تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۰۲۴۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تلاش وزارت صمت برای نهایی کردن موضوع کاهش تعرفه واردات ورق تا پایان سال ۹۹

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی از ارسال نامه مربوط به کاهش تعرفه واردات ورق به کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت خبر داد و گفت: این طرح به‌زودی با موافقت مسئولان معاونت امور صنایع و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به مرحله اجرا خواهد رسید و تلاش می‌کنیم موضوع کاهش تعرفه واردات ورق در هفته پایانی سال ۱۳۹۹ به طور کامل تعیین تکلیف شود.

به گزارش می‌متالز، اولین خبر درباره تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه واردات ورق فولادی زیر ۵ میلیمتری را سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی این وزارتخانه در تاریخ ۱۰ اسفند به خبرنگار ما داد و گفت که وزارتخانه متبوع او به دنبال آن است تا در آینده‌ای نزدیک تعرفه واردات انواع ورق فولادی از جمله ورق‌های گرم و سرد را به ۵ درصد کاهش دهد.

بعد از آن نیز اردشیر سعدمحمدی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در جلسه‌ای که روز ۱۳ اسفند با تشکل‌های فولادی برگزار کرد، تاکید داشت که تعرفه واردات ورق کمتر از ۵ میلی‌متر حذف خواهد شد. روز چهارشنبه ۲۰ اسفند نیز شنیده‌های ما از جلسه کارگروه تخصصی مشورتی ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی که با حضور جمعی از مسئولان وزارت صمت و نمایندگان بورس کالا، تشکل‌های فولادی و دستگاه‌های نظارتی برگزار شد، از این حکایت داشت که در این نشست به صورت کلی با کاهش تعرفه واردات ورق‌های فولادی موافقت و قرار بر این شد که این موضوع در کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت مطرح شود.

در این شرایط امروز هم سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بار دیگر خبری مهم به فولادبان داد و با اشاره به ارسال نامه مربوط به کاهش تعرفه واردات ورق به کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت، گفت: این طرح به‌زودی با موافقت مسئولان معاونت امور صنایع و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به مرحله اجرا خواهد رسید. جلسه مربوطه نیز به‌زودی قرار است در کمیسیون ماده یک برگزار شود و ما تلاش می‌کنیم موضوع کاهش تعرفه واردات ورق در هفته پایانی سال ۱۳۹۹ به طور کامل تعیین تکلیف شود.

وی افزود: وزارت صمت تلاش می‌کند تعرفه واردات ورق‌های فولادی را به پایین‌ترین حد ممکن برساند تا اشخاص حقیقی و حقوقی که به این محصولات نیاز دارند، بتوانند آن را به راحتی تامین کنند؛ هرچند فولاد مبارکه موظف به تامین نیاز تولیدکنندگان پایین‌دستی به ورق‌های فولادی است، اما در شرایط حاضر که بازار ورق متلاطم شده است، نیاز به تسهیل شرایط واردات ورق احساس می‌شود و ارز مربوط به این واردات نیز از محل صادرات محصولات فولادی تامین خواهد شد.

امیری با اشاره به کمبود سالیانه ۲ تا ۳ میلیون تن ورق فولادی در کشور اظهار داشت: این میزان از کمبود ورق فولادی موجب بر هم خوردن بازار این محصول شده است و امیدواریم با تصمیم جدید وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات واردات ورق، هرکدام از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی بتوانند ورق مورد نیازشان را تامین کنند تا هم نیاز واحد‌هایی که کمبود ورق دارند، برطرف شود و هم مشکلات بازار ورق و تلاطم ناشی از کمبود آن مرتفع گردد.

منبع: ماین نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده