تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۰۲۰۷۹
سرویس خبر : انرژی
با حضور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس؛

قطعه دوم ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به مس سرچشمه افتتاح شد

‌می‌متالز - قطعه دوم از خط نخست ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به مجتمع مس سرچشمه امروز (یکشنبه) به‌دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری و حضور استاندار کرمان و معاون معدنی وزیر صمت در رفسنجان افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، این بخش خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور از محدوده مجتمع صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان آغاز و تا صنایع معدنی مس سرچشمه با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به طول ۱۵۰ کیلومتر امتداد می‌یابد.

ظرفیت این خط سه مترمکعب در ثانیه، با چهار ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن ۶۰ هزار متر مکعبی وارد مخزن ۳۰۰ هزار مترمکعبی در منطقه مس سرچشمه می‌شود و این پروژه به ۴۵ مگاوات برق نیاز دارد.

طول کل خط انتقال آب از خلیج فارس تا اردکان یزد به طول ۸۲۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری صنایع و معادن و حمایت دولت امروز با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدئوکنفرانسی در پنجاه و هفتمین هفته از افتتاح پروژه‌های ملی به‌بهره برداری رسید.

توسعه متوازن، تحول اقتصادی، حفظ محیط زیست و تامین آب پایدار برای استان‌های کویری و کارآفرینی از اهداف اجرای این طرح اعلام شده است.

معاون امور معدنی وزیر صمت و مدیرعامل صنایع ملی مس ایران در این آیین گفت: در حال حاضر ایران یک‌درصد جمعیت جهان دارد، اما سه دهم درصد از آب‌های شیرین دنیا را استفاده می‌کند.

اردشیر سعد محمدی افزود: سهم غرب آسیا ۴۷.۷ درصد از شیرین سازی آب دنیا است و سهم خلیج فارس ۲۴ درصد معادل ۲۶ میلیون متر مکعب است که نشان می‌دهد ما هم نیازمند شیرین سازی هستیم که سرمایه گذاری بیشتری طلب می‌کند.

وی بیان داشت: شرکت ملی مس با تولید ۲۸۰ هزار تن‌مس کاتدی با ۱۲ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته و، در فروش و صادرات نیز با ۲۷۰ هزار تن فروش رکورد زدیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه باوجود طرح توسعه‌ای ۲.۴ میلیارد یورو تا پایان سال ۱۴۰۴ مس کاتدی به تولید ۶۰۰ هزار تن در سال افزایش می‌یابد گفت: سال آینده سه طرح بزرگ دره الو، دره زار و مس سرچشمه افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها ۸۰۰ میلیون دلار به آورده مس کمک می‌کند که صنعت مس امنون ۲۷ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند که با اجرای طرح‌های یاد شده نیازمند ۳۱ میلیون مترمکعب آب جدید هستیم و با افتتاح امروز نگرانی ما برای توسعه طرح‌هایمان نخواهیم داشت و برق را نیز خود با احداث نیروگاه در سیرجان تامین کردیم.

مس سرچشمه در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب کرمان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده