تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۰۱۳۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اعلام کرد:

صادرات ۵۹۲ میلیون دلاری گیلان در ۱۱ماهه ۹۹

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: استان گیلان با برخورداری از سه بندر مهم انزلی، کاسپین و بندر آستارا یک مسیر مطمئن و ایده‌آل برای تجارت با کشور قزاقستان میباشد.

به گزارش می‌متالز، فرهاد دلق پوش در سمینار وبینار آشنایی با بازار‌های ایران و قزاقستان که به همت سازمان صمت گیلان برگزار شد، افزود: فعالین اقتصادی و تجاری ایران و قزاقستان می‌توانند نقش مهمی در استفاده از کریدور شمال و جنوب حوزه خزر ارائه دهند.

وی در ادامه افزود: بررسی میزان صادرات و اقلام صادراتی بین ایران و قزاقستان به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بوده و به اعتقاد بنده این میزان بسیار کم بوده و باید جهت افزایش مبادلات تجاری تلاش بیشتری داشته باشیم و ما می‌توانیم جهت تامین نیاز‌های صادراتی و وارداتی دو کشور ایران و قزاقستان برنامه ریزی مناسبی را داشته باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اظهار داشت: در کشور ما حداقل ۸۵ هزار واحد تولیدی بزرگ متوسط و کوچک داریم که حداقل دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و این ظرفیت در گیلان حدود ۳ هزار واحد صنعتی و تولیدی با بیش از ۸۲ هزار اشتغال مستقیم می‌باشد و رتبه گیلان از نظر جایگاه صنعتی نهم و از نظر ایجاد اشتغال صنعتی، دوازدهم در سطح کشور میباشد.

دلق پوش خاطر نشان کرد: گیلان از ۳۶ شهرک و ناحیه صنعتی برخوردار می‌باشد که این واحد‌ها در حوزه‌های مختلف تولیدی بوده جایگاه اول سلولزی را در کشور به خود اختصاص داده و سالانه ۵ میلیون متر مکعب ام دی اف، اچ دی اف و ام دی اف با روکش ملامینه تولید می‌کنیم و همچنین جایگاه دوم صنعت فولاد کشور را با طرح‌های توسعه فولادی که در گیلان داریم را به خود اختصاص داده ایم و ما در صنایع مختلف دیگر از جمله داروسازی نیز اقدامات مطلوب و موثری در استان انجام دادیم.

فرهاد دلق پوش در ادامه گفت: لازم می‌دانم به فعالین اقتصادی یادآور شوم که گیلان نزدیکترین بندر را به کشور قزاقستان دارد و این موضوع می‌تواند جهت برنامه ریزی مدون مبادلات اقتصادی در نظر گرفته شود و بنده اعتقاد دارم که سرمایه گذاری مشترک و همکاری‌های دو جانبه بین ایران و قزاقستان باید به شدت افزایش پیدا کند.
وی گفت: در ۱۱ ماهه اول سال جاری علی‌رغم مشکلات مربوط به تحریم و کوئید ۱۹ افزایش صادرات را چه از نظر وزنی و چه از نظر دلاری داشتیم و این ارزش بیش از ۵۹۲ میلیون دلار و از نظر وزنی بیش از هزار و ۳۸ هزار تن صادرات از مرز‌های گیلان داشتیم.

وی در پایان اضافه کرد: پیشنهاد بنده سرمایه گذاری دو کشور در زمینه توسعه و تبادل ظرفیت‌های تولیدی به ویژه صنایع تبدیلی کشاورزی جهت سود آوری بیشر برای دوکشور است با تاکید بر مزیت‌های منطقه‌ای میتوانیم شاهد گسترش هرچه بیشتر مراودات تجاری دو کشور باشیم.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده