تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۲۰۲۴۸۰
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل توانیر اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه شبکه برق کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، گفت: برای توسعه شبکه در سال ۹۹ به‌عنوان سخت‌ترین سال صنعت برق، ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

به گزارش می‌متالز، "محمدحسن متولی زاده"روز سه شنبه در مراسم افتتاح آخرین طرح‌های پویش# هرهفته_الف_ب_ایران افزود: تامین منابع مالی به دلیل وابستگی گردش منابع به هدفمندی یارانه‌ها، صنعت برق را دچار چالش جدی کرده بود که یکی از سخت‌ترین سال‌های صنعت برق به شمار می‌رفت.
وی خاطرنشان کرد: امسال همکاران ما با وجود همه این مشکلات توانستند در قالب طرح‌های ساخت و سازی، یک هزار و ۵۸۰ کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع، ۱۱ هزار کیلومتر خطوط توزیع، ۹ هزار و ۵۰۰ مگاولت آمپر ترانسفورماتور‌های انتقال و فوق توزیع و دو هزار و ۷۰۰ مگاولت آمپر ترانسفورماتور‌های توزیع احداث کنند که ۱۴ درصد بیشتر از سال ۹۸ بود.
متولی زاده ادامه داد: امسال همچنین ۳۲۲ مگاوات واحد تولید پراکنده توسط بخش خصوصی احداث و ۲۸۸ روستا برق‌دار شد که در مجموع برای همه این طرح‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت.
مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به طرح‌های سازوکاری، گفت: در بخش سازوکاری و سایر خدمات نیز افتخارات بزرگی کسب شد به طوری که با مشارکت خوب مردم و مشترکان توانستیم، برای دومین سال پیاپی، رشد بار را در یک درصد کنترل کنیم در حالی که متوسط رشد آن در ۴۰ سال گذشته بالای ۷ درصد بوده است.
متولی زاده اضافه کرد: در سال جاری با ۱۹۰ هزار مشترک بزرگ تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد که برای تابستان ۴۲۰ میلیارد تومان و برای زمستان هم به دلیل همکاری در مدیریت سوخت زمستانی نیروگاه‌ها، ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش همکاری دریافت کردند.
وی در خصوص کاهش تلفات نیز اظهار داشت: تلفات شبکه برق برای اولین سال به زیر ۱۰ درصد رسید و تک رقمی شد و در بخش احداث کابل‌های خودنگهدار نیز در کل کشور با شعار آشتی شبکه‌های برق با شاخ و برگ درختان و کاهش خاموشی مشترکان، احداث این کابل‌ها توسعه بسیاری پیدا کرد.
متولی زاده در خصوص طرح برق امید نیز گفت: این طرح با هدف تشویق مشترکان به کاهش مصرف و اصلاح الگوی مصرف تدوین و برنامه‌ریزی شد که تاکنون نیز با اجرای طرح برق امید، تعداد مشترکان پرمصرف ۶ درصد کاهش داشته است.
متولی زاده از برنامه ریزی‌های انجام شده برای کاهش دخالت دولت در خرید و فروش برق نیز سخن گفت و افزود: با این هدف، بورس انرژی به‌منظور کاهش دخالت دولت در خرید و فروش برق و ایجاد یک بازار رقابتی مناسب توسعه پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق، اوراق سلف در بخش انتقال و فوق توزیع عرضه شد که مورد استقبال قرار گرفت.
مدیرعامل توانیر همچنین از صفر شدن مراجعه مردم به شرکت‌های توزیع خبر داد و گفت: با حذف قبوض کاغذی برق و الکترونیکی شدن ارائه خدمات به مردم، مراجعه به شرکت‌های توزیع صفر شده است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده