تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۵۱۲
کد خبر: ۲۰۲۵۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی مطرح کرد

امید به بهبود شرایط صنعت فولاد

می متالز - کرمانشاهی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: در مجموع این‌گونه برداشت می‌شود که رونق یا کاهش تولید صنعت فولاد در سال آینده بستگی به سیاست‌های داخلی دارد. چنانچه مسئولان از مصوبات غیرکارشناسی بپرهیزند، مشکلات جدید در مسیر صادرات ایجاد نکنند، مواد اولیه تامین باشد می‌توان به بهبود شرایط صنایع امید داشت.

به گزارش می‌متالز، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در گفت و گوی خبری اذعان کرد: اگر موانع و مشکلات موجود برعملکرد صنایع برطرف شود، می‌توان به پیشرفت و توسعه شرایط تولید امیدوار بود. امسال تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در تهیه مواد اولیه موردنیاز خود با مشکلات اساسی روبه‌رو بودند وبه دلیل کمبود مواد اولیه ازظرفیت تولیدی کارخانه‌ها کاسته شد؛ بنابراین تامین مواد اولیه موردنیاز واحد‌های پایین‌دستی ازحیاتی‌ترین خواسته فعالان صنعتی است که علاوه بر رونق فعالیت این تولیدکنندگان، زمینه اشتغالزایی، صادرات کالا‌های نهایی را فراهم می‌کند. به همین دلیل دوری از خام فروشی باید از اولویت‌های سیاست‌گذاران و مسوولان باشد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: تولیدکنندگان در سال‌های گذشته با موانع ناشی از تحریم روبه‌رو بودندکه این محدودیت تاثیر بسزایی بر واردات مواد اولیه موردنیاز تولید و صادرات محصولات نهایی داشت. تحریم‌ها علاوه بر اینکه زمینه مشکل شدن تجارت بین‌المللی را فراهم می‌کند، باعث افزایش هزینه صادرات و کاهش سودآوری تولیدکنندگان داخلی نیز می‌شود. با توجه به شرایط موجود، رفع یا استمراراین محدودیت‌ها در سال آینده معلوم نیست، اما بی شک تداوم این محدودیت‌ها، فعالیت صنعتگران را با دشواری روبه‌رو خواهد کرد.

وی با اشاره به سیاست‌های نادرست در زنجیره فولاد افزود: مصوبات غیرکارشناسی آسیب‌های غیرقابل جبرانی به عملکرد تولیدکنندان وارد کرده است. برای مثال، به‌تازگی مساله عرضه سبدی ورق‌های فولادی در بورس کالا مطرح‌شده است. بدین معنی که سبدی از محصولات در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. در این صورت ممکن است برخی محصولات این سبد مورد مصرف خریدار نباشد؛ بنابراین تولیدکنندگان ناچارند محصولات که به آن نیاز ندارند را در بازار آزاد به فروش برساند. این موضوع زمینه نبود شفافیت هرچه بیشتر را در بازار فولاد و محصولات فولادی فراهم می‌کند. در واقع نوع عرضه می‌تواند زمینه وارد آمدن ضربات جدی به بازار و کاهش هرچه بیشتر شفافیت را فراهم کند. این درحالی است که انتظار می‌رود زمینه‌های شفافیت در بازار تقویت شود. برای اجرایی شدن این مسیر انتظار می‌رود کالای موردنیاز تولیدکنندگان در کوتاه‌ترین مسیر از تولید به مصرف برسد.

این فعال صنعت فولاد در پایان خاطرنشان کرد: ازمجموع موارد یادشده این‌گونه برداشت می‌شود که رونق یا کاهش تولید صنعت فولاد در سال آینده بستگی به سیاست‌های داخلی دارد. چنانچه مسوولان از مصوبات غیرکارشناسی بپرهیزند، مشکلات جدید در مسیر صادرات ایجاد نکنند، مواد اولیه تامین باشد و... می‌توان به بهبود شرایط صنایع امید داشت. با توجه به اثرگذاری و اهمیت این زنجیره در توسعه صنعتی و اقتصادی امید می‌رود سخنان گفته شده اجرایی شوند.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده