدی مورد نیاز پایانه صادراتی در این خطه شمال کشور و راه اندازی پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی مشابه در سایر استان های دیگر نیاز امروز صادراتی ما است.

وی با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به  اتحادیه اوراسیا اظهارداشت: در شرایط فعلی ۳۷ درصد از صادرات محصولات کشاورزی جهان به این کشورها انجام می شود و با ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی حاشیه دریای خزر در استان مازندران می توان بخشی از این بازار را در صورت حمایت داخلی تصاحب کرد.

پایانه محصولات کشاورزی روماک پس از پایانه برنج، گل و گیاه و شیلات و ماهیان خاوریاری چهارمین پایانه حوزه تولیدات کشاورزی مازندران و هفدهمین پایانه صادراتی کشورمحسوب می شود که تاکنون پایانه محصولات برنج در شهرستان آمل به بهره داری رسیده است.

در پنجاه و یکمین برنامه جهش تولید چهار طرح مهم صنعتی و معدنی با اعتبار افزون بر ۸۵ هزار میلیارد ریال با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید و از راه اندازی این واحدهای صنعتی و معدنی برای یک هزار و ۳۶۰ نفر ایجاد اشتغال شده است.

عناوین برگزیده