تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۱۲۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی دولت:

۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تامین شد

‌می‌متالز - سخنگوی دولت گفت: با تلاش‌های آقای همتی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تامین شد و برای شش ماهه اول سال آینده نیز ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، علی ربیعی، سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و سازوکار آن گفت: اخیرا رییس کل بانک مرکزی جلسات متعددی را با مقامات عراقی و بانک مرکزی عراق برگزار کرده است و سازو کار‌های مناسب استفاده از منابع موجود که دولت امریکا مانع برداشت این منابع شده بود را در دستور کار قرار داده است و مقرر شده است این منابع با توجه به مصارف و نیاز‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: دولت جدید امریکا نیز فشار‌های بی رحمانه دولت ترامپ برای دستیابی ایران به منابع دارایی‌های خود در سایر کشور‌ها را کاسته است و ظاهرا این امر به مقامات برخی از این کشور‌ها اطلاع داده شده است. این اقدامات ناکافی است دولت ایران بدون تردید تلاش خواهد کرد تا آخرین سنت از حقوق ملت ایران را آزاد کند و باید بتواند همانند همه کشور‌ها آزادانه تجارت کند و به منابع مالی خود دست یابد.

ربیعی در ادامه تاکید کرد: دیروز عصر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شد. در این جلسه پس از بحث پیرامون مسائل اقتصادی کشور و مشکلات و هماهنگی‌های مورد نیاز بین قوا، مقابله و برنامه ریزی با وضعیت اقتصادی که به سبب تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده، مورد بحث قرار گرفت. رییس جمهور در این جلسه بر تلاش هماهنگ سه قوه و همه نهاد‌ها در جهت کم کردن فشار اقتصادی بر زندگی مردم تاکید داشتند که مورد تاکید دیگر روسای قوا هم قرار گرفت، همچنین رییس جمهور بر ایجاد زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل و تمهید شرایطی اطمینان آور برای سرمایه گذاری در ایران و تسهیل و حمایت از سرمایه گذاری آن‌ها تاکید کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در ادامه موضوعات دیگری مورد بحث قرار گرفت که در یک مورد در خصوص تنظیم بازار ارز اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و حمایت از صادرات کنندگان غیرنفتی مطرح و جمع بندی شد، همچنین بخشودگی جرائم بدهی واحد‌های تولیدی در سال ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی، مشروط به حفظ اشتغال مورد تاکید قرار گرفت.

ربیعی بیان کرد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به سازمان برنامه اجازه داد تا ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی مصرف نشده قانون بودجه ۹۹ را در اختیار طلبکاران دولت و پیمانکاران قرار دهد. این تصمیم موجب سرعت بخشیدن بیشتر به طرح‌های عمرانی خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه دولت برای مدیریت بازار کالا‌های اساسی و جلوگیری از تشکیل صف اقلام ضروری گفت: از سال ۹۲تا ۹۷ را باید در یک قالب تحلیل کرد که حرف رییس جمهور حرف صحیحی است از سال ۹۷ به بعد باید جداگانه تحلیل کرد. فشاری که از سال ۹۷ بر ایران وارد شد برای فروپاشی نظام و ساختار کشور بود، فشار آمریکا از سال ۹۷ فشار کمی نبود لذا شرایط این روز‌ها را در چارچوب جنگ اقتصادی تحلیل کنید.

وی در ادامه افزود: این موضوع در هفته جاری در هیات دولت مطرح شد. معاون اول رئیس جمهور نیز در همین زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده اند. صف‌هایی که در هفته‌های اخیر می‌بینیم نتیجه فضاسازی‌هایی بود که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالا‌های اساسی اتفاق افتاد. از همین تریبون بار‌ها هشدار دادم که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث بهم خوردن تعادل بازار می‌شود. برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام توسط برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد. حالا تصور کنید اگر نرخ ارز این کالا‌ها ۴ برابر می‌شد و اقشار کم درآمد قدرت خرید آن را نداشتند چه شرایطی برای معیشت و امنیت غذایی مردم پیش می‌آمد.

ربیعی بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند مواضع شخصی که موجب عدم اطمینان به آینده می‌شود و نگرانی در مردم ایجاد می‌کند، عوارض منفی اقتصادی دارد. البته با منتفی شدن موضوع و تاکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالا‌های اساسی با نرخ ترجیحی و تمرکز بخش‌های مختلف دولت و تقسیم کار بین دستگاهی صورت گرفته و سیاست گذاری‌های لازم مطمئن هستیم بازار به زودی به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

وی در ادامه اظهار داشت: در مورد کالا‌های اساسی در سال ۹۹ با تلاش‌های آقای همتی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تامین شد. برای شش ماهه اول سال آینده نیز ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده که یک و نیم میلیارد دلار آن برای بخش داروی وزارت و بهداشت است و چهار و نیم میلیارد دلار نیز به کالا‌های اساسی مانند روغن و نهاده‌های دامی اختصاص خواهد یافت. در خصوص شرایط تامین ارز روغن خام و دانه‌های روغنی امسال نسبت به سال گذشته تفریبا تفاوتی نداشتیم و میزان تولید کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۵ الی ۶ درصد اضافه شده است. انبار‌ها هم پر است و در این زمینه مشکلی نخواهد بود.

منبع : شبکه خبری  اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده