تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۰۲۵۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گزارش اختصاصی «فلزات آنلاین» از مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع مس شهید باهنر

‌می‌متالز - مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع مس شهید باهنر در خصوص تغییر و اصلاح فعالیت اساسنامه و همچنین افزایش سرمایه شرکت با حضور جمعی از سهامداران به صورت حضوری و برخط صبح روز شنبه مورخ ۲۳ اسفند ماه در محل شرکت برگزار شد.

به گزارش می متالز، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع مس شهید باهنر با محوریت اصلاح اساسنامه و فعالیت شرکت با حضور 77.32 درصد سهامداران برگزار شد. در این جلسه غلامعلی اکان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به عنوان رئیس مجمع، عباس حسنی کبوترخانی نماینده صنایع خاک‌چینی ایران به عنوان ناظر مجمع، فرید حمدحیدری نماینده شرکت معدنی املاح ایران به عنوان ناظر مجمع، مجید ضیایی مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان دبیر مجمع و رجبی نماینده سازمان بورس حضور داشتند.

مجید ضیایی، مدیرعامل شرکت مس باهنر در ابتدای جلسه به معرفی شرکت پرداخت و ضمن بیان ضرورت اصلاح اساسنامه و برگزاری مجمع، اظهار داشت: شرکت باهنر به عنوان تولیدکننده محصولات جانبی مس در سال 1364 تاسیس شده است و از کاتد مس و ضایعات به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند. در واقع در آن دوران فقط کنسانتره و کاتد مس توسط مجتمع مس سرچشمه تولید می‌شد و ضرورت احداث یک واحد تولیدی صنایع پایین‌دستی قابل احساس بود. با استفاده تکنولوژی کشورهایی همچون آلمان، ژاپن و فنلاند واحد ذوب و ریخته‌گری در سال 1367 راه‌اندازی شد و سپس واحدهای اکستروژن، نورد، بخش‌های سکه‌زنی و لوله‌سازی نیز به مجموعه اضافه شد.

وی افزود: شرکت از بدو بهره‌برداری تاکنون ۳۴ هزار قلم کد کالا تولید کرد که در حال حاضر چهار هزار کد فعال در مجموعه تولید می‌شود و در سال گذشته تناژ کد کالاهای فعال نزدیک به 33 هزار تن رسید که در دو سال اخیر با رشدی حدود 15 تا 20 درصدی مواجه بوده است. نکته‌ای که ضرورت ایجاد کرد تا موضوع تغییر فعالیت شرکت و اصلاح اساسنامه مطرح شود، طی 30 سال تامین مواد اولیه ازجمله کاتد مس به عنوان مهم‌ترین چالش شرکت باهنر شناخته شده است. در برخی از دوره‌ها شرکت به دلیل اینکه نتواسته کاتد تهیه کند برای ساخت محصولات خود به سمت ضایعات مسی سوق یافته است که در این میان با چالش‌هایی در رابطه به بحث مالی و کیفیتی مواجه بودند.

مدیرعامل شرکت مس باهنر تصریح کرد: در چند سال اخیر شرایط صادرات کاتد مس مهیا شده است و واحدهایی تولیدی همچون ما که از کاتد به عنوان کاده اولیه اصلی استفاده می‌کنند با معضل جدی مواجه شدند. این روند تا حدی پیش رفته که شرکت باهنر مجبور شده از کشوری همچون قزاقستان کاتد مس وارد کند این در حالی است که ایران یکی از تولیدکنندگان مطرح در حوزه کاتد است. این مهم ضرورت پرداختن به موضوع معدن و تغییر اساسنامه را بیان می‌کند.

ضیایی عنوان کرد: اگر بخواهیم برخی از مزایای در اختیار داشتن معدن را نام ببریم می‌توان به افزایش چشمگیر حاشیه سود، درآمدزایی و ارزش افزوده بالا، اشتغال‌زایی، امکان تولید کنسانتره و مبادله آن با کاتد، افزایش ارزش ذاتی آن با گذشت زمان، خودکفایی در تامین ماده اولیه و خروج از انحصار تامین ماده اولیه، رفع چالش تامین اولیه که شرکت در ادوار گذشته با آن روبه‌رو بوده است اشاره کرد.

در پایان بخش اول مجمع عمومی فوق‌العاده ضیایی پیشنهاد اضافه نمودن مطالعه، اکتشاف، استخراج، فرآوری، اجاره و خرید معدن توسط شرکت مس شهید باهنر را مطرح کرد که با رای جمعی از سهامداران، موضوع تغییر فعالیت شرکت، به تصویب رسید.

در ادامه، دومین مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع مس شهید باهنر با حضور جمعی از سهامداران با موضوع افزایش سرمایه برگزار شد.

مدیرعامل شرکت مس شهید باهنر در ادامه گزارش توجیه افزایش سرمایه، افزود: شرکت در سی و یکمین سالگرد بهره‌برداری و با وجود تمام مشکلات همچون تحریم‌ها، توانست به همت جوانان قطعات و تجهیزاتی مصرفی مانند آب‌شیرین‌کن و پالایشگاهی را بومی‌سازی کند و از خروج 10 تا 15 میلیارد دلار از کشور جلوگیری به عمل آورد و قابل ذکر است که شرکت باهنر به عنوان صادرکننده نمونه کشوری در سال 1399 انتخاب شد و توانستیم قطعاتی با کیفیتی فراتر از استاندارد اروپایی در سطح دنیا ظاهر شویم.

وی ادامه داد: میزان تولید شرکت تا انتهای دوره 11 ماهه سال جاری بیش از 30 هزار تن گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که میزان تولیدات 24 هزار تن بود چیزی حدود 6 هزار تن فراتر گام برداشتیم. میزان فروش محصولات شرکت از نظر تناژی در 11 ماهه سال جاری 28 هزار و 650 تن برآورد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش چهار هزار تنی هستیم. از نظر فروش ریالی نیز شرکت در 11 ماهه سال جاری 27 هزار میلیارد ریال بود که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال برآورد شده بود. 20 درصد افزایش درآمد شرکت ناشی از افزایش تناژ فروش و 80 درصد به دلیل تسعیر نرخ ارز و قیمت کاتد بوده است که این موضوع نیاز به افزایش سرمایه را به وضوح بیان می‌کند.

ضیایی اهداف افزایش سرمایه شرکت باهنر را این چنین عنوان کرد: انجام طرح‎‌های توسعه‌ای به منظور افزایش 19 هزار و 400 تن محصولات تولیدی، جلوگیری از خروج نقدینگی و کاهش میزان تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها، بهبود ساختار سرمایه شرکت و افزایش توان رقابتی شرکت، افزایش حد اعتباری شرکت نزد اعتباردهندگان، تطبیق حقوق صاحبان سهام به ارزش واقعی شرکت ازجمله مهم‌ترین اهداف افزایش سرمایه شرکت هستند.

در پایان دومین مجمع عمومی فوق‌العاده، با رای جمعی از سهامداران، افرایش سرمایه به تصویب رسید و سرمایه شرکت باهنر از یک هزار و 125 میلیار ریال کنونی، با افزایش 133 درصدی معادل یک هزار و 500 میلیارد ریال، به دو هزار و 625 میلیارد ریال افزایش یافت.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده