تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۲۰۱۵۲۲
سرویس خبر : اجتماعی
در نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی اعلام شد:

فرهنگ‌سازی در حوزه حاکمیت شرکتی باید اولویت سال ۱۴۰۰ باشد

‌می‌متالز - در نشست کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، بر اولویت‌دهی به سنجش حاکمیت شرکتی در سال ۱۴۰۰ تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین نشست کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با محور بررسی اخبار مرتبط با این کمیسیون و تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های کمیسیون در سال ۱۴۰۰ تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست محمود اولیایی، نایب‌رئیس کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، اقدامات این کمیسیون را تشریح و از رایزنی برای تشکیل شورای عالی مسوولیت اجتماعی خبر داد.

اولیایی، وضعیت امنیت بخش خصوصی را مورد توجه قرارداد و گفت: کمیسیون با ارائه مکاتبات و پیگیری برای جلب توجه بخش خصوصی به تعامل با نیرو‌های امنیت پلیس پایتخت اقدام کرده است و طی نشست‌های متعدد کمیسیون با نیرو‌های امنیت پلیس کشور موجب شده است، شورای دایمی امنیت اقتصادی پایتخت تشکیل شود.

مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با انتقاد از رویه بانک مرکزی در قبال بنگاه‌های تولیدی، افزود: بانک مرکزی علی‌رغم کاهش ارزش پول ملی، صدور بخشنامه‌های متعدد و تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه موجب آسیب‌های جدی به بخش خصوصی کشور و تولید شده است که این امر موجب تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و افزایش بیکاری خواهد شد و از طرفی توجه به امنیت کشور را بیش از پیش ضروری خواهد کرد.

او تأکید کرد: متأسفانه صدای بخش خصوصی به‌جایی نمی‌رسد و دولت توجهی به تبعات امنیتی برآمده از این بی‌مهری نسبت به تعطیلی و رکود صنایع ندارد.

بعدازآن، طاهره خارستانی رئیس کمیته مسوولیت اجتماعی به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات کمیته مسوولیت اجتماعی پرداخت. او در همین زمینه، تقویت همکاری‌ها با اتاق‌های بازرگانی استانی و پژوهش و آموزش را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این کمیته اعلام کرد.

غلامرضا دارستانی فراهانی، کارشناس کمیته حاکمیت شرکتی کمیسیون در توضیح اقدامات کارگروه حاکمیت شرکتی، توضیح داد: فرهنگ‌سازی درزمینه حاکمیت شرکتی ازجمله مواردی بود که تلاش شد در این مدت مورد بررسی قرار گیرد و ارائه مطالب و محتوا در این زمینه در صفحات اجتماعی به‌منظور آشنایی بیشتر با حاکمیت شرکتی نیز در دستور کار این کارگروه قرار گرفت تا آشنایی بیشتر با ابعاد این مقوله مهم صورت گیرد.

او افزود: حاکمیت شرکتی در ایران کاملاً نوپا است و صاحبان صنایع بیشتر با نام آن آشنایی دارند؛ لذا در این مدت کوتاه تلاش شد تا با تولید محتوا‌های کوتاه، اما کاربردی، آشنایی بیشتر با حاکمیت شرکتی صورت گیرد تا در سال ۱۴۰۰ این مباحث از طریق پژوهش، آموزش و ارزیابی‌های تخصصی به صاحبان صنایع و مشاغل تفهیم گردد.

حاکمیت شرکتی، سنگ بنای توسعه پایدار است و اگر این مهم به درستی در سازمان‌ها اجرا شود، طبیعتاً با چنین شرایطی که در آن هستیم به توسعه خواهیم رسید. انتشار پوستر و نشریه به‌منظور ارائه مقالات درزمینهٔ حاکمیت شرکتی ازجمله فعالیت‌هایی بود که امسال انجام دادیم و امیدواریم این فعالیت‌ها در سال آینده ادامه یابد.

ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه حاکمیت شرکتی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست موردبررسی قرار گرفت و در همین زمینه، سید محمود عبادی، رئیس کمیته حاکمیت شرکتی اظهار کرد: نکته کلیدی در این زمینه، درک مفهوم مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی است که به عقیده من بسیاری هنوز نمی‌دانند مفهوم این واژه چیست.

او در همین زمینه پیشنهاد داد تا فرهنگ‌سازی در این خصوص یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران قرار گیرد.

عبادی افزود: محور‌های اصلی ما در سال آینده آموزش به‌صورت عمومی و تخصصی، پژوهش با محوریت سنجش وضعیت حاکمیت شرکتی در بخش خصوصی کشور و الگوسازی با بررسی تجربیات کشور‌های موفق در این حوزه و همچنین در داخل کشور خواهد بود.

در انتهای نشست هیات رئیسه کمیسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، به اهتمام در اجرایی شدن شورای عالی راهبردی و پلت فرم مسوولیت اجتماعی که از ضرورت‌های بخش خصوصی توانمند است تاکید داشته و به اهمیت عملیاتی شدن این دو مهم در سال جدید پرداختند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده