تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۰۱۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق اراک در مراسم تجلیل از واحد‌های برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی

ساختار خصوصی‌سازی نیازمند اصلاح است

‌می‌متالز - آیین تجلیل از واحد‌های برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی به همراه تجلیل از ۳۸ صنعتگر برگزار شد. ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک در این مراسم بر لزوم اصلاح ساختار خصوصی‌سازی تأکید کرد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به اثرات بیماری کرونا و تحریم‌های کشنده بر صنعت و با بیان اینکه این تأثیرات درواقع اظهر من الشمس است، هرچند که تحریم‌ها فرصتی برای صنعت و تولید کشور قلمداد می‌شود، گفت: امروز تحریم‌های داخلی تولیدکنندگان را آزار می‌دهد، درست است که تمامی مسوولان به فکر درمان این مشکل هستند، اما باید به‌سرعت فکری به حال این مساله شود.

ناصر بیکی در مراسم تجلیل از واحد‌های برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی با تأکید بر اینکه دائماً تکرار شد که واردات سم است، اما این روز‌ها بیشتر سم بودن واردات را حس می‌کنیم و البته ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز درمانی برای واردات نیست، گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در زمینه تولید، عدم شفافیت در نظام پولی و بانکی کشور است، در این ماه‌های پایانی عمر دولت تدبیر و امید باید گفت، نیازمند اصلاح ساختار خصوصی‌سازی هستیم.

او تأکید کرد: اصلاح ساختار خصوصی‌سازی، اصلاح مقررات سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و تک‌نرخی شدن ارز، ازجمله اقدامات ضروری است که باید انجام شود. علاوه بر این قوانین متعددی مانند قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تن تولید را رنج می‌دهد، رقابت اقتصاد زیرزمینی با بخش خصوصی نیز اگر حل نشود باید برای مشاهده یک افق روشن در اقتصاد کشور همچنان منتظر بود.

بیکی با بیان اینکه کرونا خسارت بالایی به‌واسطه قطع روابط بین‌المللی برای صنعت به همراه داشته است، گفت: در حال حاضر در تلاشیم تا از هر روزنه‌ای به بازار‌های هدف دسترسی پیدا کنیم و امیدواریم تا چند ماه آینده تمام شود و بتوانیم نقش خود را در تجارت بین‌الملل بهتر از قبل ایفا کنیم.

در این جلسه عماد مردانی، نائب رئیس اتاق اراک نیز با قدردانی از صنعتگران و تولیدکنندگان و سربازان جبهه اقتصادی استان، بیان کرد: صنعتگران در این وضعیت طاقت‌فرسا شبانه‌روز فعال‌اند، اشتغال را حفظ می‌کنند و کشتی تولید را پارو می‌زنند و در کنار تولیدکنندگان، مسوولان ارشد استان نیز در این عرصه تلاش فراوانی دارند و در جهت رفع مشکلات واحد‌های صنعتی فعال‌اند و پیگیر رفع چالش‌های صنایع، چون واگن پارس و هپکو به‌عنوان سرمایه ملی هستند و امیدواریم که تهاتر بدهی‌های هپکو به‌خوبی انجام گیرد.

او تصریح کرد: نتیجه تعامل بخش خصوصی و دولت در استان به‌جایی رسیده است که هر روز شاهد گسترش خانواده صنعت هستیم به‌طوری‌که از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون ۸۰۰ جواز تأسیس در استان مرکزی صادر شده است که نشان از حرکت به سمت صنعتی شدن و افزاش تعداد واحد‌های صنعتی در استان مرکزی دارد.

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی نیز در ادامه این مراسم گفت: در سال جاری ۱۱۱ واحد تولیدی تعطیل شده استان به مدار تولید بازگشتند.

آقازاده اظهار کرد: هفته گذشته از پایتخت انرژی کشور عسلویه بازدید داشتم و به هر بخشی از پارس جنوبی وارد شدیم آثار و تولیدات صنعتگران استان مرکزی را شاهد بودیم.

او با اشاره به اینکه در کنار حضور صنایع بزرگ استان مانند آذراب و ... دیگر صنایع استان مانند گداختار هم در این منطقه فعال بودند، تصریح کرد: در سفر اخیر مدیرعامل ایران‌خودرو نیز کارگروهی تشکیل شد که می‌توان با محوریت آن، در زمینه قطعه‌سازی نیز فعال‌تر عمل کرد و باید این دو کارگروه بیش از همیشه فعال باشند تا ظرف دو ماه آینده به نتایج خوب دست یابیم.

او اظهار کرد: استان مرکزی در ۱۱ ماهه امسال در شرایط تحریم افتخار آفرید، در بازه زمانی مذکور ۸۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام گرفته است و برای اولین بار به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادرات به ثبت رسیده است. درست است که صادرات در سال ۹۹ کاهش داشته است، اما باوجود سختی‌ها و تحریم‌های داخلی و خارجی این رقم بسیار ارزشمند است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم در استان مرکزی پایین‌ترین میزان در سطح کشور را داشته است که نشان از این دارد که دولت و بخش خصوصی در این استان همراه هستند تا بتوانند مشکلات را کمتر و مسیر را هموارتر کند، گفت: طبق اعلام وزارت صمت ۱۱۱ واحد تولیدی تعطیل شده، امسال دوباره فعال شده‌اند که حاصل تلاش بخش خصوصی است.

تو با بیان اینکه باوجود همه این سختی‌ها همچنان زندگی جریان دارد، افزود: مسلماً با تحمل این سختی‌ها فردای پرامیدی برای فرزندان ما طلوع خواهد کرد و دمیدن این صبح امید مشروط به همدلی و بهانه ندادن به دست دشمن است.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده