تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۸
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۱۶۱۸۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست صمت استان لرستان:

بالغ بر 2000 فرصت شغلی در حوزه معدن لرستان ایجاد شده است

می متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: اکنون با وجود ۱۷۲ معدن فعال در استان، بالغ‌بر ۲۰۰۰ فرصت شغلی در حوزه معدن ایجاد شده است.
بالغ بر 2000 فرصت شغلی در حوزه معدن لرستان ایجاد شده است

به گزارش می متالز، بختیار رازانی ۲۸ بهمن‌ماه، اظهار کرد: لرستان به‌عنوان استان معدنی محسوب می‌شود و اکنون ۲۷۶ واحد معدنی دارد که ۱۷۲ معدن آن یعنی ۶۰ درصد معادن استان فعال هستند.

وی تصریح کرد: لرستان اگرچه استانی ۱۰۰ درصد صنعتی محسوب نمی‌شود ولی به‌واسطه پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی می‌تواند یکی از خاستگاه‌های ویژه صنعت کشور باشد.

سرپرست صمت لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱۵۰ واحد صنعتی از صمت استان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که فراوانی این صنایع به سمت صنایع معدنی و غیرفلزی است چون لرستان معادن زیادی همچون مصالح ساختمانی و مواد اولیه سیمان، کانی، فلدسپات و مواد اولیه کاشی، معادن گچ و نمک دارد.

رازانی اضافه کرد: پتانسیل و مزیت نسبی لرستان در بخش معادن باعث شده است که صنایع پایین‌دست معدن کاری و صنایع معدنی رونق نسبتاً خوبی داشته باشد البته سایر صنایع دیگر لرستان مانند صنعت غذایی و پایین‌دست کشاورزی از دیگر مزیت‌های استان به شمار می‌رود، می‌توان گفت که صنعت کشاورزی، گردشگری و معدن کاری جزء اولویت‌های صنعتی و اقتصادی استان است.

وی با بیان اینکه کشاورزی پتانسیل اول لرستان محسوب می‌شود، بیان کرد: لرستان از نظر صنایع دارویی جزء استان‌های برتر کشور از نظر صنایع دارویی شیمیایی و دارویی دامی است و اکنون بزرگ‌ترین واحدهای تولید داروی دامی کشور در لرستان واقع شده است و همچنین در کشت گیاهان دارویی و صنایع دارویی که منتج از آن گیاهان دارویی است به‌عنوان پتانسیل استان به شمار می‌رود.

سرپرست سازمان صمت لرستان ادامه داد: همچنین با وجود حدود ۱۲ درصد آب کشور در لرستان، یکی از مزیت‌های ویژه استان صنعت آب است.

رازانی تصریح کرد: لرستان از دهه اول انقلاب که اقتصاد دولتی محسوب می‌شد به‌واسطه اینکه به‌عنوان یکی از استان‌های پشتیبان جنگ در خط مقدم جنگ بوده است سرمایه‌گذاری دولتی چندانی در استان انجام‌نشده است و از سال ۸۴ به بعد که مقام معظم رهبری اقتصاد بخش خصوصی را با واگذاری اصل ۴۴ مطرح کردند، بخش خصوصی خیلی قوی نیز وارد سرمایه‌گذاری در این استان نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دولت بودجه را از سمت فروش نفت به تولید داخل هدایت کرده است و می‌توان گفت آنچه قبلاً بر دوش وزارت نفت به‌عنوان ارزآوری بوده امروز وزارت صنعت آن را به‌عنوان ارزآوری برای تأمین کالاهای اساسی انجام می‌دهد.

وی در ادامه به صنایع کوچک در لرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی لرستان، به بحث صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه ورود کرده‌اند، البته بیشترین این صادرات مختص واحدهای پتروشیمی است اما از واحدهای کوچک نباید غافل شویم چون این واحدها علاوه بر تأمین نیازهای اساسی استان به بحث صادرات هم توجه ویژه‌ای دارند.

رازانی اظهار کرد: در استان لرستان واحدهای صنعتی به موضوع اشتغال نیز توجه ویژه دارند و بیش از ۲۳ هزار اشتغال استان به دوش واحدهای صنعتی لرستان است، هرچند استان از داشتن واحدهای بزرگ محروم است اما در برنامه داریم که وزارت صنعت و هلدینگ‌های پایین‌دست و واحدهای توسعه‌ای در استان سرمایه‌گذاری کنند تا توسعه متوازن صنعتی این واحدها را شاهد باشیم و زمینه اشتغال جوانان جویای کار در استان فراهم شود.

سرپرست صمت لرستان اضافه کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری لرستان ۱۳.۱ درصد است و صنایع کوچک چون صنایع کاربر هستند نه صنایع سرمایه‌بر، می‌توانند بحث اشتغال را به دوش بکشند.

عناوین برگزیده