تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۳
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۶۱۸۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وزارت صمت معادن کهگیلویه و بویراحمد را تعیین تکلیف کند

می متالز - نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بسیاری از معادن این استان غیر فعال بوده که انتظار می‌رود وزارت صمت نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کند.
وزارت صمت معادن کهگیلویه و بویراحمد را تعیین تکلیف کند

به گزارش می متالز، نشست نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو با هدف بررسی وضعیت معادن کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

مهدی روشنفکر در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، مشکلات و الزامات معدنی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون اظهار داشت: مس خونگاه جز پهنه اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور وابسته به ایمیدرو بوده که بخشی از آن در منطقه حفاظت شده دنا واقع شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت این معدن 270 هزار تن بوده و مزیت‌های این معدن برای شهرستان اشتغالزایی بوده زیرا درآمد و انتفاع اصلی آن متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است.

روشنفکر خاطرنشان کرد: این معدن دارای عیار فوق العاده بالا بوده که حدود چهار یا پنج برابر از کرمان بالاتر است و با توجه به تمرکز این معدن صرفه و توجیه اقتصادی بالایی دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معدن مس خونگاه در منطقه حفاظت شده واقع شده که پیشنهاد می‌شود از طریق وزارت صمت و به کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه کشف و بهره برداری آن صادر شود.

روشنفکر با اشاره به معدن سیلیس دنا، ادامه داد: این معدن با خلوص بالا برای تولید شیشه و خلوص پایین تر برای تولید سیمان سرامیک و مواد ریخته گری که ظرفیت این معدن حدود 20 میلیون تن می باشد که در منطقه پارک ملی بوده و می بایست اجازه اکتشاف و بهره برداری از آن را از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور اخذ کرد.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود معدن دولومیت با ظرفیت 50 میلیون تن که در صنعت فولاد سازی کاربرد داشته و در منطقه حفاظت شده قرار دارد، افزود: می‌بایست از طریق وزارت صمت با کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه اکتشاف و بهره برداری صادر شود.

روشنفکر با اشاره به ظرفیت‌های معدنی موجود در شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: 3 معدن مرمریت با ذخیره بالای 30 سال و حدود 5 میلیون تن برای هر واحد معدنی در مجموع 15 میلیون تن ظرفیت معادن بوده که هر 3 داری پروانه بهره برداری است که در تولید سنگ های تزئینی و نمای ساختمان کاربرد دارد اما نیاز به زیرساخت‌های مثل جاده و برق دارد، که با حمایت سازمان ایمیدرو میتوان  این مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به معدن آهک، خاطرنشان کرد: در مارگون، لوداب، دشتروم و تامر با عیار و کاربرد بالا که در صورت همکاری سازمان ایمیدرو و با راه اندازی کارگاه و کارخانه فرآوری جهت تولید آهک، کاغذ، کربنات کلسیم رسوبی و گرید دانه بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روشنفکر بیان کرد: نمک کاکان دارای پروانه بهره برداری بوده اما نیاز به جاده دسترسی دارد در صورت اختصاص اعتبار برای جاده امکان بهره برداری مطلوب وجود دارد.

عناوین برگزیده