تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۰۲۳۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو:

انتقال آب خلیج فارس به اردکان پشتوانه سرمایه گذاری ۷۴هزارمیلیارد تومانی چادرملوست

می متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در آیین انتقال آب خلیج فارس به اردکان یزد گفت: بعد از انتقال آب به گل گهر سیرجان که در ۱۵ آبان ماه امسال انجام شد، اکنون آب به اردکان یزد خواهد رسید و پشتوانه ای برای سرمایه گذاری ۷۴هزار میلیارد تومانی شرکت چادرملو است.

به گزارش می‌متالز، ناصر تقی زاده افزود: اکثر معادن بزرگ ایران در فلات مرکزی قرار دارند و هنوز بخش زیادی از این معادن ناشناخته هستند و برای توسعه آن‌ها با توجه به خشکی منطقه نیاز به تامین آب پایدار داریم که امیدواریم با استفاده از این طرح بتوانیم آب را برای توسعه فلات مرکزی و مناطق کویری و محروم کشور تامین کنیم.

وی افزود: با استفاده از این طرح و اجرای آن، ما نسبت به انتقال فناوری و تکنولوژی در زمینه ساخت پمپاب، شیرآلات خودکفا شدیم و امیدواریم برای خط دوم و سوم از خرید خرید خارجی بی نیاز شویم.

وی ادامه داد: طول خط انتقال آب از مجتمع مس سرچشمه تا چادرملو ۳۷۲ کیلومتر است و احداث ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیرو را داشتیم.

تقی زاده افزود: به اطلاع مردم اردکان و یزد این موضوع مهم را می‌رسانم که انتقال ۵۰میلیون متر مکعب در سال وجود دارد و خط فرعی از مهریز تا به آباد نیز در محل معدن چادرملو در دست انجام است و در فروردین ماه به مرحله اجرا خواهد رسید.

تقی زاده با اشاره به اینکه این اب بیش از نیاز فعلی است افزود: با توجه به تاکیدی که بر توسعه چادرملو وجود دارد، ۷۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید شرکت چادرملو را در دست بررسی داریم و در واقع این آب پشتوانه سرمایه گذاری ۷۴هزارمیلیارد تومانی چادرملوست.

تقی زاده گفت: سرمایه گذاری روی این پروژه سال ۹۲ شروع شد و در سال ۹۴ علیرغم ارزان بودن محصولات فولادی، شرکت گلگهر به عنوان بانی اصلی طرح، ۹۰ میلیون یورو از محل صادرات خود به این طرح اختصاص داد و به دنبال آن آن سایر سهامداران نیز برای اجرای آن تلاش کردند.

مدیرعامل چادرملو در ادامه از مرحوم پاشایی فام؛ مدیرعامل وقت بانک سپه، محمد جلال مآب، مدیرعامل وقت گل‌گهر، محمود نوریان مدیر عامل وقت شرکت چادرملو و آقایان مرادعلی زاده، بنی‌اسدی و دکتر یاری مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس بعنوان انسان‌های شجاعی که جسارت به خرج دادند و گام‌های اول را برای این پروژه ملی برداشتند تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری معتقد بودند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، اما با ایمان و باور و جسارتی که در بین بنیانگذاران این طرح وجود داشت، این ریسک بزرگ انجام شد، افزود: نباید فراموش کنیم این پروژه عظیم در اوج تحریم‌ها محقق شد. موفقیت این پروژه تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق کشور خلاصه نمی‌شود بلکه موضوع مهم که از دستاورد‌های این طرح عظیم است و باید به آن توجه داشت، انتقال فناوری است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده