تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۰۱۴۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با پیگیری‌های دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار

هزینه تنزیل اوراق بهادار از ابتدای سال 97 به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود

‌می‌متالز - با پیگیری‌های دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار و مصوبه هیات وزیران هزینه تنزیل اوراق بهادار به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از ابتدای ۹۷ پذیرفته می‌شود.

به گزارش می‌متالز، با ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران، مبداء زمان اجرای ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ تعیین تکلیف شد. بدین ترتیب هزینه‌های تنزیل اوراق بهادار اسلامی از ابتدای سال ۱۳۹۷ به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش قرار گرفت.

به موجب ماده ۱۳ آیین‌نامه بند (هـ) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ این‌گونه مقرر شده بود که هزینه‌های ناشی از تنزیل اوراق بهادار اسلامی اعم از اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و سایر اوراق مالی اسلامی که توسط دولت منتشر شده و تضمین صد درصد بازپرداخت آن برعهده دولت است و در قبال طلب اشخاص از دولت بابت درآمد‌های غیرمعاف مالیاتی نظیر فعالیت‌های پیمانکاری به طور مستقیم به آن‌ها واگذار شده است به استناد ماده ۱۴۷ قانون مالیات‌های مستقیم تنها برای اشخاص دریافت‌کننده اوراق مذکور از دولت و حداکثر معادل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار به عنوان هزینه قابل قبول محسوب شود.

سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه ۱۸ آذر ۹۷ با این استناد که آیین‌نامه ابلاغی ۱۵ روز پس از درج در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا است، اعلام کرد که هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی در حساب مالیاتی تنها براساس مقررات مربوطه امکان‌پذیر است و به عبارت دیگر از ۱۰ آبان ۹۷ این هزینه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد در حالی‌که آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین بودجه کل کشور، مصوب هیأت وزیران کاشف از اراده واقعی قانون‌گذار از ابتدای تصویب قانون است.

در این ارتباط بنابر درخواست‌های مکرر فعالان بخش خصوصی مبنی بر حل مشکل موجود درباره تعیین مبداء زمان پذیرش هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در قانون بودجه سال ۱۳۹۷، موضوع در دستور کار کمیته حمایت از کسب‌وکار قرار گرفت و در هفتادوپنجمین نشست کمیته مقرر شد معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاریخ اجرای ماده ۱۳ آیین‌نامه بند هـ تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ را از ابتدای سال ۱۳۹۷ اعلام کند.

پیرو این مصوبه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کمیته حمایت از کسب‌وکار در چندین نوبت اعلام نظر کرد: زمان اجرای آیین‌نامه مذکور باید از ابتدای اجرای قانون بودجه یعنی ابتدای سال ۱۳۹۷ باشد؛ اما به دلیل نبود شفافیت و عدم تعیین مبداء زمانی اجرای آیین‌نامه در اجرا دچار اختلاف شده‌ایم.

در نهایت با پیگیری‌های دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، موضوع در دستور کار هیات دولت قرار گرفت و طی تصویب‌نامه هیأت وزیران هزینه‌های تنزیل اوراق بهادار اسلامی اعم از اسناد خزانه اسلامی که در قبال طلب اشخاص از دولت بابت درآمد‌های غیرمعاف مالیاتی نظیر فعالیت‌های پیمانکاری به ایشان واگذار شده است، برای کل سال ۱۳۹۷ به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده