تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۰۲۱۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان:

توسعه سبد محصولات ویژه در دستور کار است/ امسال رکورد تولید را خواهیم شکست

‌می‌متالز - مدیر تولید شرکت فولاد اکسین گفت: این شرکت طی دو سال گذشته سبد تولیدات خود را از محصولات تجاری به محصولات ویژه و دارای ارزش افزوده بالا همچون ورق‌های API تغییر داده است و بر همین اساس توانست در سال گذشته رکورد تولید خود را جابه‌جا کند که امسال نیز این رکورد شکسته خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بهرنگ اهدایی اظهار داشت: شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولیدکننده ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی شده در ایران و خاورمیانه بوده و ماموریت اصلی آن، تامین ورق‌های مورد استفاده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دریایی است. تا پیش از سال ۱۳۹۸، برای پروژه‌هایی که در کشور اجرا می‌شد، واردات ورق صورت می‌گرفت و به این ترتیب ۸۰ درصد محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان به محصولات ساختمانی اختصاص می‌یافت.

مدیر تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۰ درصد تولیدات شرکت فولاد اکسین به ورق‌های API مربوط به ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز، ۳۰ درصد نیز به تولید ورق‌های آلیاژی به ویژه ورق‌های مربوط به ساخت مخازن ذخیره‌سازی تحت فشار نفت و گاز و ۲۰ درصد دیگر به محصولات ساختمانی اختصاص یافت. در نتیجه، سبد تولید شرکت فولاد اکسین به گونه‌ای تغییر کرد که در مسیر ماموریت اصلی خود قرار گرفت.

اهدایی تصریح کرد: پروژه انتقال نفت خام ترش از میدان نفتی گوره به جاسک زمانی مطرح شد که این پروژه برای صنعت نفت کشور بسیار حساس و استراتژیک بود. در همین حال، وزارت نفت برای اجرای این پروژه حساسیت فنی زیادی داشت. همچنین با توجه به تحریم‌هایی که علیه صنعت نفت کشور تحمیل شد، امکان واردات ورق API برای خط لوله گوره به جاسک وجود نداشت. با این شرایط و همچنین وجود توانمندی تولید ورق مورد نیاز صنعت نفت در فولاد اکسین، کنسرسیومی میان شرکت‌های فولادی کشور برای تامین لوله انتقال نفت از گوره به جاسک اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: پروژه گوره به جاسک، مشخصه فنی بسیار خاصی داشت، زیرا نفتی که باید در خطوط لوله انتقال می‌یافت، حاوی گاز H ۲ S بوده و این امر پروژه را تا حدود زیادی از نظر فولادسازی، نورد اسلب و لوله‌سازی حساس می‌کرد. از این رو، کنسرسیوم میان شرکت‌های فولادی شکل گرفت؛ در این میان فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور توانست اسلب با گرید MS API-X ۶۰ را تولید کند، همچنین شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز، اسلب‌های مذکور را نورد و ورق مورد نیاز پروژه را جهت ساخت لوله به شرکت‌های لوله‌سازی تحویل داد.

مدیر تولید شرکت فولاد اکسین عنوان کرد: برای تشکیل این کنسرسیوم، چندین جلسه طی یک سال و نیم تا دو سال با صنایع بالادست (فولاد مبارکه) و صنایع پایین‌دست (لوله‌سازی اهواز) برگزار شد. در این جلسات توانستیم مشخصات بخش فنی پروژه یعنی تولید اسلب، ورق و لوله را تعیین کنیم و درنهایت محصول تولیدی را به شرکت نفت تحویل دهیم.

اهدایی با اشاره به مشخصات پروژه انتقال نفت خام ترش از میدان نفتی گوره به جاسک، بیان کرد: طول این خط لوله یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر بوده و برای این میزان لوله‌گذاری، شرکت فولاد اکسین بالغ بر ۴۰۰ هزار تن اسلب را نورد و به ورق تبدیل کرده است.

به گفته وی، پس از یک سال و ۹ ماه از تولید نخستین ورق پروژه ملی گوره به جاسک، تولید این ورق‌ها در فولاد اکسین به پایان رسید و این شرکت توانست با توجه به توانمندی‌هایی که داشت، به نحو احسن فعالیت کند و با زمان‌بندی بسیار مناسب که از سوی کارفرما برای این شرکت تعریف شده بود، تمامی ۴۰۰ هزار تن ورق مورد نیاز آن را با بهترین کیفیت و در حضور بازرسانی به‌موقع به لوله‌سازی‌ها تحویل دهد.

اهدایی مطرح کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۸۰ درصد از محصولاتی که در شرکت فولاد اکسین تولید می‌شوند، مربوط به صنایع خاص است که تا پیش از تولید انبوه آن در شرکت فولاد اکسین، صنایع پایین‌دست ناچار به تامین ورق مورد نیاز خود از طریق واردات بودند. طبعا واردات ورق‌های خاص ارزبری فراوانی برای این صنایع و کشور به همراه داشت. ضمن اینکه تامین این ورق‌ها از واردات نسبت به تامین داخلی، از زمان طولانی‌تری برخوردار بود، بنابراین با توجه به زمان تحویل مناسب، قیمت رقابتی و حضور مستدام بازرسان فنی شخص ثالث در حین تولید پروژه‌ها، تولید ورق API و آلیاژی در فولاد اکسین نفع قابل توجهی برای صنایع مصرف‌کننده به همراه داشته است.

تغییر سبد تولیدات فولاد اکسین

مدیر تولید شرکت فولاد اکسین بیان کرد: ظرفیت کارخانه فولاد اکسین مطابق با پروانه بهره‌برداری و توانایی خطوط تولید، یک میلیون و ۵۰ هزار تن ورق است، اما دستیابی به این ظرفیت در صورتی امکان‌پذیر است که بتوانیم اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متری را به عنوان ماده اولیه تامین کنیم.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور توانست اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر تولید کند و در اوایل اسفند ماه سال جاری نیز برای نخستین بار توانستیم در شرکت فولاد اکسین خوزستان اسلب ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر با گرید X ۷۰ را برای تولید لوله ۵۶ اینچ تولید کنیم.

اهدایی با بیان اینکه پروژه گوره به جاسک به اتمام رسید، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن سفارش ورق‌های API برای تولید لوله انتقال نفت و گاز و ورق‌های آلیاژی برای مخازن ذخیره‌سازی و تحت فشار نفت و گاز داریم. با اینکه پروژه گوره به جاسک به اتمام رسید، اما به تبع آن و با توجه به توانمندی اثبات شده فولاد اکسین به دست‌اندرکاران صنعت نفت، در حال تولید بخش عمده‌ای از ورق‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هستیم. به طوری که در اکسین نگرانی بابت اتمام پروژه‌ها وجود ندارد، زیرا پروژه‌های متعددی در دست اقدام داریم و حتی مواد اولیه بسیاری از پروژه‌ها را تامین کرده‌ایم.

تولید ورق ضد سایش، برای نخستین بار در کشور

مدیر تولید شرکت فولاد اکسین در خصوص محصولات جدید این شرکت، بیان کرد: صنایع پایین‌دست مصرف‌کننده مانند سیمان، معادن، ماشین‌سازی و... تا پیش از این همه ورق‌های ضد سایش خود را از طریق واردات به ویژه از سوئد و سپس هند تامین می‌کردند. ورق ضد سایش دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است و طبیعتا واردات آن نیز به ارز نسبتا قابل توجهی نیاز دارد. شرکت فولاد اکسین خوزستان با توجه به توانمندی بسیار مناسب و نیز دارا بودن یک کارخانه آفلاین با عنوان کارخانه عملیات حرارتی، توانست طی چند سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با مشتریان و کسب نیاز‌های فنی آن‌ها برای تولید ورق ضد سایش، با تشکیل تیم فنی، با توجه به موجود بودن توانایی در تولیدکنندگان اسلب، آنالیز بسیار دقیقی از اسلب مورد نیاز ورق ضد سایش به تولیدکنندگان اسلب تحویل دهد و تولیدکنندگان اسلب کشور نیز توانستند با آنالیز ارائه شده، اسلب مورد نیاز را ریخته‌گری و تولید کنند. فولاد اکسین نیز در ادامه موفق شد با طراحی برنامه نوردی و عملیات حرارتی، به تولید انواع گرید‌های ورق ضد سایش دست یابد.

وی اضافه کرد: فولاد اکسین ورق ضد سایش را در کشور بومی‌سازی کرده و آن را با عنوان اکسینار نام‌گذاری کرده است که تولید آن در گرید‌های مختلف بسته به سختی سطحی ورق انجام می‌شود. دسته‌بندی ورق تولیدی نیز به صورت اکسینار ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰ و ۵۵۰ است. مصرف عمده صنایع بیشتر گرید‌های ۴۰۰ و ۴۵۰ است که به راحتی آن را تولید می‌کنیم. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال آینده ورق اکسینار با گرید ۵۰۰ و ۵۵۰ را تولید خواهیم کرد. البته تست‌های اولیه تولید این ورق انجام شده و به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم که برنامه داریم برای سال آینده تولید انبوه گرید‌های اکسینار ۵۰۰ و ۵۵۰ را نیز به سرانجام برسانیم.

اهدایی با اشاره به تامین مواد اولیه فولاد اکسین برای تولید انواع ورق، خاطرنشان کرد: فولاد اکسین مواد اولیه خود را از سه شرکت معظم فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه تامین می‌کند. با توجه به سایز و مشخصات فنی که سه تولیدکننده اسلب دارند، مواد اولیه خود را دسته‌بندی می‌کنیم؛ به طوری که اسلب‌های API تماما از فولاد مبارکه تامین می‌شوند؛ اسلب‌های آلیاژی و تجاری نیز با توجه به ابعاد مورد نظر از فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان تامین می‌شوند.

مدیر تولید شرکت فولاد اکسین در خصوص رکورد‌های تولید این شرکت در سال جاری، تصریح کرد: سال ۱۳۹۸ بالاترین میزان تناژ معادل تولید به میزان ۷۲۶ هزار و ۳۸۷ تن در فولاد اکسین اتفاق افتاد که در تاریخ ۱۰ ساله فعالیت این شرکت بی‌سابقه بود. امسال نیز با توجه به اختصاص حدود ۷۰ درصد از سبد تولیدات شرکت به تولید ورق‌های API و آلیاژی، با برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت گرفته رکورد تولید مجددا شکسته خواهد شد.

اهدایی در پایان اظهار کرد: در برنامه کاری فولاد اکسین تولید سالانه حداقل چهار یا پنج محصول جدید است. در این رابطه همان‌طور که گفته شد، قصد داریم دو گرید ورق اکسینار ۵۰۰ و ۵۵۰ به سبد تولیدات اضافه کنیم. در همین حال، تولید ورق‌های کرایژونیک را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که پروژه جدیدی خواهد بود و اکنون در مراحل اولیه طراحی و تولید آن هستیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده