تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۲۰۱۴۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نبرد بر سر تصاحب مواد معدنی

‌می‌متالز - با توجه به حرکت سریع جهان به سمت برقی‌سازی خودرو‌ها و نگرانی‌های فزاینده در خصوص تامین مواد اولیه، اکتشاف فلزات پایه مورد استفاده در تولید باتری‌ها، گسترش دارایی‌های معدنی شرکت‌ها در آمریکای شمالی در صفحه رادار سرمایه‌گذاران این حوزه قرارگرفته است.

به گزارش می‌متالز، یافتن منابع دائمی نیکل، لیتیوم، مس، کبالت، گرافیت، وانادیوم و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای تولید باتری از دغدغه‌های بزرگ شرکت‌های تولیدکننده این کالای اساسی در لوازم الکترونیکی است. این امر با توجه به مشکلات عرضه نیکل در سال‌های اخیر از سوی فیلیپین اهمیت بیشتری یافته است. بخش ترجمه شرکت‌ها در گزارشی برگرفته از وب‌سایت ماینینگ ویکلی به بررسی وضعیت سه شرکت فعال در این زمینه پرداخته است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

شرکت نیکل کانادا: شرکت نیکل کانادا پس از ورود به بورس TSX در مارس ۲۰۲۰، در حال حاضر در تلاش است تا پایان سال جاری مطالعه امکان‌سنجی پروژه سولفید نیکل-کبالت کرافورد را در کمپ معدن تیمینز ارائه دهد. نتایج تست فرآیند منتشر شده در ماه ژانویه نشان می‌دهد که نیکل بازیافتی این شرکت دارای خلوص ۵۲درصد بوده به طوری که ۴۸درصد از نیکل بازیافت شده به کنسانتره سیکل با گرید بالا با ۳۷ درصد نیکل نیز گزارش شده است. به گفته مارک سلبی، رئیس و مدیر عامل کانادا نیکل، این ارقام جدید به‌دست‌آمده حاکی از آن است که این کنسانتره درجه‌یک، بالاترین درجه کنسانتره سولفید نیکل در جهان را دارد. همچنین مدیرعامل شرکت می‌گوید که این محصول با گرید بالای نیکل را می‌توان در ساخت باتری خودرو‌های برقی استفاده کرد و کنسانتره کم‌عیار را می‌توان در تولید فرو نیکل برای تولید فولاد ضدزنگ به‌کار گرفت. این شرکت همچنین در ژانویه با شرکت گلنکور یک تفاهم‌نامه غیرالزام‌آور (MOU) امضا کرد، تا پتانسیل استفاده از یک سایت تغلیظ‌کننده و متالورژی با ظرفیت ۱۲۵۰۰ تن در روز برای پردازش مواد استخراج شده از Crawford را ارزیابی کنند. واحد عملیاتی گلنکور ۴۰ کیلومتر با این سایت فاصله دارد. شرکت کانادا نیکل همچنین در ماه دسامبر تفاهم‌نامه همکاری را با شرکت Taykwa Tagamou امضا کرد تا انرژی الکتریکی موردنیاز معدن کرافورد را تامین کند. انتظار می‌رود ارزیابی اقتصادی مقدماتی برای کرافورد در سه‌ماهه اول سال‌جاری انجام شود. شرکت نیکل کانادا در حال حاضر ۵/ ۳۱۸ میلیون دلار کانادا از بازار سرمایه برخوردار است.

شرکت Dore Copper: شرکت Dore Copper یک توسعه دهنده مس متمرکز در کبک کانادا است. این شرکت دارای یک معدن ۱۰۷ کیلومتر مربعی استخراج مس به نام Lac Doré-Chibougamau و Jo Man است. این منابع دارای ۱۲معدن و منابع هدف در ۶۰ کیلومتری واحد کوپر رند با ظرفیت ۲۷۰۰ تن واقع شده‌اند که در سال ۲۰۰۸ بسته شد. بین سال‌های ۱۹۵۹ و ۲۰۰۸، کارخانه کوپر رند بالغ بر ۵/ ۱ میلیون اونس طلا و ۵۰۰ هزار تن مس تولید کرد. منابع تاریخی این معدن معادل ۸/ ۱میلیون تن اندازه‌گیری شده است. در ماه سپتامبر، این شرکت نتایج حفاری معدن Corner Bay را گزارش داد که گستره رسوب اصلی را ۱۲۵ متر به جنوب و تقریبا ۳۰۰ متر پایین‌تر نشان می‌داد. سرمایه بازار شرکت Doré Copper بالغ‌بر ۸/ ۳۲ میلیون دلار کانادا است.

شرکت فرست کبالت: شرکت فرست کبالت در تلاش است تا از طریق راه‌اندازی مجدد پالایشگاه خود در انتاریو، تنها پالایشگاه فرست کبالت در قاره، به اولین تولیدکننده سولفات کبالت در آمریکای شمالی برای بازار خودرو‌های الکتریکی تبدیل شود. تاسیسات هیدرو متالورژی این شرکت از سال ۱۹۹۶ آغاز به کارکرده و از سال ۲۰۱۵ تحت مراقبت و نگهداری قرار دارد. بررسی امکان توسعه پالایشگاه کبالت انتاریو که ماه مه سال گذشته انجام شد، نشان داد که با بزرگ‌تر شدن این پالایشگاه امکان تولید سالانه هزار تن کبالت یا ۵ هزار تن سولفات کبالت تا پایان سال ۲۰۲۱ فراهم خواهد شد. این میزان می‌تواند معادل ۵ درصد تقاضای جهانی کبالت پالایش شده باشد. فرست کبالت در بیانیه‌ای اظهار کرد: اگر این اهداف محقق شود میزان وابستگی آمریکای شمالی به چین برای تهیه کبالت کاهش خواهد یافت. چین در حال حاضر تولید جهانی باتری‌های قابل شارژ مجدد لیتیومی-یونی را تحت سلطه خود دارد. در اواخر ژانویه، این شرکت اعلام کرد که اقدامات پیش ساخت را برای راه‌اندازی پالایشگاه آغاز کرده و مهندسی دقیق و خرید اقلام دارای زمان تحویل طولانی در دست انجام است. در آن زمان، شرکت فرست کبالت همچنین در حال مذاکره در مورد قرارداد مهندسی، خرید، ساخت و مدیریت (EPCM) با شرکت Ausenco بود. در اواسط ماه فوریه، فرست کبالت مطالعه‌ای در مورد استفاده از مواد جرم سیاه از باتری‌های بازیافتی به‌عنوان منبع تغذیه تکمیلی تصفیه‌خانه، برای بازیابی بالقوه کبالت، نیکل، مس، لیتیوم و منگنز، علاوه بر کبالت تولید شده از خوراک اولیه، آغاز کرد. همچنین این شرکت در حال کار روی توافق‌نامه‌های جذب سرمایه و بسته مالی برای راه‌اندازی پالایشگاه است که انتظار می‌رود راه‌اندازی این واحد در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ انجام شود. شرکت فرست کبالت دارای یک سرمایه به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار کانادا در بازار است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده