تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۰۲۳۶۱
سرویس خبر : انرژی
وزیر صنعت معدن تجارت:

انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، هدیه ای برای نسل آینده است

می متالز - وزیر صنعت معدن تجارت در مراسم انتقال آب خلیج فارس اظهار کار کرد: اگر در تاریخ چند هزار ساله کهن ایران بخواهیم یکی از روزها را به عنوان روزگار تاریخی و ماندگار ملت ثبت کنیم به حتم امروز ۲۴ اسفند ۹۹ است، همچنین اگر هم بخواهیم سالی را به عنوان سال ماندگار در تاریخ تابناک ایران قلمداد کنیم امسال خواهد بود که شاهد به ثمر نشستن رویایی نابرابر ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا هستیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا رزم حسینی با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما مرحله نخست یعنی خط اول انتقال آب از هرمزگان به معادن سنگ آهن گل گهر را در آبان ماه آغاز کردیم و امروز نیز قطعه دوم و سوم از خط اول آن از گل‌گهر به مس چشمه در مسیر ۱۵۰ کیلومتری و به اردکان یزد در مسیر ۵۵۰ کیلومتری افتتاح خواهد شد.

به گفته وی، طول کل خط انتقال آب از خلیج فارس تا اردکان یزد ۸۲۰ کیلومتر است و هدیه‌ای برای نسل آینده بوده و این اتفاق بزرگ در تاریخ جمهوری اسلامی است. چراکه مقام معظم رهبری نیز در سال ۱۳۹۷ فرمودند انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق کشور بسیار مهم است و باید به آن وارد شویم و آن را به دنبال کنیم. رییس جمهوری نیز در سال ۹۷ در این خصوص گفتند بخش خصوصی در این موضوع باید تشویق شود تا این کار را بدون دخالت دولت انجام گیرد..

رزم حسینی ادامه داد: این رویا امروز محقق شده و خداوند را شاکریم که انتقال آب در ۸۲۰ کیلومتر صورت میگیرد، البته همزمان با این کار بزرگ که توسط صنعتگران رخ داده، خط دوم انتقال آب از هرمزگان به خراسان جنوبی و خراسان رضوی در مسیر ۱۵۵۰ کیلومتری خواهد رفت، البته قبلا ۴۵۰ کیلومتر از این مسیر ایجاد شده و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قیمت تمام شده آب را برای ما ارزانتر می‌کند و در نهایت آب به معادن سنگان در خراسان رضوی خواهد رفت.

وزیر صمت ادامه داد: خط سوم انتقال آب خلیج فارس از این مسیر یعنی از هرمزگان به استان اصفهان در مسیر ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت، همچنین خط چهارم انتقال آب از دریای عمان برای مناطق شرقی کشور یعنی استان سیستان و بلوچستان است که از چابهار شروع شده و در مسیر ۸۲۰کیلومتری به زابل خواهد رسید و سرمایه‌گذار آن شرکت‌های پتروشیمی و صنایع و معادن کشور هستند.

به گفته رزم حسینی، دستاورد این طرح، انتقال آب پایدار به فلات مرکزی ایران است. همچنین تحول اقتصادی در این مناطق را به همراه خواهد داشت؛ زیرا معادن بسیاری در این مناطق وجود دارند و پروژه‌های جدید پتروشیمی در این ۷ استان وجود داشته و آن‌ها می‌توانند از آب استفاده کنند.

وی افزود: همچنین محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن در کل کشور انجام خواهد شد؛ یکی از آثار این پروژه تثبیت جمعیت در شرق کشور و ایجاد اشتغال پایدار و ظرفیت‌های جدید است. همچنین سواحل مکران با خط چهارم انتقال آب آبادتر خواهد شد و پروژه‌های مهم در آن به اجرا خواهند رسید.

رزم حسینی افزود: از دیگر تاثیرات انتقال آب خلیج فارس، جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشین‌های منطقه است و شهرک‌های صنعتی در این مسیر از آب استفاده خواهند کرد.

به گفته رزم حسینی، هم اکنون کشور‌های حاشیه خلیج فارس روزانه ۲۶ میلیون متر مکعب آب شیرین کرده و از آن استفاده می‌کنند حال اگر این خطوط اجرایی شود ایران تنها در روز ۶۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین خواهد داشت، بنابراین فاصله ایران با این کشور‌ها بسیار طولانی است و واجب است تا جمهوری اسلامی سهم خود را از آب دریا افزایش دهد.

وزیر صمت گفت: از همه مدیران صنعتی معدنی کارشناسان و متخصصان که این پروژه را انجام دادند تشکر میکنم، همچنین استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۷ استان، وزیر نیرو، ریاست سازمان محیط زیست و همچنین صندوق توسعه ملی همگی به ما کمک کردند تا این افتخار بزرگ را برای کشور رقم بزنیم.

رزم حسینی افزود: همچنین حمایت رئیس جمهوری در پروژه انتقال آب نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا در سال ۱۹۹۶ از صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیون دلار به این طرح اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن استفاده شده و حمایت‌های ایشان در این مسیر ادامه دار بوده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده