تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۰۰۲۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

چشم انداز روشن ۳ صنعت در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - در بحران کرونا، نقدینگی فزاینده‌ای در اقتصاد کشور‌های مختلف تزریق شده و این نقدینگی، موجب تضعیف ارزش پول و تورم و رشد قیمت‌های جهانی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه امروز هم منفی است و شاخص کل بورس تا این لحظه از معاملات افت ۶ هزار واحدی داشته است. تداوم منفی‌های بازار سرمایه از جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس کاسته و ورود نقدینگی به این بازار، منفی است.

الهه ظفری کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه بانک ملت در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: چند مؤلفه اثرگذار بر بازار سرمایه، مبهم هستند و زمانی می‌توان تحلیلی از روند آتی بازار ارائه کرد که این مؤلفه‌ها تعیین تکلیف شده باشد.

وی ادامه داد: از یک‌سو انتظار کاهش نرخ ارز می‌رود که بالطبع بازار‌های موازی را هم با رکود مواجه کرده و در این شرایط، حساسیت‌هایی روی نرخ سود بانکی هست و باید دید آیا نرخ سود بانکی تغییر خواهد کرد یا نه؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط و سیاست‌های اقتصادی، نرخ سود بانکی هم باید کاهش یابد البته مؤلفه اثرگذار دیگر نیز اوراق بدهی است که در ماه گذشته حجم قابل‌توجهی اوراق دولتی عرضه‌شده و این مکش نقدینگی از سمت اوراق بدهی، جریان نقدینگی در بازار سهام را تضعیف کرده است.

ظفری افزود: این در حالی است که کاهش قیمت سهام هم سرمایه‌گذاران را ترغیب به فروش سهم و خروج نقدینگی از بازار سهام کرده و ناشران اوراق بدهی از این شرایط به‌عنوان فرصتی برای عرضه بیشتر اوراق، بهره برده‌اند. اما احتمالاً در نیمه اول سال ۱۴۰۰، این حجم فروش اوراق را نخواهیم داشت.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: معتقدم با در نظر گرفتن رشد نقدینگی در اقتصاد ما، کوچک شدن اقتصاد، نهاده تولیدی دلاری و انباشت تقاضای ارز، احتمالاً نرخ دلار از محدوده ۱۹ الی ۲۰ هزارتومانی پایین‌تر نخواهد آمد؛ مگر آنکه اتفاق بزرگ و اثرگذاری در اقتصاد ما رخ دهد و توافقی صورت بگیرد که البته بازار ما هنوز به چنین نتیجه‌ای نرسیده است؛ درمجموع با در نظر گرفتن کلیه عوامل، هنوز امید به اینکه بازار سرمایه بازدهی بهتری به همراه داشته باشد، وجود دارد و نسبت به چشم‌انداز ۶ الی ۱۲ ماهه بازار سرمایه، خوش‌بین هستم.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری ۶ الی ۱۲ ماهه، گفت: صنایع بورسی را باید به دو گروه تفکیک کرد که گروه نخست، صنایع بنیادی که از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند (صنایع کامودیتی محور) و گروه دوم، صنایعی که از تحریم‌ها، آسیب‌دیده‌اند (مثل خودرویی‌ها، بانکی‌ها و لیزینگ‌ها) که سال آینده، مسیر این دو گروه از هم جدا خواهد شد.

وی اضافه کرکد: به نظر می‌رسد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها پتانسیل رشد خواهند داشت، چراکه در بحران کرونا، نقدینگی فزاینده‌ای در اقتصاد کشور‌های مختلف تزریق‌شده و این نقدینگی، موجب تضعیف ارزش پول و تورم و رشد قیمت‌های جهانی خواهد شد.

ظفری در پایان خاطرنشان کرد: با فرض تثبیت نرخ ارز در همین محدوده، صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی ازجمله فولادی‌ها، صنعت مس و پتروشیمی‌ها پتانسیل رشد سودآوری با شیب ملایم و بهبود وضعیت عملیاتی را خواهند داشت. گروه دوم اما، به‌شرط توافقی که انتظار آن می‌رود، چشم‌انداز بسیار روشنی پیش رو دارند. این گروه در صورت گشایش سیاسی و اقتصادی امکان همکاری‌های بین‌المللی و... را خواهند داشت و با فرض توافق، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت جذاب خواهند بود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده