تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۶۱۹۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

سهم ۱ درصدی ایران از واردات ۵۰ میلیارد دلاری پاکستان

می متالز - وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: درحال حاضر ایران کمتر از ۱۰ درصد نیازهای کشورهای منطقه را تامین میکند و در واردات نیز عمده نیاز ایران از کشورهای منطقه تامین نمی‌شود.
سهم ۱ درصدی ایران از واردات ۵۰ میلیارد دلاری پاکستان

Image result for سهم ۱ درصدی ایران از واردات ۵۰ میلیارد دلاری پاکستان

به گزارش می متالز، مهدی غضنفری، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت گفت: در نشست چهارم و پنجم، به ترتیب به «تجارت با عراق و سوریه» و «تجارت با افغانستان و پاکستان» و ظرفیت‌های این دو حوزه پرداخته شد. ما در مورد عراق ظرفیت‌های زیادی داریم که هنوز فعال نشده‌است و در مورد سوریه نیز عملا کار خاصی انجام نشده‌است. شهید سلیمانی همواره تاکید بسیاری داشتند بر اهمیت کار اقتصادی در محور مقاومت و حتی دفتر اقتصادی در سوریه تاسیس نمودند. باید تجارت با این کشورها را تسهیل نمود. نشست ششم تجارت منطقه‌ای برق بود که در این حوزه نیز با شناخت ظرفیت‌ها، تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد سازوکارهای درست همکاری منطقه‌ای، اقدامات موثری را می‌‎توان انجام داد.

تجارت ایران با کشورهای همسایه به مراتب کمتر از ظرفیت‌هاست

غضنفری ادامه داد: توجه به آمارهای تجارت ایران با کشورهای همسایه و منطقه نشان از این دارد که در این زمینه بسیار عقب هستیم و از ظرفیت‌ها استفاده نکرده ایم. واردات پاکستان در طول سال ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است. در این ۵۰ تا ۶۰ میلیارد سهم ما تنها ۵۰۰ میلیون دلار است. این آمار نشان‌دهنده عدم موفقیت حوزه تجارت ما در کار با پاکستان است. در مورد عراق در سال ۲۰۱۹، ۶۰ میلیارد دلار بوده‌است. سهم ما از این تجارت تنها ۶ میلیارد دلار است. اگرچه آمارهای غیررسمی تا ۱۰ میلیارد دلار هم مطرح میشود. واردات افغانستان ۷ میلیارد دلار است. سهم ایران از این تجارت ۱.۲ میلیارد دلار است. ما اولین صادرکننده به افغانستان هستیم اما باز هم سهم کمی از بازار افغانستان داریم. بنابراین ما تنها تامین‌کننده ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز منطقه هستیم که با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های ایران بسیار اندک است.

وی در پایان گفت: دلیل بسیاری از عدم موفقیت‌های ما در تجارت منطقه‌ای مشکلات داخلی ما مانند روندهای معیوب گمرکی، استاندارد پایین تولیدات ما و … است. با رفع موانع به سادگی می‌توان تجارت منطقه‌ای ایران را به دو برابر مقدار فعلی افزایش داد.

عناوین برگزیده