تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۰۱۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفیر ایران در روسیه مطرح کرد:

رشد ۱۰۵ درصدی صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۲۰

‌می‌متالز - سفیر ایران در روسیه با تاکید بر گسترش روابط تجاری ایران با کشور‌های دیگر، از بازار روسیه به عنوان یک ظرفیت خوب برای صادرات کشور نام برد.

به گزارش می‌متالز، سفیر ایران در روسیه با تاکید بر گسترش روابط تجاری ایران با کشور‌های دیگر، از بازار روسیه به عنوان یک ظرفیت خوب برای صادرات کشور نام برد و گفت: روسیه حدود ۲۶۰ میلیارد دلار واردات دارد و ما می‌توانیم با تامین بخشی از کالا‌های مورد نیاز روسیه، سهم خودمان از بازار این کشور داشته باشیم.

کاظم جلالی نقش وزارت صمت را در این گسترش روابط اقتصادی با روسیه و کشور‌های دیگر را کلیدی توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه تجارت خارجی ما مربوط به سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است و از آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت متکلف بخش زیادی از تولیدات، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، در داخل کشور است؛ بنابراین این وزارتخانه می‌تواند جهت دهی و خط‌دهی مناسبی را برای روابط با فدراسیون روسیه داشته باشد.

جلالی در ادامه منبع درآمدی روسیه را بیشتر از محل انرژی و صادرات نفت و گاز عنوان کرد و گفت: علاوه بر این در بخش غلات و نهاده دامی نیز تولید کننده قوی و جزء کشور‌های صادرکننده است، اما در مقابل واردکننده بسیاری از کالا و محصولات دیگر از جمله، میوه، تره‌بار و خشکبار است و از این منظر در روسیه، ظرفیت‌های خوبی برای صادرات کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال۲۰۲۰، حجم صادرات ایران به روسیه حدود ۱۰۵ درصد افزایش داشته است، آن را یک موفقیت بزرگ برای کشور عنوان کرد و اظهار داشت: رشد ۱۰۵ رصدی افزایش صادرات به روسیه نشان می‌دهد ما می‌توانیم مسیر را برای صادرات بیشتر ادامه دهیم.

سفیر ایران در روسیه با تاکید بر توانایی ایران در تنظیم واردات و صادرات و تجارت بین المللی بیان کرد: کشور ما نیازمند به غلات و نهاده‌های دامی است و روسیه کشوری است که می‌تواند این کالا‌ها را برای ما تامین کند و در مقابل روس‌ها نیز نیازمندی‌هایی دارند که ما در کشور تولید داریم و این اقتصاد باید به نوعی به هم گره بخورد.

اهمیت ایجاد و استفاده از ظرفیت ترانزیت

وی موضوع ترانزیت و ایجاد خط ارتباطی برای انتقال کالا از مسیر ایران و روسیه به اروپا را یکی دیگر از دلایل ضرورت گسترش روابط اقتصادی بین ایران و روسیه دانست و تاکید کرد: برای دستیابی به منافع بحث ترانزیت، تکمیل راه آهن کشور از شمال به جنوب باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن اهمیت داد تکمیل و ساخت خط ریلی چابهار به زاهدان و رشته به آستاراست؛ در صورت تکمیل این دو بخش، صادرات و انتقال کالا از چابهار به بندر سن پترزبورگ و فنلاند و اروپا به راحتی قابل انجام است و در این مسیر ترانزیتی، هم ایران و هم روسیه از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

ایجاد ارتباط متقابل در حوزه خودرو

طبق گفته‌های جلالی تقویت و گسترش ارتباط اقتصادی در حوزه خودروسازی نیز می‌تواند منافعی را برای کشور به ارمغان آورد؛ و با توجه به توانایی‌های کشور روسیه در صنعت خودرو و نیز پتانسیل و دانش ایران در ساخت خودرو، ایجاد یک ارتباط تجاری متقابل در صنعت خودرو، چه سبک و چه سنگین، را ممکن دانست.

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری به روسیه

وی بر وجود زمینه‌های متعدد و متنوعی برای ارتباط اقتصادی دو کشور تاکید کرد و افزود: اقتصاد روسیه، اقتصاد بزرگی است و این کشورحدود ۲۶۰ میلیارد دلار واردات دارد بنابراین ما به عنوان همسایه روسیه می‌توانیم با تامین بخشی از کالا‌های مورد نیاز آن، سهم خودمان از بازار این کشور داشته باشیم.

جلالی ادامه داد: سهم ما در صادرات به روسیه در سال ۲۰۱۹حدود ۳۹۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ با رشد بالای صد درصد به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

سفیر ایران در روسیه با یادآوری نقش کلیدی وزارت صمت در توسعه و تقویت تجارت ایران با روسیه، اذعان داشت: وزیران حوزه‌های اقتصادی نقش مهمی در ایجاد ارتباط اقتصادی بین دو کشور را دارند و وزارت صمت با توجه به عهده‌دار بودن مدیریت روابط اقتصاد و تجارت خارجی، نقش اصلی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بر عهده دارد.

جلالی با اشاره به موافقتنامه تعرفه ترجیحی با اتحادیه کشور‌های اوراسیا، اصلی‌ترین مذاکره کننده در خصوص عضویت کشور در اتحادیه اوراسیا را سازمان توسعه تجارت وزارت صمت عنوان کرد و گفت: در کنار بحث تنظیم این روابط توسط وزارت صمت، موضوع رایزنی‌های بازرگانی نیز که در سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی ارتباط ایران با اتحادیه اوراسیا را در صادرات کشور بسیار مهم و اثرگذار توصیف کرد و ادامه داد: در ملاقاتی که با دبیر کل اتحادیه اوراسیا داشتم، به من اعلام کرد که صادرات ایران به کشور‌های عضو اتحادیه از واردات از این کشورها، بیشتر شده است در حالیکه در اردیبهشت ماه ۹۸ و در زمان تصویب این موافقتنامه، بسیاری از مخالفت‌ها به دلیل اینکه این اتفاق باعث افزایش واردات و وابستگی مطرح شد در حالیکه امروز حجم صادرات ما به این کشورها، به‌خصوص روسیه، افزایش پیدا کرده است.

لزوم گسترش ارتباط تجاری کشور با همسایگان

ضرورت گسترش ارتباط با همسایگان، موضوعی دیگری بود که جلالی بر آن تاکید کرد؛ وی با بیان اینکه ایران ۱۵ همسایه دارد بر ضرورت گسترش ارتباطات تجاری با همسایگان تاکید کرد و گفت: برخلاف آن چیزی که غربی‌ها به دنبال این هستند که ایران محاصره شود، اصولاً ژئوپولیتیک ایران به نحوی است که نمی‌تواند محصور و کوچک شود؛ ما در سال ۲۰۲۰ با افزایش صادرات با کشور‌های همسایه روبرو بودیم که به طوریکه این افزایش صادرات به عراق ۲ درصد، به آذربایجان ۲۳ درصد و بالغ بر صد درصد به روسیه بود.

جلالی در پایان افزایش حجم تجارت بین دو کشور ایران و روسیه را ۴۳ درصد اعلام کرد و گفت: متعدد و متنوع بودن همسایگان ما به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌تواند داشته باشد تجارت بین ایران و این کشور‌ها یک فرصت مناسبی است که می‌تواند ارتباط متقابل با کشور‌های همسایه را ایجاد کند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده