تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۴۶۵
کد خبر: ۲۰۲۲۸۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

"ایران‌خودرو و سایپا" حیاط خلوت دولت‌هاست / سیاست را در کار دخالت نمی‌دهیم

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ۲ گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا را حیاط خلوت همه دولت‌ها دانست و گفت: به همین خاطر است که دخالت‌های دولتی‌ها نمی‌گذارد که مدیران خودروسازی ما کار کنند.

به گزارش می متالز، عزت‌الله اکبری تالارپشتی در آیین رونمایی از کامیون دیما که ظهر امروز در شرکت صنعتی کاسپین قزوین برگزار شد، اظهار داشت: آن لیستی که برای تحریم اشخاص و نهادها آمریکا منشتر می‌کند، تردید نداریم که این لیست در داخل تهیه شده و برای آنها فرستاده می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در شرایطی که رهبر معظم انقلاب هر نوع مراوده با آمریکا را ممنوع می‌کند، برخی افراد از داخل پیام‌هایی برای آنها می‌فرستند و به آنها یاد می‌دهند که علیه ما چکار کنید و با این کار آنها را نسبت به ما جری‌تر می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه در شرایط امروز مجلس یازدهم حرف نمی‌زند و بلکه عمل می‌کند، ادامه داد: از همین رو محکم پای کاریم و به دولت کمک ‌می‌کنیم. به رغم اینکه سیاست را به قول دوستان در حد لالیگا بلدیم، اما سیاست را در کار دخالت نمی‌دهیم و جناح‌بازی می‌کنیم و حیات خودمان را در این بازی‌های ناشیانه نمی‌دانیم.

خودروسازان حیاط خلوت دولت است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد فضای رقابتی در کشور گفت: در این فضا هم دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند و منظور ما از این موضوع رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی مختلف از بخش خصوصی است.

اکبری 2 گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا را حیاط خلوت همه دولت‌ها دانست و افزود: به همین خاطر است که دخالت‌های دولتی‌ها نمی‌گذارد که مدیران خودروسازی ما کار کنند و با وجود اینکه توانمندی شبکه خودروسازی ما بسیار بالاست، اما رشد مدنظر ما اتفاق نمی‌افتد.

دولت برای تجمیع دستگاه‌های متولی مجوز‌ها اراده کند

وی با اشاره به انتقادات استاندار قزوین در مورد قوانین مزاحم تولید ادامه داد: 99 درصد قوانین لایحه دولت است؛ چرا که مجلس کار اجرایی نمی‌کند و همه قوانین را رفع نیازهای دولت تصویب می‌کند تا کار دولت را راه بیندازد. چون دولت در عرصه اجراست و دولت نمی‌تواند قانونی را مصوب کند که قابل اجرا نباشد.

اکبری با اشاره به اینکه زمانی زیادی طول می‌کشد تا مجوزهای حوزه تولید صادر شود، یادآور شد: این موضوع هم به خاطر گیرهایی است که دستگاه‌های دولتی به تولیدکنندگان می‌دهند و تسریع در انجام این امور به اراده دولت نیاز دارد تا همه دستگاه‌های متولی صدور مجوز را یکجا جمع کند و تایید یا عدم تایید مجوز را سریع‌تر مشخص کند.

اگر به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، مردیم

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تمامی قوانین بالادستی بر عدم دخالت دولت در عرصه صدی‌گری تاکید می‌کنند، گفت: خب چرا این کار را نمی‌کنیم و کارها را به ملت نمی‌سپاریم تا به خوبی انجام دهند؟

اکبری اضافه کرد: اگر به بخش خصوصی اعتماد کنیم بردیم و اگر نکنیم مردیم. بنابراین باید به ملت اعتماد ساختاری کنیم و تقاضای ایجاد این ساختار را دولت باید از مجلس درخواست کند. چرا که مجلس نمی‌تواند تصمیماتی را بگیرد که با صحنه اجرا منطبق نباشد.

20 درصد کشنده جدید بومی است

مدیر طرح ساخت کامیون دایما هم در این مراسم با بیان اینکه این کامیون با 4 شاخص دوام، اقتصادی بودن، کیفیت و ماندگاری طراحی شده است، گفت: 20 درصد این کامیون تولید داخل و مابقی آن وارداتی است که بنا داریم تا پایان سال 1400 میزان قطعات تولید داخل این کشنده را به 30 درصد برسانیم.

عسگریان با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر دولت و مجلس از صنایع داخلی حوزه خودروهای دیزلی از جمله کامیون و کامیونت افزود: ممنوعیت واردات این نوع خودروها در سال جاری دست ما را برای تولید و فروش این خودرو باز گذاشته است و بعد از تامین نیاز داخل بازارهای صادراتی کشورهای منطقه و جهان را هدف خواهیم گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده