تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۸۴۱
کد خبر: ۲۰۱۴۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در تازه‌ترین نشست کمیسیون فاوا اتاق ایران

طرح ایجاد پایگاه صادراتی در کشور‌های هدف تجاری بررسی شد

‌می‌متالز - در نشست کمیسیون فاوا، ایجاد پایگاه صادراتی در کشور‌های هدف تجاری به منظور کاهش هزینه مبادله تجارت در این کشور‌ها با استفاده از رویکرد تخصصی شدن و تقسیم کار بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین نشست ماهانه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با دستور جلسه مرور اخبار روز این حوزه، ارائه طرح ایجاد پایگاه صادراتی در کشور‌های هدف، بررسی چالش‌های تعدد سامانه‌های دولتی برای بخش خصوصی و مروری بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های حوزه فناوری اطلاعات اسپانیا برگزار شد.

پیش از ورود به دستور‌های جلسه، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران توضیحاتی درباره فعالیت‌های کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه داد.

او اقدامات صورت گرفته از سوی کمیسیون فاوا در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی را تشریح و اعلام کرد: طبق اعلام دبیرخانه این نمایشگاه، از ۵ الی ۱۶ اسفند ماه ۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید و ۶۰ کشور نیز کردند.

برگزاری روز ملی کشور‌های مختلف ازجمله «روز اسپانیا»، «فرانسه»، «آلمان» و ... از دیگر رویداد‌هایی است که طبق گفته رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه مجازی دنبال خواهد شد.

او اعلام کرد: سالن مجازی استارت آپ‌ها در نمایشگاه مجازی راه‌اندازی شده تا با کمترین هزینه به معرفی ایده‌های خود بپردازند.

طلایی معتقد است برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران گام مهمی برای ورود اتاق ایران به برگزاری نمایشگاه‌ها محسوب می‎‌شود که وظیفه اصلی آن به شمار می‌رود.

طلایی همچنین از رایزنی برای تشکیل انجمن بلاک‌چین خبر داد و بعدازآن مهم‌ترین اخبار حوزه فاوا تشریح شد.

«تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال»، «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی»، «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات»، «قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی» و «قانون الزام به انتشار داده و اطلاعات» از مهم‌ترین طرح‌هایی است که طبق توضیحات ارائه‌شده از سوی اعضای کمیسیون فاوا در مجلس در حال پیگیری است.

ضرورت اهمیت «ایجاد پایگاه صادراتی» دیگر محور برگزاری این نشست بود و در همین زمینه، حمیدرضا قاسمی به ارائه توضیحات لازم در این خصوص پرداخت.

طبق توضیحات ارائه‌شده، باوجود چندین دهه تلاش و تأکید بر اهمیت صادرات، ایران هرگز نتوانسته در تراز یک اقتصاد صادرات محور ظاهر شود و صادرات منابع طبیعی، خام فروشی، سهم اندک صادرات غیرنفتی، فقدان تنوع در محصولات و مقاصد صادراتی، و صادراتی سنتی و مبتنی بر روش‌های ابتدایی اصلی‌ترین مشکلات صادرات در ایران هستند.

اهمیت ایجاد پایگاه صادراتی

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: رویکرد جدید به تجارت بین‌الملل و رقابتی شدن این موضوع ارائه راهکار‌های جدید برای توسعه تجارت توسط هر کشور را بیش‌ازپیش ضروری می‌کند. یکی از نهاد‌هایی که در رویکرد جدید تجارت خارجی موردتوجه کشور‌ها قرارگرفته است ایجاد پایگاه صادراتی در کشور‌های هدف تجاری باهدف کاهش هزینه مبادله تجارت در این کشور‌ها با استفاده از رویکرد تخصصی شدن و تقسیم‌کار است.

در گذار از تجارت سنتی به شیوه‌ای نوین تقسیم‌کار و تخصصی شدن موضوعات بنگاه‌ها و دولت‌ها را در امر تجارت و رقابت بین‌المللی موفق‌تر می‌کند.

قاسمی افزود: ایجاد پایگاه صادراتی نیازمند شناخت صحیح امکانات و زیرساخت‌های موردنیاز و متناسب در کشور هدف است؛ ایجاد پایگاه صادراتی موفق زمانی میسر خواهد شد که زیرساخت‌های فناورانه، دانش‌بنیان و تکنولوژیکی متناسب با وضعیت رقابت در این کشور طراحی و اجرا شود. در غیر این صورت و بدون توجه به ابزار‌های نوین و زیرساخت‌های پیشرو نمی‌توانیم انتظار جهش صادراتی را داشته باشیم.

کاهش زمان و دارا بودن دانش تخصصی، توجه جدی به «صرفه‌های ناشی از مقیاس»، ایجاد سازمان‌ها و نهاد‌های تولیدکننده اطلاعات، ایجاد سازمان‌ها و نهاد‌های تسهیل‌کننده مبادله، کاهش رقابت‌های مخرب، توسعه برند کشوری، کاهش هزینه مبادله تجارت خارجی و تخصصی شدن فرآیند تجارت خارجی ازجمله مهم‌ترین مزایای ایجاد پایگاه صادراتی عنوان و در ادامه جایگاه فناوری اطلاعات در ایجاد پایگاه صادراتی بررسی شد.

قاسمی در همین زمینه توضیح داد: لازمه ایجاد هر پایگاه صادراتی در هر کشوری دارا بودن زیرساخت‌های فناورانه، بروز و متعالی است، زیرا در این سیستم نوین کاهش هزینه مبادله در اثر کاهش حضور فیزیکی افراد اتفاق می‌افتد و این مهم با طراحی نظام‌های فناورانه، دانش‌بنیان و متکی بر هوش مصنوعی اتفاق خواهد افتاد. چون این پایگاه صادراتی در کشور‌هایی ایجاد می‌شود که از منظر توسعه فناوری در صدر کشور‌های جهان قرار می‌گیرد پس بدون حضور قدرتمند در این زمینه امکان رقابت و فعالیت اثربخش وجود نخواهد داشت

طبق توضیحات ارائه‌شده، ایران ازنظر رشد فناورانه و توسعه نظام دانش‌بنیان از ظرفیت‌های بالقوه عظیمی برخوردار است که خود به‌عنوان یک‌رشته فعالیت دارای پتانسیل صادراتی و مزیت رقابتی حائز اهمیت بوده و توسعه آن بایستی در هر برنامه جهش صادراتی مدنظر قرار گیرد.

ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی، ارائه آمار‌های منظم اقتصادی، بررسی اقتصاد سیاسی کشور هدف، معرفی قرارداد‌ها تجاری، بررسی تغییرات سیاست‌های داخلی کشور‌های هدف و آثار آن بر تجارت با ایران (تحلیل سیاست‌مداران از منظر گرایش‌های سیاسی، تصمیمات، ریشه‌های قومیتی ایشان و ...)، تحلیل متغیر‌های کلان بر کسب‌وکار‌های خرد، معرفی تاریخ، آداب‌ورسوم، قرابت‌های فرهنگی، عادات غذایی، باور‌ها و سلایق، معرفی برنامه‌های توسعه از ابتدا تاکنون و معرفی فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، معرفی نظام پولی و مالی، بانک‌ها شرایط نقل‌وانتقال پول از مهم‌ترین خدمات قابل‌ارائه در پایگاه صادراتی خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده