تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۰۲۵۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

پایان سال آشفته «ورق» و «پروفیل»

‌می‌متالز - در روز گذشته بازار ورق و پروفیل مجددا به هم ریخت و غیرشفاف شد چرا که در معاملات روز گذشته بورس کالا قیمت کشف شده ورق گرم HR مبارکه با رشدی بیش ۶.۳۸ درصدی نسبت به نرخ نهایی عرضه دو هفته قبل این محصول با احتساب مالیات به ۱۸ هزار و ۵۸۰ تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، بازار ارز همچنان در بلاتکیفی به سر می‌برد که این بلاتکلیفی ناشی از مشخص نبودن موضوع برجام است. در روز گذشته همان طور که پیش بینی می‌شد، آمریکا بار دیگر زیر حرفش زد و بلینکن تاکید کرد که تا زمانی که ایران به مذاکرات برجامی باز نگردد با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی موافقت نخواهد کرد، به دنبال همین سخن بازار ارز به آرامی وارد روند صعودی شد و نرخ دلار نقدی در روز گذشته با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به عصر چهارشنبه به ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

اما آنچه در بازار آهن میگذرد به این شکل است که عمده پخش کنندگان مقاطع طویل فولادی و همچنین تولیدکنندگان، فروش‌های خود را بسته اند و اعلام نرخ محصولات خود و انجام معاملات جدید را به سال آینده محول کردند. همچنین نوردکاران و بنگاه دارانی که به اعلام قیمت در روز‌های پایانی سال می‌پردازند قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشته اند. در صورتی که اگر نوسانات پراکنده و اندکی را در این حوزه در نظر نگیریم بازار آهن برخلاف سال‌های گذشته در روز‌های پایانی سال در آرامش به سر میبرد و رکود نیز همچنان پا برجاست که سبب شده بنگاه داران آهن و حتی نوردکاران به مشتریان واقعی خود تخفیفات مناسب ارائه دهند.

در روزگذشته براساس قیمت‌های اعلام شده نوردکاران فولادی بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از ثبات نسبی نرخ انواع تیرآهن ذوبی در این بنگاه‌ها حکایت دارد. قیمت میلگرد نیز در روز گذشته تغییر چشم گیری نداشته و در اعلامی عمده قیمت‌ها شاهد ثبات نسبی بودیم، همچنین در این اعلامی‌ها گاهی کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ و حتی افزایش ۵۰ تا ۷۰ تومانی نیز به چشم می‌خورد. در هر صورت محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار نیز در کانال ۱۲ هزار و ۴۰۰ تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت.

در این میان، اما در روز گذشته بازار ورق و پروفیل مجددا به هم ریخت و غیرشفاف شد چرا که در معاملات روز گذشته بورس کالا قیمت کشف شده ورق گرم HR مبارکه با رشدی بیش ۶٫۳۸ درصدی نسبت به نرخ نهایی عرضه دو هفته قبل این محصول با احتساب مالیات به ۱۸ هزار و ۵۸۰ تومان رسید. همین مساله نیز باعث داغ شدن بازار ورق و قوطی و پروفیل شد و برخلاف بازار مقاطع که در شرایط آرام و راکدی به سر می‌برد، بازار محصولات تخت مجددا داغ شد و مشتری‌ها حضور نسبتا پررنگی در این بازار داشتند.

در صورتی که قیمت انواع پروفیل در نقاط مختلف کشور بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یافت و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت ۲ بسته به ورق استفاده شده و شرکت تولید کننده در کانال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تا ۲۲ هزار تومان قرار گرفت.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده